סיעות הכנסת ערכו היום (שני) את ישיבותיהן השבועיות במשכן. זאת, על רקע כנס הקיץ של הכנסת שייפתח בשעה 16:00 בהצעות אי־אמון בממשלה שהגישו הליכוד והסיעות החרדיות. בתוך כך, יו"ר הקואליציה לשעבר, חברת הכנסת עידית סילמן, תשתתף בישיבת סיעת ימינה שתתקיים בלשכתו של ראש הממשלה, נפתלי בנט.

בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, התייחס ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, לגל הטרור הרצחני ואמר: "מדינת ישראל משיכה לרדוף את הטרור גם אצלם בבית. מערכת הביטחון מקבלת את כל הכלים והגיבוי. במלחמה בטרור אין קיצורי דרך. המלחמה שלנו בטרור הוא קיומה של מדינה יהודית עוצמתית שלא נחה לעולם. ראיתי השבוע את בן גביר רוקד על דם הנרצחים באלעד, נזכרתי כמה חשוב לשמור על הממשלה הזו וכמה האלטרנטיבה מסוכנת".

יאיר לפיד (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר לפיד (צילום: אבשלום ששוני)

לאחר מכן, התייחס למצב הפוליטי השברירי של הקואליציה: "הכנסת חוזרת היום, ואיתה המשימה לשמור על הממשלה. הסתכלתי השבוע על איתמר בן גביר הולך לרקוד על דם הנרצחים באלעד ונזכרתי כמה חשוב לשמור על הממשלה הזו. כמה האלטרנטיבה מסוכנת. אחרי כל הספינים, בסוף האופוזיציה עלתה ל-54 ח"כים. לנו יש 60 ח"כים. אני לא מקל ראש. המצב החדש מייצר קשיים, יהיו תהליכי חקיקה שיתעכבו, אבל היו כבר ממשלות כאלה בישראל שהחזיקו הרבה זמן".

"אני קורא מפה לאופוזיציה, תנהלו נגדנו מאבק פוליטי, זה תפקידכם, אבל לא על חשבון האזרחים. אל תנהלו את המאבק שלכם על גב העצמאים שמחכים לפיצויים שלהם, או על גב הלוחמים שמחכים לחוק "ממדים ללימודים. יש לנו ממשלה מצויינת, עובדת קשה למען האזרחים, עובדת טוב. ממשלת שינוי וריפוי אמיתית. אני אומר מפה לחברי בקואליציה בדיוק את מה שאנחנו אומרים גם לאזרחי ישראל בימים אלה: רק ביחד ננצח", סיכם.

"מי שפועל נגד הממשלה, זו קואליציית סינוואר ונתניהו"
בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו, אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אני אציין שלוש נקודות. דבר ראשון ברכות לכוחות הביטחון ששמו את הידיים על שני המחבלים הרוצחים מאלעד. ברכות לכוחות מג"ב והחלמה מהירה וכמובן לשכן שלי מתקוע שפעל כמצופה. גם במקרה הזה מי שלקח אחריות והצהיר שמפגע מתקוע הוא איש חמאס, זה חמאס עזה וחמאס יו"ש. אני חושב שגם בנקודה הזו חייבים לשנות כללי משחק. אי אפשר לקבל את המציאות שראשי החמאס מקבלים חסינות בתוך עזה בתמורת לשקט ברצועה, אבל הם רשאים ליזום פיגועים ביו"ש ובישראל ולפגוע ביהודים. המציאות הזו חייבת להשתנות".

שר האוצר הוסיף: "נפעל בכל המישורים ובמסגרות המתאימות כדי לשנות את המציאות הזו שלא מתקבלת על הדעת. חייבת להיות משוואה חדשה מה אנחנו רוצים מרצועת עזה. לכן לצערי אנחנו רואים המשך של אותה מדינות של 'כניעה' ותשלום  דמי פרוטקשן לחמאס.".

