ילדים בעלי חוסן נפשי יודעים להתמודד יותר טוב עם קשיים ואתגרים וגדלים להיות מבוגרים אחראים ומאושרים יותר. ניסוי שנערך בשנת 2017 בחן את השפעתם של זיכרונות חיוביים על החוסן הנפשי. במסגרת הניסוי, הועמדו שתי קבוצות משתתפים במצבים מלחיצים, כאשר חברי קבוצה אחת התבקשו להיזכר בחוויות חיוביות ואילו חברי הקבוצה השנייה התבקשו להיזכר בחוויות ניטרליות. 

למרבה הפלא, בעוד שרמות הורמון הקורטיזול, שאחראי על הסטרס בגופנו, עלו בהתמדה בעקבות הסיטואציה המלחיצה בקרב המשתתפים שהתבקשו להיזכר בחוויות ניטרליות, רמת הקורטיזול נותרה ללא שינוי בקרב המשתתפים שהתבקשו להיזכר בחוויות חיוביות. 

הסיבה לכך טמונה בעובדה שהאזורים במוח המעורבים בוויסות רגשות הופכים פעילים יותר כאשר אנשים נזכרים בזיכרונות חיוביים. ממחקר שנערך בשנת 2019 באוניברסיטת קיימברידג' עולה כי היכולת להיזכר בחוויות חיוביות עולה בקנה אחד עם רמות קורטיזול נמוכות יותר בקרב ילדים ובני נוער, ומשפיעה לטובה על חוסנם הנפשי. דומה כי היזכרות בחוויות חיוביות מסייעת לצעירים להתמודד אף עם דיכאון. תסמינים של דיכאון מופיעים לעתים קרובות במהלך גיל ההתבגרות. לאור העובדה שזיכרונות שמחים הם קריטיים לתחושת הערך העצמי של כולנו, נמצא כי קיבוע חוויות חיוביות בזיכרון מסייעת לצעירים להתמודד עם חרדות, דיכאון ומחשבות כפייתיות. 

כיצד ניתן לקבע חוויות חיוביות בזיכרון?
באופן טבעי, חוויות שליליות וטראומטיות נוטות להיחרט במוחנו, בעוד שזיכרונות מאושרים יורדים לתהום הנשייה. אף על פי כן, בספרו "ההשפעות המעשיות של מדעי המוח על עושר, אהבה וחכמה", מסביר מדען המוח ריק הנסון שאנו יכולים לנקוט בצעדים אקטיביים על מנת לקבוע אילו זיכרונות יידבקו בילדינו. עם צעדים אלה ניתן למנות חינוך להכרת הטוב ובהתמקדות בפן החיובי של כל חוויה יום יומית. דרך נוספת לעיגון זיכרונות חיוביים היא יצירת עוגנים חושיים. על ידי יצירת עוגן, אתם מגדירים דפוס גירוי-תגובה שמאפשר לכם לגשת לחוויות ותחושות חיוביות שהתרחשו בעבר בזמנים של מצוקה. כיצד ניתן לעשות זאת? למדו את ילדיכם ליצור אסוציאציה פיזית עם אותה חוויה. 

למשל, ניתן ללמד אותם להניח את קצות אצבעותיהם על חלק מסוים בגופם בכל פעם שהם חווים חוויה חיובית. לאחר מכן, כאשר התחושה מתפוגגת, למדו את ילדיכם לשחרר את העוגן שלהם ולהירגע. ניתן לחזור על התהליך עד שלוש פעמים. עם הזמן, תיווצר התניה חושית שתאפשר להם לחרוט על לוח זיכרונם חוויות חיוביות. דרך שלישית לעיגון חוויות חיוביות בזיכרון היא לקחת את הזמן. כלומר, להרחיב את הפער בין החוויה החיצונית לבין התגובה הפנימית שלכם לאותה חוויה. 

השתהות זו נותנת למוח שלכם טווח זמן משמעותי יותר לאחסון הזיכרון. דרך רביעית לעיגון חוויות חיוביות בזיכרון היא לדבר על החוויה לאחר שהיא מסתיימת. מתן פרשנות שוטפת תוך יצירת הזיכרונות והבניית נראטיב ברור אחריהם מייצרת תנאים מתאימים ללמידה ולזיכרון. דרך נוספת לקיבוע חוויות חיוביות בזיכרון היא לצייר אותן. הציעו לילדיכם לצייר ציור המתאר את החוויה החיובית שהם חוו, כך שתישאר להם מזכרת פיזית מן האירוע.

ואכן, דומה כי הדרך האפקטיבית ביותר לעיגון חוויות חיוביות בזיכרון היא באמצעות מזכרות פיזיות. תמונות משפחתיות לוכדות רגעים יפים בחיינו ומסייעות לנו לזכור את הזמנים הטובים, ולשמור במוחנו ובליבנו חוויות שאחרת היינו עלולים לשכוח. ממחקר שנערך בשנת 2020 עולה כי אלבומים משפחתיים תורמים בצורה האפקטיבית ביותר לשימור חוויות ועיגונן בזיכרון.

