יום דרמטי במליאה: מליאת הכנסת מתכנסת היום (רביעי) לקראת יום דיונים דרמטי, בסופו תכננה האופוזיציה להעלות להצבעה חמש הצעות לפיזור הכנסת, אך לבסוף החליטה למשוך אותם לאחר שרע"מ הודיעה כי תפשיר את חברותה בקואליציה. עוד קודם לכן, ציינה הכנסת את היום לזכרו ופועלו של בנימין זאב הרצל בנאומים של ראש הממשלה נפתלי בנט, יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי. 

בתגובה לכך, מסר נתניהו: "יש מישהו שלא ראה מה שקרה כאן היום? כל המדינה ראתה שממשלת הכניעה והחולשה של נפתלי בנט מוחזקת כבת ערובה על ידי מועצת השורא. אי אפשר להמשיך ככה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שבמדינת היהודים הממשלה תהיה מוחזקת על ידי מועצת השורא של האחים המוסלמים. זה מסוכן לביטחון, זה מסוכן לציביון היהודי שלנו, זה מסוכן לעתיד שלנו".

"אז אני רוצה לשאול את אלה בקואליציה שנבחרו על ידי קולות הימין: למה אתם מחכים? הרי זה רק עניין של זמן, ולא הרבה זמן, עד שזה יפול ויתפרק. תעשו את המעשה הנכון שלמענו נבחרתם ותאפשרו לנו יחד להקים ממשלה חזקה ואיתנה שתבטיח את עתידה של מדינת היהודים - מדינת ישראל".

נתניהו על החלטת רע"מ (צילום: דוברות הליכוד)

במקביל לכך, ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בפתח דבריו במליאה, להרג העיתונאית בג'נין ואמר: "כחלק מהמאמץ של ישראל לבלום את גל הטרור כוחות הביטחון פעלו בג'נין. במהלך הפעולה ירו חמושים פלסטינים אש לא מדויקת ולא מבוקרת ולא מובחנת. כוחותינו השיבו לעבר מקורות האש והם ירו בצורה מדויקת ככל הניתן ואחראית. בחילופי האש נהרגה באופן מצער כתבת אל ג'זירה שירין אבו עקל'ה. הפלסטינים מיהרו להאשים את ישראל. יו"ר הרשות הטיח האשמות לא מבוססות עוד בטרם חקירה". 

"על פי הנתונים שבידינו ישנו סיכוי לא מבוטל שהיא נפגעה מירי הפלסטינים החמושים. על מנת להגיע לאמת צריך חקירה אמיתית והפלסטינים מונעים זאת. ישראל קראה לפלסטינים לבצע ניתוח משותף של הגופה ולהסתמך על כל התיעוד וכל הממצאים כדי להגיע לאמת. הם מסרבים. אני מצפה מהם לשיתוף פעולה והימנעות מפעולות שעשויות לזהם את המשך החקירה". 

בנט סיכם: "צריך לראות את האירוע בהקשר רחב - ישראל נמצאת מזה כחודשיים תחת גל טרור רצחני. המחבלים יוצאים פעם אחר פעם לרצוח ישראלים בכוונה תחילה. המבצע בג'נין הוא חלק מהפעילות להשבת הביטחון. נמשיך עד להשגת המטרה ואנו מחזקים את חיילינו והשב"כ והשוטרים שמסכנים עצמם יום יום ולילה לילה כדי לשמור עלינו". 

בהמשך עבר בנט וסיפר כי "בהיסטוריה של המעשה הציוני, אין אדם שאפשר לומר עליו יותר שעיצב את ההיסטוריה במו ידיו כמו הרצל. מעט אוחזים בשטף ההיסטוריה ומזיזים את הנהר הזה. הרקע העמוק יותר, מעבר לאירועים הספציפיים שהובילו את הרצל לפעולותיו, זה 2000 שנות גלות, כניסה עמוקה של העם למוד פסיבי שאומר הכל מלמעלה ואנחנו לא צריכים לפעול וליזום". 

"לתוך ההיסטוריה, נכנס האיש הענק הזה הרצל. על ראיית הנולד שלו דובר רבות, אני מבקש להתמקד בשתי תכונות נוספות - האקטיביות והחתירה שלו לאחדות העם. הרצל פעל בתעוזה ובהיקף בלתי נתפס. כל מי שיזם משהו נתקל תחילה באדישות ואז בציניות וגיחוך. ההתנגדות למעשיו בזמן אמת הייתה קשה מכל הכיוונים". 

