אחרי דחיות רבות של חודש ימים, חוק האקלים עבר היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה. ההחלטה התקבלה פה אחד, בגיבוי ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד, בגרסתו המורחבת, עם יעדי הפחתת פליטות גזי החממה - למרות התנגדות פקידי משרדי האוצר והאנרגיה. החוק מורה על הפחתת הפליטות ב־27% עד לשנת 2030 ואפס פליטות עד אמצע המאה. 

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, מסרה: "זהו צעד קריטי למען עתידנו ולמען שגשוגה של מדינת ישראל לאורך זמן. ישראל מצטרפת למדינות המפותחות ומתקדמת שלב דרמטי במאבק במשבר האקלים. אני מודה לראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ולשותפים שלנו בממשלה על עבודת צוות פורייה, שהניבה חוק מקיף ומשמעותי".

עוד אמרה השרה כי "החוק מייצר מנגנונים הנדרשים לישראל על מנת להפחית פליטות גזי חממה ולהיערך לשינויי האקלים והסיכונים הצפויים מהם. עיגון יעדי צמצום הפליטות בחקיקה מאפשר ודאות למשק על מנת לתכנן קדימה, לפתח חדשנות וצמיחה חכמה ונקייה". 

"האוצר מתנגד לקביעת יעדים בחקיקה ראשית שתגביל את פעילות הממשלה", הודו מוקדם יותר במשרד האוצר, ובמשרד האנרגיה אומרים כי הם תומכים בחוק אבל "תוך שמירה על הביטחון האנרגטי של ישראל".

חוק אקלים הוא כלי מרכזי ברוב המדינות המפותחות לחייב את ענפי האנרגיה, התעשייה, התחבורה והחקלאות לעמוד בהפחתת פליטות גזי החממה, כחלק מהמאבק במשבר האקלים. זהו גם אחד מיעדיה המרכזיים של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ).

שלושה ארגוני סביבה: אדם, טבע ודין (השותפים לכתיבת תזכיר החוק), החברה להגנת הטבע ואקואושן, פנו לשרי הוועדה בבקשה כי יתמכו בנוסח המוצע: "החוק אומנם מציב יעדים נמוכים בהרבה מאלה של מדינות אחרות, אך יהווה כלי חיוני לעיגון מחויבות ישראל להפחתת הפליטות, שכן כידוע - אין מדובר במשבר סביבתי בלבד, אלא במשבר כלכלי, חברתי ובריאותי דרמטי".

אף שהממשלה נכנסת השבוע לכנס הקיץ של הכנסת ללא רוב פרלמנטרי ברור, וספק אם תוכל להעביר חקיקה משמעותית - מדובר בחוק, שאם יעבור, יחייב גם את הממשלות הבאות, והוא עולה בקנה אחד עם התחייבויותיה הבינלאומיות של ישראל. 

ד״ר דב חנין, יו״ר פורום האקלים הישראלי, אמר: "כדי להתמודד עם האתגרים העצומים שבפנינו דרוש לנו חוק אקלים מקיף ושאפתני. החלטת ועדת השרים היום היא התחלה חיונית של המסע. טוב שהלחצים של מתנגדי החוק לא הצליחו לבלום אותו. עכשיו הכדור יעבור לכנסת ואני מצפה מחבריה שיעשו הכל כדי לחדד את הניסוחים, לעדכן את היעדים, לחזק את ההוראות ולהעביר במהירות את חוק האקלים הכל-כך דרוש לנו".

ד"ר אורי שרון, מנכ"ל האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, אמר על אישור הצעת החוק: "אני מברך על אישור חוק האקלים ועל המאמצים של המשרד להגנת הסביבה והשרה זנדברג. עם זאת, הציון שאני נותן לממשלה הוא בלתי מספיק. היא נדרשת לעשות יותר. היעדים שנקבעו בחוק לא הולמים את ההתחייבויות הבינלאומיות שלנו ואת מה שנדרש מאיתנו לעשות כדי להתמודד עם שינויי האקלים הקיצוניים. אני מקווה שחברי הכנסת יצליחו לשפר את הצעת החוק במסגרת הדיונים בוועדת הכנסת". 

עו״ד עמית ברכה, מנכ״ל אדם טבע ודין: "אנו מברכים את השרה תמר זנדברג ואת צוות המשרד על יום היסטורי, בו אישרה הממשלה את תזכיר חוק האקלים. אנחנו מחוייבים להמשיך ולפעול עם המשרד לשיפור יעדי הביניים  להפחתת פליטות במסגרת הליך החקיקה, בין היתר באמצעות קידום הצעת חוק אקלים הפרטית שניסחנו, ביוזמת חה״כ יוראי להב הרצנו, בכדי שהכנסת תאשר בסופו של דבר חוק אקלים אחד עם יעדים שאפתניים. אישור הממשלה היום הוא צעד ראשון ופורץ דרך שמקרב את ישראל למדינות המפותחות בעולם ובהתנהלות האקלימית שלהן בעידן של משבר אקלים".