"הבית שלנו הוא במידה רבה שיקוף של עצמנו, ואם אנחנו חיים עם עוד אנשים, הוא כמו בבואה של המשפחה שאנחנו – עניין פרטי שחשוף לעין כול. יש את מי שנולדו מסודרים, אבל אנשים שלא נולדו "סדרנים", לא למדו בשום מקום לסדר. 

כמו בכל הרגל חדש שאנחנו רוצים להכניס לחיים, השלב הכי קשה הוא המעבר ממנוחה לפעולה. תנועה יוצרת תנועה, זכרו את זה. ברגע שמתחילים לסדר, אפילו משהו קטנטן, יותר קל להמשיך משם. אני יודעת על עצמי שכשקשה לי להתניע, אם אני מכניסה את הדברים ליומן כמשימה, יש סיכוי די סביר שהם יקרו. לכן אם אני רוצה לאתגר את עצמי ולהכין לי מרק (בשבילי להכין מרק זה אתגר) או לצאת להליכה קצרה בשכונה, אני מכניסה ליומן שלי "מרק" וגם "הליכה". לכן אני ממליצה – הכניסו לכם ליומן משבצות קטנות של "סידור עומק", זה עוזר להכניס את פעולת הסידור לתוך המערכת ומגביר את הסיכוי שבאמת תצא לפועל. 

אני מציעה להתחיל במשהו קטן, משהו שלא יהיה קשה להתחייב אליו, שדורש מעט זמן, ובכל זאת מאפשר להתנסות בכל שלבי הסידור.

עיצוב: שירלי אבנון קרייזל (צילום: עדי אקשטיין)
עיצוב: שירלי אבנון קרייזל (צילום: עדי אקשטיין)

אחסון הוא אגרנות בתוך ארון

הרבה אנשים חושבים שהבעיה שלהם היא שאין להם מספיק מקומות אחסון בבית, שאם רק יקנו עוד ארון או עוד שידה או יתלו עוד מדף – בעיית הבלגן תיפתר. אבל כמעט בכל המקרים הבעיה היא לא מעט מדי מקומות אחסון. הבעיה היא מספר החפצים הגדול. 

כדי לעשות סדר אמיתי, צריך להיפרד מחפצים, לשחרר אותם. זהו הבסיס של כל העניין, לכן אני חוזרת עליו שוב ושוב (אני מבטיחה לחזור עליו עוד גם בהמשך). 

להכניס חפצים לתוך ארון ולעוד ארון, ולמחסן, ולמחסן של ההורים שלכם – זה לא נקרא לעשות סדר. זה פשוט לשים את הבלגן בתוך ארון.
ואם לפרק את זה עוד קצת, זוהי למעשה דחיינות (אני לא מחליטה כרגע לגבי החפץ הזה) משולבת באגרנות (אני בעצם לא משחררת אותו), שלפעמים פירושה להעמיס על אחרים את הקושי שלכם. 

הארגזים האלה ששמתם אצל ההורים שלכם? גם הם לא צריכים אותם שם. 

עיצוב: שירלי אבנון קרייזל (צילום: עדי אקשטיין)
עיצוב: שירלי אבנון קרייזל (צילום: עדי אקשטיין)

יותר חשוב לזרוק מאשר להחליט איפה לשים את הדברים

המשימה הכי גדולה שלכם בלעשות סדר היא להיפטר מחפצים. שאלות כמו "איפה אני אשים את זה?", "האם במגירה הזאת או בארון הזה?", "איזו סלסילה תתאים פה?" או "אין לי בכלל סלסילות, אולי אקפוץ למקס סטוק לרכוש לי כמה" – כל אלה הן הסחות דעת מהדבר עצמו. 

זה הזמן להתחיל לאמן את שריר קבלת ההחלטות. בהתחלה הוא קצת מקרטע, אבל מתישהו העסק מתחיל להתחמם, ואתם תראו שפעולת השחרור של החפצים מתרחשת במהירות רבה יותר. זה כמו "שוונג" של ריצה: אם פתאום נעצור או אם דעתנו תוסח, יהיה קשה מאוד לחזור אליו. לכן השאלה "איפה לשים" היא פחות חשובה. אם אתם צריכים סלסילה, השתמשו בקופסאות נעליים ריקות או בקופסאות פלסטיק המיועדות לאחסון אוכל. תמיד אפשר להזיז אחר כך את תכולת המגירות ממקום למקום או לשדרג לסלסילות יפות יותר. כרגע, בשלב סידור העומק הראשוני, הפעולה החשובה שבה מתמקדת האנרגיה שלכם היא לבחור רק מה אתם רוצים להשאיר. 