שר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
שר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

בהמשך, התייחס לטלטלה בקואליציה: "מי שפעול נגד הקואליציה הנוכחית והממשלה זו אותה קואליציה של סינוואר, פינדרוס ונתניהו - אלה אנשים משיחיים הזויים. היום, תעלה להצבעה הצעת חוק פיצוי לעסקים, הכוללת מעל מיליארד שקלים. אגב, ב-2019 נסגרו יותר עסקים מאשר בינואר ופברואר 2022. גם היום, מי שחושב שנראה תופעת קניבליזם בתקציב הזה - טועה. לא תהיה פה כלכלת בחירות".

"בחירות יהיו מקל בגלגלים של מערכת הביטחון"
לאחר מכן, נערכה הישיבה השבועית של סיעת כחול לבן. בפתח דבריו, אמר שר הביטחון, בני גנץ: "ראשית אני רוצה להשתתף בצערן של משפחות הנרצחים בפגועים. אנחנו מתמודדים עם טרור שמוזן משקרים והסתה. מערכת הביטחון, צה"ל, השב"כ והמשטרה פועלים בכוחות מלאים ובעוצמה רבה בישראל, ביו"ש ובכל מקום שנדרש".

גנץ הוסיף: "גם אתמול סוכל פיגוע בתקוע וגם סוכל פיגוע בער שכם. אנחנו נגבה מחיר מהמסיתים ומהסביבה שמעודדת טרור ורצח. נגדע את הסביבה שמסיתה לדם בשמה של דת. אנחנו נמגר את הטרור, ייקח הזמן שייקח ויהיה המחיר אשר יהיה. אנחנו פועלים בכל הכפרים הערים והרשתות. ויצירת מחירי הפסד לטרור הזה היציבות הביטחונית היא תנאי לשגשוג כלכלי בשומרון וייצוב עזה. אם זה לא יקרה. הכלכלה הפלסטינית תקרוס".

שר הביטחון בני גנץ בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
שר הביטחון בני גנץ בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

"אזרחי ישראל: אני מבקש לפנות אליכם. אני מבין את התחושות הציבוריות של הזעם, אבל הרוח הישראלית איתנה. הרוח הישראלית חזקה. אנחנו נמשיך בשגרה ונעמיק שורשים מול הטרור, רוחנו איתנה. למרות הכל רוחנו תמשיך להתחזק. אני פוש בשטח חיילים, שוטרים ואנשי שב"כ". הניצחון שלנו הוא שימור תחושת הביטחון לצד הביטחון ושימר הרוח האיתנה. המענה לשקרים לספר את האמת והביס את הסתה".

שר הביטחון התייחס גם למצב הפוליטי ואמר: "אנחנו נמצאים בפתח ושב מאתגר בכנסת. בחירות כעת הן חוסר אחיות כלכלית חברתית וכלכלית וביטחונית, עצמתנו הביטחונית תמשיך בכל מצב ללא קשר לסיטואציה פוליטית. לצד זאת אני מבקש להדגיש. שלראשנה מזה שלוש שנים יש למערכת הביטחון תקציב. אנחנו מובילים תרגילים צבאיים ורפורמות שעוכבו שנים. בחירות יהיו מקל בגלגלים של מערכת הביטחון".

"כדי שזה יקרה אני מקווה שתהיה תמיכה של הסיעות החרדיות. אם נוביל מממשלה של חרדים, חילונים, ערבים, שמאל וימין נעשה מעשה גדול לחברה הישראלית. כחול לבן לעשה הכל כדי לייצב את המערכת הפוליטית. שר התרבות טרופר חיבר את יום העצמאות לכל אחד, חילי תודה", סיכם.

