יום עמוס יעבור היום (שלישי) על כנסת ישראל, אשר פתחה אתמול את כנס הקיץ שלה. במרכז היום עומד הדיון המיוחד של ועדת חוץ וביטחון וועדת ביטחון הפנים על מנת לדון בנושא הפרצות בגדר הביטחון ועוטף ירושלים.

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת רם בן ברק, פתח את דבריו באומרו: "החודש וחצי האחרונים חידדו היטב - התרחיש של מחבל שנכנס ליישוב הוא לא דמיוני".

"ברמה הטקטית אנו יודעים לתת מענה באמצעות יחידות מיוחדות, אך מבלי להעביר את המשאבים הנדרשים מקצה לקצה, לא נוכל נתת את המיגון שאנו צריכים לתת ליישובים אלו", הדגיש מפקד מג"ב, אמיר כהן. "כל הסיפור פה הוא פער משאבי, לא מבצעי. אנחנו נמצאים שם ויודעים מה לעשות. אנחנו זקוקים ל-25 מיליון שקלים חד פעמי, יש בינינו מרחק".

"יש לכם שבועיים מהיום לסיים את עבודת המטה הנוגעת לאבטחת יישובי עוטף ירושלים ואז אני מבקש לקבל חיתוך מצב. לא ייתכן שאנו דנים בנושא זה כבר תקופה כה ארוכה ועדיין אנחנו בעיצומה של עבודת המטה. אנחנו מחוייבים להבטחת ההגנה על אזרחי האזור ועבודת המטה הייתה צריכה להסתיים מזמן", גער יו"ר הוועדה ודרש כי בעוד שבועיים יתקבל חיתוך מצב של יישובי עוטף ירושלים. "זהו חוסר אחריות, העול הוא עלינו, ראינו מה קורה ביישובים. שומר לא מיומן ולא חמוש - אי אפשר לישון עם זה טוב בלילה", הוסיף גורם בוועדה. 

ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, אמר: "אמנם נרצחנו רק שניים אבל ילדיהם ראו איך עורפים ראשים. זה תיק שצריך להתמודד איתו. אנחנו מאמינים במדינה ובמקצוע, אעשו לנו גדר כי אמרו לנו שאנחנו צמודי קו, אך החליטו שצריך להפסיק לתקצב אותנו מבחינת הביטחון".

"זוהי התרעה אחרונה", הבהיר פרוש, "עשינו כל מה שאנו יכולים ומעבר, אני מתחנן אליכם, המחבלים הלכו ליערות. אם אני לא אקבל את העזרה - אני בלי נדר בשבוע הבא קורא לקבלן גידור, מפרק את הגדר ומסיר אחריות. הכתובת נמצאת על קיר".

רם בן ברק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רם בן ברק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הבעיה שלנו היא ארוכת שנים, הזנחה של קו התפר. מצד אחד מזניחים את הגדר ומצד שני אפילו מעודדים בצורה כזו או אחרת כניסת אנשים שיעבדו כאן, בגלל מחסור בידיים עובדות, זו האמת. התעוררנו למציאות הזו שאנחנו מבינים שהיא חייבת להשתנות", אמר יו"ר הוועדה.

עם זאת הדגיש כי "בניה של גדר לאורך כל קו התפר זה פרויקט יקר מאוד ולוקח זמן. בניית גדר שהיא לא מגובה באמצעים טכנולוגיים וללא כוחות - זה בזבוז כסף. אם יבואו אלי היום לבנות את אותה גדר - אני לא אאשר זאת. או שבונים חומה או שבונים גדר שמזעיקה כוח. לצה"ל חסר כוח אדם לשמור על קו התפר, אני חושב שכוחות סדירים שם זו פגיעה בביטחון ישראל". במהלך הדיון, הוצע לעבות באופן משמעותי את כוחות מג"ב וצה"ל באמצעות תקצוב משמעותי. 

"הסיפור של קו התפר, יש לנסות לשפר את הביטחון של מי שיושב שם היום. יש יכולת לפגוע בנו והיא פשוטה", הוסיף בן ברק. "נראה את התוכנית המלאה ונדאג שהיא תתוקצב".

בן ארי הבהירה: "אנחנו לא מוותרים על עוטף ירושלים".

חברת הכנסת מירב בן ארי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת מירב בן ארי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

עוד קודם לכן, ועדת ביטחון הפנים של הכנסת אישרה את תקנות הבטיחות במקומות ציבוריים, העוסקות בהילולה בהר מירון, כך שאלו יאפשרו את אכיפת ההגבלות בהילולה שתתקיים בשבוע הבא.

יו"ר הועדה, מירב בן ארי, אמרה בפתח הדיון כי "האירוע של שנה שעברה היה בלתי נמנע. עלינו כמדינה לעשות הכל כדי לתקן ולהבטיח את שלום המבקרים במקום. אני שומעת את הביקורות לגבי הגבלת כניסת חרדים וכו' ומדובר בקשקוש. אין קשר לאופי האוכלוסייה. במקום להבין את גודל השעה ולהתגייס, חבל שבגלל אילוצים פוליטיים אנחנו מביאים תקנות ולא הצעת חקיקה ראשית. ללא התקנות ידי כל הגורמים יהיו קצרות מלטפל ומטרתן לתת את הכלים לכל הגורמים להתחיל לעבוד במסגרת חוקית".