לרגל שנה לפתיחת מבצע "שומר החומות", ינון מגל ובן כספית שוחחו הבוקר (שלישי) בתוכניתם ב-103FM עם סא"ל במיל' ידידיה צוקרמן, תושב לוד המפקד על חמ"ל מאולתר בעיר.

"מדינת ישראל עדיין לא מיצתה את הטיפול באירועים האלה, יש עוד דרך ארוכה לעשות בכדי להרתיע את המשתתפים שלא יעשו את זה פעם נוספת. יש הרבה לקחים שלא הופקו, מעשים שלא נעשו, ומגמות שצריכות להדאיג את כולנו בקרב חלקים מערבי ישראל שהזהות שלהם עם המדינה הולכים ומגיעים למימדים הפוכים בצורה קיצונית. אנחנו חווים, בעיקר בנגב ובגליל, פלסטיניזציה של החברה הערבית. זאת אומרת, שאתה רואה אותה יותר ויותר בצורה בולטת שלא נראתה בעבר. ישנה הנפת דגלי פלסטינים, חסימות כבישים, זריקת אבנים, וכדומה", פתח צוקרמן את דבריו.

"אני לא בעד לעסוק בערכות אלא בהערכות. אני חושב שמדינת ישראל לא עשתה מספיק בכדי למנוע את שומר החומות 2. יש פה שני צדדים – המוטיבציה עדיין קיימת אצל הערבים שהשתתפו בשומר החומות 1 וגם ההתנגדות למדינת ישראל. מעבר לזה, כלי הנשק עדיין קיימים אצלם. אם יש מוטיבציה ויכולת יש רק גורם אחד שיכול למנוע את זה – מדינת ישראל וגופי הביטחון שלה. האם הם עשו מספיק בכדי למנוע את הפעם הבאה? התשובה היא חד משמעית לא. במבצע שומר החומות רק בעיר לוד יש, בהערכה שמרנית, למעלה מעשרה פיגועי ירי בעיר. חמישה פיגועים כאלה מסתיימים עם פצוע בקצה. מתוכם כמה פענחו עד היום? אחד. אתה אומר לעצמך שזה לא יכול להיות. הרי ראיתם מה קורה בשבועות האחרונים – לכל פיגוע מיד שולחים יחידות מיוחדות ומפעילים אמצעים טכנולוגיים, אז איך היורים בלוד נשארו חופשיים?", הוסיף.

לבסוף נשאל צוקרמן האם הוא מרגיש פחד והשיב "לא. מדי פעם יש תופעות של הצקות לאומיות, זה קיים בשוליים. העיר התחזקה מאז הפרעות, ואנחנו אופטימיים והעיר צועדת קדימה. בו זמנית, האמצעי הראשון הוא להכיר בבעיה ולהציף אותה כמו שאנחנו עושים עכשיו. תראו, למרות הכל יש לנו פה בעיה של פלסטיניזציה שנובעת מבעיות לא מטופלות בעיות משילות, ונשק לא חוקי שהחברה הערבית מוצפת בו". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי 103fm