"טובת המדינה היא לא ללכת לבחירות, רוב העם לא רוצה בכך"
שר המשפטים, גדעון סער, נאם בפתח ישיבת תקווה חדשה ואמר: "בית המשפט העליון ושאיפה לשנויים במערכת המשפט - זה לא רק חלום. מה שעומד כאן על הפרק הוא החלום המקורי שלנו: מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית ועל החלום הזה נגן. או שתהיה ממשלה מתפקדת או שנלך לבחירות. טובת המדינה היא לא ללכת לבחירות, רוב העם לא רוצה בכך. אנחנו מצדנו, וככל שהדבר יהיה תלוי בנו, נפעל לטובת המדינה. משחר הציונות ומיום הקמת המדינה יש טרור, יש כאלה שפיתחו מיומנות ייחודית ואפילו שכללו אותה".

שר המשפטים גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)
שר המשפטים גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)

"הממשלה הנוכחית לא שחררה מחבלים, לא הסירה את המגנומטרים ולא החזירה חבלי מולדת, חוקקנו חוק עונש מינימום בנשק לא חוקי ונביא לכנסת עוד חוקי משילות. חלקי הנשק המהותיים מביאים לייצור כלי נשק מהותיים. נגרום לכף שהעיסוק בנשק בלתי חוקי יתקדם. אני מקווה שהאופוזיציה תתמוך בזה. מחר נביא את חוק החיפוש, המאמץ הוא לתת למשטרה כלים אפקטיביים להתמודד עם הפשיעה, במיוחד עם זו שבחברה הערבית. נמשיך בעשייה למען אזרחי ישראל", הוסיף.

סיעת העבודה קיימה גם היא את ישיבתה השבועית. שרת התחבורה, מרב מיכאלי, אמרה בפתחה: "נביא ביטחון לכל אזרח ואזרחית בישראל. אני רוצה לשבח ולחזק את כוחות הביטחון ואת השר בר לב שמוביל אותם. מפלגת העבודה תיתן גיבוי לכל כוחות הביטחון. שכלנו חיות וחיים בביטחון. בימים קשים אלה יש חבר כנסת שהצהיר אמונים ליו"ר אופוזיציה שנאשם במרמה והפרת אמונים ורוצה לפוצץ את בית המשפט העליון".

מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה  (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה (צילום: מרק ישראל סלם)

זו אותה תעמולה שהייתה ברצח רבין, הם רוצים לחסל את מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. זו הסיבה מדוע צריך לשמור על הקואליציה והממשלה החשובות האלה. הקואליציה הזו היא אי של יציבות, אני קוראת לכל חברה וחבר בקואליציה הזו לעמוד בני כל האיומים. מדינת ישראל זקוקה לכך שכולנו נעמוד בזה. זה נשמע מאד פאתוס, אבל האמת פשוטה: עתידה של ישראל תלוי בכך שנצליח לשמור על הממשלה הזו, כי האלטרנטיבה גרועה יותר".

 "לא ניתן לבן גבירים ולפינדרוסים לחזור לממשלה, הם יישארו באופוזיציה"
בפתח ישיבת סיעת מרצ, שר הבריאות, ניצן הורוביץ התייחס להתבטאות של ח"כ יצחק פינדרוס שעוררה סערה: "היום שמענו עוד תזכורת לכמה חשוב המשך העבודה המשותפת שלנו בממשלה הזו. הדברים של פינדרוס שחולם על פיצוץ בית המשפט העליון והחרבת הדמוקרטיה הישראלית זו בושה וחרפה ביטוי לקיצוניות. יש מי שכל הזמן דואג להזכיר לנו שהקמת הממשלה הצילה את הדמוקרטיה הישראלית, הצילה את החברה הישראלית מידיו של אדם בפלילים ומגורמי שוליים שעוסקים גם עכשיו בהסתה פרועה".

ניצן הורוביץ (צילום: מרק ישראל סלם)
ניצן הורוביץ (צילום: מרק ישראל סלם)

"אנחנו זוכרים ויודעים היטב מה האלטרנטיבה, הממשלה מביאה בשורה לציבור בזכויות האדם, הדמוקרטיה והאקלים. אנחנו נעשה הכל כדי לשמור עליה. לא נחזור לכאוס של בחירות אחרי בחירות, לא ניתן לבן גבירים ולפינדרוסים לחזור לממשלה, הם יישארו באופוזיציה", הוסיף.

