בצל המתיחות הביטחונית: בצבא ממשיכים היום (שני) בפעילות המתוגברת נגד גל הטרור, ומעריכים כי עדיין לא הגיע לקיצו, גם לאחר מעצר שני המחבלים מהפיגוע באלעד. כמו כן, בצה"ל מעריכים כי חלקו של חמאס בפיגועים האחרונים קטן וכי "סינוואר רוכב על גל הטרור", ומעריכים כי ארגון הטרור עדיין מורתע ממבצע "שומר החומות" ולא מעוניין בהסלמה ברצועת עזה. 

בהערכות המצב שנערכת בצבא גם מול הדרג המדיני מפחיתים בחלק של החמאס בגל הפיגועים האחרון. העמדה בצה"ל היא שכמו הפיגוע באלעד כך גם פיגועים נוספים היו פיגועי בודדים בהשראת הר הבית ונושאים דתיים. כאשר הפיגועים בעורף הישראלי התבצעו ללא מעורבות חמאס וגם בתחקיר הפיגועים בציר המודיעיני לא נמצאו עקבות של חמאס, זאת לצד מאמצי ההסתה שחמאס לוקח בהם חלק מרכזי. 

על פי העמדה הזאת חמאס רוכב על הפיגועים ולא מכווין אותם, והפיגועים האחרונים מאופיינים כפיגועי השראה אבל לא תחת הכוונה ישירה של חמאס. בצה"ל סבורים כי חמאס מורתע מעימות נוסף בצה"ל והשיח הציבורי האדיר יתר על המידה את החלק של חמאס בגל הפיגועים האחרון. עמדה זו מסבירה במידה מסויימת את הקו שבו נוקטת ישראל בו היא נמנעת בשלב הזה מפעילות צבאית כנגד חמאס בעזה.

חיילים בגבול עזה (צילום: רויטרס)
חיילים בגבול עזה (צילום: רויטרס)

בצה"ל עדיין סבורים כי ברצועת עזה אנחנו במצב ביטחוני טוב, בדיוק למצב שהתכוונו אליו לאחר מבצע שומר החומות, וההסבר הניתן לגל הפיגועים האחרון הוא בהקשר של הר הבית סביב סוגיות לאומיות ודתיות. בצה"ל רואים בחמאס כמי שיש לו חלק משמעותי בהסתה אבל הוא אינו הגורם היחידי שעושה זאת. 

האמירה למעשה של צה"ל בהערכות המצב מול הדרג המדיני היא שחמאס אינו עומד מאחורי הפיגועים באופן ישיר, יש לו חלק בהסתה, אך הגל הזה אינו מכיוון חמאס.

לכן ניתן להניח מתוך הערכת המצב הזו שבמערכת הביטחון נערכים לאפשרות של הסלמה נוספת במצב הביטחוני ולכן נדרש לעשו הכנות נדרשות, גם למבצע נוסף בעזה למרות שמבצע כזה לא נמצא כרגע על הפרק, וכך גם לבי יהודה ושמרון, אך לצד זאת צה"ל צפוי להגביר בימים הקרובים את הפעילות המבצעית ולפעול במבצעיים נקודתיים כנגד תשתיות טרור ומעצר מבוקשים בצפון השומרון, ג'נין וסביבותיה.

התקופה הקרובה תמשיך לעמוד בסימן של מאמץ להגנה בקו התפר באמצעות כוחות ובהם גם גדודי מילואים, שיקום הגדר והמכשול והצבת אמצעים טכנולוגיים נוספים. עד להקמה ושיקום של הגדר צה"ל ימשיך להחזיק מספר גדודי תגבור לאבטחת התפר. סה"כ פועלים כעת 26 גדודי לוחמים ביהודה, שומרון וקו התפר, היקף גדול מאוד של כוחות לאורך תקופה ארוכה ביחסים לשנים קודמות.

ס' מפל"ג ביחידת מגלן, סגן י', וידאו: דובר צה"ל

פעילות מוגברת נגד שב"חים

במקביל, מתחקיר ראשוני של התקרית אתמול בה נהרג פלסטיני עזתי במקור בעת שניסה לעבור לשטח ישראל, עולה כי אין מדובר במחבל אלה בשוהה בלתי חוקי מעזה שהתגורר באיו"ש ועבד באופן בלתי חוקי בישראל כבר מספר שנים.

בצה"ל מצרים על מותו של הפלסטיני כאשר מדגישים גם בתחקירים כי המטרה בפעילות כנגד השב"חים היא לעצור אותם מלחצות לשטח ישראל, תוך שימוש מושכל בכוח ובנוהל מעצר חשוד, אך התוצאה שבה שב"ח נהרג כתוצאה מירי צה"ל היא אינה תוצאה טובה, כך מסכמים בצבא.

לצד הפעילות בקו התפר בצה"ל מתכוונים לבצע יותר מבצעים משותפים עם המשטרה כנגד שוהים בלתי חוקיים והמערכת ההיסעים הענפה שתומכת בהם , מיהודה ושמרון ועד אזרחים ישראלים שמובילים אותם למקומות העבודה בישראל, מבצעים שמוגדרים כיעד לחיזוק תודעת הביטחון בתפר.

