תקרית דיפלומטית בכנסת: שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב, נטש היום (שלישי) את יציע האורחים במליאת הכנסת בעיצומו של הדיון המיוחד לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית. זאת, בעת שחברי הכנסת נאמו ותקפו בחריפות את הפלישה הרוסית לאוקראינה. בשגרירות הרוסית טענו כי סיבת עזיבתו נובעת מסיבות טכניות, עקב פגישה חשובה שהייתה לאחר האירוע.

טרם עזיבתו, נאם חבר הכנסת יבגני סובה (ישרל ביתנו) ותקף בחריפות את הפלישה הרוסית: "היום על אדמת אירופה שוב התותחים רועמים, אני כיליד אוקראינה לא יכול שלא להסתכל בכאב על המתרחש. כואב לי במיוחד שמי שהביס את הצורר הנאצי והביא את הניצחון, היום נלחם בצד השני. המלחמה באוקראינה היא פשע. סתירת לחי לדור הסבים והסבתות שלנו שלחמו בנאצים. המלחמה הזאת פוגעת בזכרון סבי שנולד באוקראינה וכל חייו היה גר במוסקבה. היא פוגעת בזכרון של כל אלה שנפלו למען השלום וזכות לחיים בעולם".

מליאת הכנסת בדיון מיוחד לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת בדיון מיוחד לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) תקף גם הוא בחריפות את הפלישה לאוקראינה: "לצערנו הרב לא ניתן לציין יום זה השנה, מבלי להפנות מבט חרד ולהשמיע קול תקיף נגד הפעילות הצבאית של רוסיה בשטחה הריבוני של אוקראינה – פעילות שגובה את חייהם של אלפים רבים. פעילות, שלחרדת הלב, מתגלים בה גם מעשים שהם בגדר פשעים נגד האנושות".

"רוחו של היום הזה והלקח שעלינו ללמוד מהמחיר הנורא ששלמה האנושות על התוקפנות של גרמניה ובנות בריתה במלחמת העולם השנייה, מחייב אותנו להשמיע קול ברור נגד התוקפנות הרוסית ובעד המאמץ הבין לאומי להביא לסיומה של המלחמה המיותרת וחסרת הלגיטימציה", הוסיף.

ח''כ יולי אדלשטיין (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח''כ יולי אדלשטיין (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חבר הכנסת יולי יואל אדלשטיין (הליכוד) אמר: "מה שאנחנו עדים לו בימים אלה, זה ניצול ציני של הניצחון הגדול הזה, של כולם. אנחנו עדים לניצול ציני של מדינה אחת, של היום הזה, כדי להצדיק במאה העשרים ואחת בשנת 2022, הרג ורצח אזרחים חפים מפשע, זוועות, ירי באנשים כפותי ידיים, אונס, הריסת בתים, ירי על בתי ספר, דברים שלא יתוארו".