''מחקרים מראים שתיעוד פיזי מקנה דווקא תחושת שייכות וחיבור לחוויה''. (צילום: pexels)
''מחקרים מראים שתיעוד פיזי מקנה דווקא תחושת שייכות וחיבור לחוויה''. (צילום: pexels)

נשאלת אפוא השאלה, מה האפקט של תמונות פיזיות שמתפספס בתמונות המוצגות בפורמט דיגיטלי? פנינו בנושא לתום בורשטיין מחברת Myalbum, חברה המתמחה בהפקה ופיתוח של אלבומים ואפשרויות הדפסה מתקדמות ומגוונות מזה 10 שנה. 

לדברי תם, "היום כל אחד ואחת יכולים לצלם בכל רגע נתון עשרות תמונות איכותיות בלחיצת כפתור. בעבר לעומת זאת, תהליך התיעוד והצילום היה הרבה יותר מורכב – כל צילום תמונה דרש מחשבה ותכנון, ואת התוצאה לעיתים היינו מקבלים רק כעבור כמה ימים ואפילו שבועות". 

תם מסבירה שהעובדה שהצילום הפך כה נגיש, יכולה אפילו לפגוע באופן בו אנו שומרים חוויות בזיכרון האישי שלנו: "קיימים מחקרים שמראים כיצד צילום תמונות במכשיר הנייד מזיק לתהליך קיבוע החוויות בזיכרון. לעומתו, נמצא שתיעוד פיזי מקנה דווקא תחושת שייכות וחיבור לחוויה. כך אלבום תמונות פיזי מאפשר לא רק לקבל תיעוד ממשי, אלא גם יוצר חיבור הרבה יותר חזק ומשמעותי עם החוויה, הנוף, המשפחה או החברים שלקחו בה חלק." 

"חשוב לשים לב שאותו אלבום דיגיטלי מודפס או אותה תמונת קנבס יכולים להחזיר אותנו לרגעים שמחים מהעבר ולתת לנו חיזוקים חיוביים גם ברגעי משבר".

לצד היתרונות המשמעותיים שגלומים בנגישות הצילום, ישנו חיסרון מרכזי אחד, הטמון בעובדה שאנו נוטים לשכוח את התמונות שצילמנו במעמקי גלריית התמונות. התבוננות בתמונות הוכחה כמסייעת להפחתת מתח ולשיפור מצב הרוח והרווחה הכללית. פסיכולוגים אומרים כי הימצאותם של אלבומים פיזיים בבית שלנו משפיע באופן חיובי על ההערכה העצמית של ילדינו. 

''תמונות פיזיות מאפשרות לנו ''לגעת'' בעבר, תוך שהן מעוררות חוויה חושית שמגרה את הזיכרון שלנו.''  (צילום: pexels)
''תמונות פיזיות מאפשרות לנו ''לגעת'' בעבר, תוך שהן מעוררות חוויה חושית שמגרה את הזיכרון שלנו.'' (צילום: pexels)

כאשר הם מתבוננים בנו מציגים בגאווה את התמונות המשפחתיות שלנו, מתחזקת תחושת השייכות שלהם. כמו כן, תמונות פיזיות עושות משהו שתמונות דיגיטליות לעולם לא תוכלנה לעשות - הן מאפשרות לנו "לגעת" בעבר, תוך שהן מעוררות חוויה חושית שמגרה את הזיכרון שלנו. 

כיצד להשתמש בתמונות שלכם על מנת לשפר את חוסנם הנפשי של ילדיכם?

  • עברו על התמונות הישנות שלכם עם ילדיכם: אפשרו לילדים שלכם לראות את התזכורות המוחשיות של העבר שלכם ולגעת בהן, על מנת לאפשר להם להרגיש מחוברים לזיכרונותיהם.
  • הדפיסו את התמונות הדיגיטליות שלכם: בחרו כמה מן התמונות המועדפות עליכם והכניסו אותן לאלבום התמונות המשפחתי. בחרו בתמונות הטובות ביותר, הדפיסו אותן ושמרו אותן בתוך מזכרת הראויה לתצוגה.
  • תכננו תכניות לתמונות עתידיות: בעוד שהמצלמה המצויה בכל טלפון חכם נהדרת ללכידת רגעים ספונטניים, אירועים חשובים ראויים ליחס מועדף. לכן, אנו ממליצים לכם לשקול לתאם צילום משפחתי עם צלם מקצועי. אתם תופתעו לגלות כמה משמעותית עבור ילדיכם תהיה החוויה של להיות מצולמים על ידי אדם אחר.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.