הפיגוע הרצחני באלעד, שבוצע על ידי צעירים שאינם מוכרים למערכת הביטחון ואינם משויכים לארגון טרור, מצטרף לשורה של פיגועי טרור, פיגועי השראה, שהחלה לפני כשישה שבועות, גבתה את חייהם של 16 איש וגרמה ליותר מ־50 פצועים. 

בימים אלה, כשטרור משתולל בחוצות הערים ושיח השנאה וההסתה מציף את הרשתות החברתיות, גוברים הקולות הקוראים לחיסול מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר כ"ראש הנחש" ומקור ההשראה לפיגועים.

אין ספק כי סנוואר עומד מאחורי אינספור אירועי דמים ופיגועים רצחניים, וכי קריאתו הבוטה לערביי ישראל ולפלסטינים ליטול גרזנים, רובים וסכינים ולבצע כמה שיותר פיגועים בישראל מלבה את היצרים, מתסיסה ומסיתה לאלימות.

עם זאת, ניתן להעריך כי חיסולו לא יעקור את הבעיה מן השורש ולא ימנע או יבלום את הטרור. להפך, ייתכן שהוא יבעיר את השטח, יעצים את מעגל האלימות ויוביל להסלמה נוספת, שתגרור שיגור רקטות אל ערי ישראל ולעימות חזיתי שיצריך הכנסת כוחות צבא לרצועת עזה - מהלכים ששני הצדדים רוצים להימנע מהם בכל מחיר מסיבותיהם שלהם.

לפיכך, זה הזמן להתעורר ולהבין שכדי להתמודד באופן אפקטיבי עם הטרור, וכל שכן עם צעירים קיצוניים מקרב הפלסטינים, ערביי ישראל והפזורה הבדואית בנגב, הפועלים על דעת עצמם או מזדהים עם חמאס ונוקטים טרור בהשראתו, יש לאמץ גישה שונה מהמקובלת עד כה. גישה זו, השמה דגש על ניתוח שיח השנאה והשטנה ברשתות החברתיות, משלבת בין פעילות ביטחונית־אופרטיבית ומודיעין בזמן אמת בשטח לבין ניתוח מעמיק ויסודי של פעילות הטרור במרחב הדיגיטלי תוך שימוש בכלים חדשניים ובטכנולוגיות מתקדמות.

ניתוח מרחב הדיגיטל והרשתות החברתיות בהצלבת מקורות ומאגרי מידע מאפשר ליצור פרופיל למחבלים ולחשודים פוטנציאליים, לעקוב אחר פעילות טרור ולנתח תכנים רדיקליים הכוללים טקסטים, תמונות וסרטונים המצביעים על כוונותיהם לבצע פיגועים. כמו כן, שימוש בכלי איסוף מרשתות חברתיות, מאפליקציות וממנועי חיפוש והצלבת מקורות ומאגרי מידע רבים מאפשר לנטר אנשים, תאים או קבוצות טרור, לזהות משפיענים ומסיתים ולנתח תמונות ואירועים חריגים העשויים לסייע בסיכול טרור. 

אם לא די בכך, הרי שניתוח מכונת התעמולה ומערכת ההסתה המשומנת של חמאס מראה שהן פועלות בדומה לאלו של ארגון דאע"ש ברשתות. ניתוח זה מאפשר להתחקות אחר הודעות פיקטיביות לצד תכנים שקריים שחמאס מפיץ (כגון הודעות על מותו של אבו מאזן). מחקרים מראים שארגון הטרור נעזר בבוטים ובחשבונות פיקטיביים לצורך הסתה, כדי לזרוע כאוס, בלבול ובהלה בציבור הישראלי ולגרום לדה־מורליזציה ולקיטוב פנימי לצד מאמצים רבים שהוא משקיע בגיוס פעילים ועידודם לבצע פיגועים בישראל ובמגוון אמצעים. 

אין ספק כי התמודדות עם פיגועי הטרור, וכל שכן עם מוקדי ההסתה במרחב הדיגיטלי, הוא אתגר מורכב לישראל. כשיותר ויותר צעירים שאיבדו את אמונם באבו מאזן וברשות הפלסטינית מחפשים עניין ומשמעות בחיים ורואים בסנוואר ובחמאס מודל לחיקוי ומקור השראה - על ישראל, כמעצמת סייבר וכאומת סטארט־אפ, לשנות דפוסי פעולה, לגלות יצירתיות, לשכלל את שיטות הפעולה והמודיעין, לנקוט יד קשה ולשנות את מדיניות ההכלה תוך מעבר מתגובות לפעולות מנע והרתעה אפקטיביות. 

הכותבת היא מומחית לגיאופוליטיקה, טרור עולמי ומשברים בינלאומיים וחברה בתנועת הביטחוניסטים