שר הבריאות התייחס גם להסלמה במצב הביטחוני: "אנחנו גם בתקופה ביטחונית קשה, תקופה של פיגועים. אני רוצה לשבח את כוחות הביטחון וההצלה, על מעצר המחבלים אמש,. אנשים שטופי שנאה שרצחו אנשים חפים מפשע. אני שולח תנחומים למשפחות האבלות וגם איחולי החלמה לפצועים. במקביל נדרש מאמץ מדיני. לא ניתן לפתור את הסכסוך רק באמצעות כוחות הביטחון. הביטחון קריטי, אבל בצד המאבק בטרור חשוב שיהיה חזון מדיני של שתי מדינות. אין פתרון אחר.

"במקום להיות עסוקים במלחמה באויבנו, בנט ולפיד עסוקים בשרידות פוליטית"
לאחר מכן, סיעת הליכוד קיימה את ישיבתה השבועית. בפתחה, אמר ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה, בנימין נתניהו: "רק עוצמה לאומית תבטיח את קיומנו במולדתנו, קודם כל ולפני הכל - עוצמה. והיום יש סכנה גודלה לפנינו. איראן דוהרת לפצצה בחסות הסכם בין לאומי, ואין בממשלה פוצה פה בממשלת ההונאה. היא לא מסוגלת כפי שאינה מסגולת להילחם בטרור שלחמאס ואיך היא תלחם, הרי היא תלויה במנסור עבאס ומועצת השורא".

"במקום להיות עסוקים במלחמה באויבנו, בנט ולפיד עסוקים בשרידות פוליטית, ולמען הדיוק מי יהיה ראש ממשלה בתקופה המעבר. ממשלת החולשה וההונאה חייבת ללכת הביתה. בעזרתכם ובעזרת השם אנחנו נקים בקרוב ממשלה שתחזיר את השקט לביטחון ואזרחי ישראל - תודה רבה לכם", סיכם.

"ממשלת בנט מוחזקת באצבעותיו של עבאס ומנועה מלטפל בקיני הטרור"
בהמשך, סיעת הציונות הדתית ערכה גם היא את ישיבתה השבועית. יו"ר הסיעה וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' אמר: "הממשלה הזו לא הייתה לגיטימית מהיום הראשון. למרות השקרים וההונאה ולמרות מכירת המדינה לתומכי הטרור, הממשלה הייתה לגיטמית עם הקמתה וכעת היא איבדה את זאת. אין לממשלה רוב בכנסת. אם היה מדובר בממשלת ימין שנאחזת בקרנות המזבח הייתה סערה בתקשורת. ממשלת בנט מוחזקת באצבעותיו של עבאס ומנועה מלטפל בקיני הטרור".

חבר הכנסת סמוטריץ' הוסיף: הטרור משתולל בתקוע, ירושלים וחדרה כי בנט שומר על הכיסא. ערביי ישראל מרימים את האף. כמעט בכל חנות בגדים במגזר מוכרים חולצות של נשק ואין פוצה פה. מאז הקמתה הזהרנו חזור ואזהר שממשלה שנתמכת על ידי תומכי טרור לא תוכל להילחם בטרור. אני מצטער שצדקנו, חזרנו לתקופות הקשות שאנחנו צרכים לעבור מבית לבית ממשפחת אבלה לאחרת. בנט, שקד וכהנא לא באים לשם כי הם לא מסוגלים להישיר מבט לאבלים כי הם יודעים שהם האחראים לאסונות".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"הקמת משמלה ציונית לאומית היא לא משימה פוליטית אלא משימה לאומית. הימין הוא הרוב בעם, נמשיך לעשות הכל כדי שעם ישראל יוכל לשים מאחוריו את ממשלת בנט-עבאס מאחור, אפשר לעשות זאת בכנסת הזו אבל לא בכל מחיר. ממשלה כזו, שתהיה לה זכות קיום, נחתור להקים אותה", הוסיף.