כמו כן, לצד הניסיון להנמיך את הלהבות בהר הבית סביב סוגיות דתיות וסטטוס קוו, מבחינה מבצעית צה"ל ימקד בימים הקרובים את פעילותו בסדרת מבצעים בצפון השומרון ולא רק בג'נין, זאת בעקבות ההערכה כי צפון השומרון רגיש במיוחד ושלושה מהפיגועים יצאו משם.

פעילות כוחות צה"ל למיפוי בתי המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד. צילום: דובר צה"ל

תרגיל מלחמה רחב היקף

בצל המתיחות הביטחונית, צה"ל פתח הבוקר בתרגיל חודש המלחמה רחב היקף בשם "מרכבות האש" שתוכנן מראש כחלק מגרף האימונים לשנת 2022 במטרה לשפר את המוכנות של צה"ל למלחמה עצימה וממושכת. בתרגיל ייקחו חלק כוחות צה"ל בסדיר ובמילואים, מכלל הפיקודים, הזרועות והאגפים. 

דובר צה"ל תת אלוף רן כוכב סיפר כי התרגיל רחב במיוחד בהיקף המשתתפים והזמן שיימשך וכי הוא מדמה לחימה בכל המרחבים השונים. לדבריו, המטרה של התרגיל היא מוכנות למלחמה - מדילמות של הדרג המדיני והצבאי הבכיר ועד הכוחות השטח. 

דובר צה"ל הדגיש כי לצד התרגיל, משימתו העליונה של צה"ל היא הגנה על ביטחון תושבי מדינת ישראל וכוחות צה"ל ימשיכו לבצע פעילות התקפית לסיכול הטרור ויפעלו לחיזוק מאמץ ההגנה בקו התפר במסגרת מבצע שומר גלים, גם במהלך המבצע. 

בתרגיל לוקחים חלק אלפי אנשי מילואים ולמעשה ולא תהיה יחידה שלא תתרגל חלקים בתרגיל הזה, כך מסר תא"ל כוכב בתדרוך לכתבים הצבאיים. במסגרתו יערכו גם שני תרגילי אוגדה של אוגדה 162 ומאוגדה 98. במסגרת התרגיל ובמהלך החודש כולו תורגש תנועה ערה של כוחות הביטחון: כלי רכב צבאיים ומשוריינים, כלי טיס וכלי שיט.

לדברי תא"ל כוכב, בין הנושאים המרכזיים שיבחנו ויתורגלו בתרגיל נמצאים נושא הלוגיסטיקה והפעלת האש על בסיס בנק המטרות וכן לבחון כיצד השתפרנו מאז שומר החומות. התרגיל הינו רב-מדרגי ורב-מערכי ויכלול שילוב יכולות רב-זרועיות ורב-ממדיות בלחימה היבשתית, האווירית והימית, במימד הקיברנטי והספקטרלי, במענה הלוגיסטי הרב-זרועי ובהפעלת האש. 

במהלך התרגיל, יתורגל שילוב יכולות בין ארגוני הביטחון ומשרדי הממשלה השונים. בנוסף לכך, התרגיל יבחן את ציר הפעולה מהרמטכ״ל והמפקדות הראשיות במטה הכללי ועד לוחמי צה"ל בשדה הקרב. את הדרג המדיני בתרגיל תדמה מנהל בראשות האלוף במיל' יעקב עמידרור, ובתרגיל לוקחים חלק גם משרדי הממשלה השונים בהם גם משרד החוץ והאוצר ויבחנו תרחישים שונים אל מול המערכת המדינית-ממשלתית. 

התרגיל יכלול למעשה תרחישים מבצעיים שונים בכל זירות הלחימה השונים של מדינת ישראל, מהזירה הפלסטינית באיו"ש ובעזה ועד לזירה הצפונית המרכזית מול חיזבאללה, אבל גם בגבול עם סוריה וזירות נוספות שבהם יש לישראל איומים תחת כוחות הפועלים בחסות האיראנים.

התרגיל יבחן את המעבר של יחידות צה"ל השונות משגרה לחירום גם במרחב האזרחי כאשר במהלכו יתורגלו התוכניות האופרטיביות של צה"ל בגזרות שונות לצד יכולת אספקת שירותים והצלת חיים בעורף הישראלי. 

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי הקים מספר צוותי תחקור לתרגיל על מנת לבחון את העמידה ביעדים שהגדיר לתרגיל, בהם שיפור המערכת המבצעית ומוכנותה למלחמה לצד הטמעת מה שמכונה בצה"ל "תפיסת ההפעלה לניצחון"  בדגש על מימוש מבצעים בקצב גבוה, במהלומות, בהגנה ובתמרון רב-ממדי, תוך תרגול מרמת המטה הכללי ועד ליחידות המבצעיות בשטח. עוד הוגדר כי במהלך התרגיל ייושמו הלקחים של מבצע שומר החומות.