מה זה אומר להתחיל בקל ובקטן?
הרעיון הוא לבחור קטגוריה אחת ספציפית, שאין לכם המון פריטים ממנה, כך שתוכלו להתחיל ולסיים את כל הפעולה בזמן סביר ולהרגיש שהצלחתם. אם תרגישו שהצלחתם, יבוא לכם להמשיך ולעשות עוד".

הבית האופטימי. מתוך הספר (צילום: רוני כנעני)
הבית האופטימי. מתוך הספר (צילום: רוני כנעני)

5 המלצות לסידור נכון של הבית

1. מה לעשות עם הפריטים הישנים?  לרבים מהפריטים שצברנו יש ערך סנטימנטלי רב עבורנו ואנו מתקשים להיפרד מהם. אנחנו נוטים להאמין שבבוא העת, מי מבני המשפחה שלנו יעשה בהם שימוש. המציאות מוכיחה שבפועל הם יבקשו מכם לשמור רק דברים בודדים ובעלי ערך עבורם. הפעילו שיקול דעת ובחנו מה באמת קרוב לליבכם וכדאי לשמור, לעומת מה שבלוי ואינו בר תיקון.

2. איך למיין מסמכים? הכלל פשוט: תדפיסי בנק ומשכורות כן, חשבונות לא. אם עברו למעלה משלוש שנים מאז ששילמתם את החשבון, אין עוד טעם לשמור על הספח שמאשר ששילמתם אותו. לאחר שלוש שנים, ניתן בהחלט להשליך אותם אל פח מחזור הנייר. לעומת זאת, הבנקים גובים כסף על הנפקת הצהרות על מצב החשבון שלכם, לכן מוטב לשמור על המידע שברשותכם ולצמצם את הצורך בביקור בסניף הבנק שלכם. גם על המשכורות חשוב לשמור למקרה שיעלה הצורך להציג הוכחת הכנסה מול אחת הרשויות.

3. מה לעשות עם ארון מלא בבגדים ישנים? "המכה הקשה" ביותר נופלת על הבגדים שכבר לא מתאימים לנו – בין אם בגלל המידה או בין אם בגלל הסגנון – אנו שומרים מתוך תקווה שביום מן הימים משהו ישתנה (בהם, או בנו). כלל האצבע הפשוט אומר שאם חלפה יותר מחצי שנה ולא לבשתם את הבגד, סביר שכבר לא תלבשו אותו יותר. 

4. איך לסדר את המגירות? מגירות הבית הם ממלכתם של חלקי האלקטרוניקה והכבלים השונים. אלו, עטופים בניילונים קטנים או משוחררים ומסובכים זה בתוך זה. כמו כן, כל המטענים והמחברים שאנו מלקטים, מוצאים את עצמם בדרך כלל דחוקים לתוך מגירה ללא דורש. לכן שמרו רק את מה שתקין ומתאים למוצרי האלקטרוניקה שברשותכם.

5. מה לעשות עם כלי מטבח ותבלינים בארונות? במשפחות רבות נשמרים סטים שלמים של סירים לגיבוי, תבניות וסכו"ם שמעולם לא נפתחו. לכן סידור הבית תמיד כרוך במידה מסוימת של חרדה שמא יזרקו בשוגג פריטים חשובים. אך יש לזכור שמרבית כלי המטבח ניתנים לרכישה בקלות ובמחיר זול יחסית, כך שאין טעם לאגור פריטים שישבו בארונות או בבוידעם ללא כל דורש. מוטב לשמור רק את מה שהנו בעל שימושי וכמובן בעל ערך. גם בארון התבלינים כדאי לעשות סינון, תוקפם של רוב התבלינים פג בתוך כשנתיים, כולל תבלינים טחונים ועשבי תיבול מיובשים. לאחר מכן, הם מאבדים מטעמם העז, צוברים לחות ומושכים מזיקים. חליטות ותערובות פגות תוקף אפילו מהר מזה, ועל כן יש להקפיד על אחסון נכון וכמובן להשליך את מה שאינו ראוי לשימוש. 

שירלי אבנון קרייזל היא מעצבת פנים ומסדרת בתים ובעברה מרפאה בעיסוק ומנחת קבוצות פסיכודרמה, מחברת הספר "הבית האופטימי". ענבל שחם-גליק היא הבעלים של חברת "בא - לי סדר"