"הרצל הבין שאנחנו, כדי לקומם את הדבר המופלא הזה מדינה יהודית בא"י, יש נחיצות באחדות. כינוס הקונגרס הציוני העניק תנופה חשובה לתנועה הציונית ולרעיונותיה. הרצל לא נרתע גם כשצמחה לו התנגדות לפועלו. גם לא כשאמרו שהוא יוביל את ישראל לאסון. הוא הצליח לרתום רבים בקהילות במזרח אירופה שהיו 'נחשבים פחות' בעיניי המערב, כי הוא ידע את החשיבות שבאחדות העם".

בנט והרצל (צילום: מרק ישראל סלם)
בנט והרצל (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו עלה אחריו ופתח ואמר: "אני מבקש לתת גיבוי מלא לכוחות הביטחון גם במאבק נגד הטרור וגם נגד התעמולה השקרית של הפלסטינים. אני מגנה את השקרים נגד חיילינו ולא רק אלו שבאים מצד הפלסטינים. אני מוחה בתוקף נגד ההתבטאויות המבישות שנשמעות מבית נגד חיילינו מצד הקואליציה של בנט ואני אומר לכם, תתביישו לכם". 

"ההכפשות השקריות על חיילינו שאם ירו, או ירו במכוון, מתוך הקואליציה הן נשמעות, מוכיחות שממשלה שתלויה בתומכי טרור לא יכולה להיאבק בטרור ולא להנחיל את המכות הקשות שנדרשות. ממשלה שתלויה במועצת השורא לא מסוגלת להגן על חיילינו ואתייחס לכך בהמשך". 

נתניהו במליאה תוקף את הממשלה: "תלויים במועצת השורא" (צילום: דוברות הכנסת)

בהמשך, התייחס נתניהו ליום הרצל ותקף את הממשלה: "המאבק על חיינו בארץ ישראל, הרצל ידע שבציון נמצאים שורשינו, הרצל אמר ששום אדם לא יוכל להכחיש את זיקתנו לארץ הזו. אבל הממשלה החלשה הזאת תלויה בחסדיה של מועצת השורא ששוללת את קיומה של המדינה היהודית. ממשלת החולשה והכניעה נכנעת לרע״מ פעם אחר פעם מול הניסיונות לרמוס את זכויותינו הלאומיות, אפילו בהר הבית, כי יש אולטימטום של רע״מ".

"מול התנגדות של נשיא אמריקאי מנענו הסכם גרעין, בנט לפיד וגנץ לא עושים כלום נגד איראן. הסכם הגרעין המתגבש מהווה סכנה קיומית לישראל. חברי הממשלה ממלאים את פיהם מים, האימפוטנטיות שלהם מדהימה. היינו חזקים, תוך זמן קצר הפכנו לחלשים, בצער רב כל אזרחי ישראל כבר מבינים שממשלת החולשה הנוכחית לא מסוגלת להתמודד עם האיומים הגוברים עלינו. צאו לרחוב ותשמעו את הציבור. אל מול הטרור הרצחני, אל מול הסכנה האיראנית, אנחנו בכוננות ספיגה מתמדת".

בהמשך תקף נתניהו את דבריו של בנט על הצורך באחדות מול "גן הפלגנות" ואמר: "שמענו את נפתלי בנט מדבר על ״גן הפלגנות״ שכביכול טבוע בנו. איזו צביעות. המומחה הזה לגנטיקה שבחר להציג את נציגי רוב העם מהממשלה, את הליכודניקים, את החרדים, את המסורתיים, את הציונות הדתית, ושהעדיף על פניהם את האחים המוסלמים ותומכי חמאס - הוא מבכה את האחדות האבודה בעם. די לצביעות הזאת. תחילה הוא עשה ״ברית האחים״ עם לפיד כדי להדיר את החרדים ועכשיו עשה את ״ברית האחים המוסלמים״ כדי להדיר את רוב העם. די לצביעות הזאת".

נתניהו אף טען: "מעולם לא הסכמנו להכניס לקואליציה או לממשלה את מפלגת רע"מ, אמרנו להם לתמוך בבחירה ישירה של ראש הממשלה, מה שהיה מייתר את התלות שלנו בהם ובכולם. מעולם לא הסכמנו להיות תלויים בהם ולעולם לא נסכים להיות תלויים בהם! אבל אתם מרכינים את הראש, כוססים את הציפורניים וממתינים להחלטות של מועצת השורא".

בנט במליאה (צילום: מרק ישראל סלם)
בנט במליאה (צילום: מרק ישראל סלם)

ראשון הדוברים היה יו"ר הכנסת מיקי לוי, שפתח ואמר: "הבית הזה מסמל יותר מכל את חזונו של הרצל - בית יהודי לעם היהודי. זהו ביטוי ממשי ביותר לריבונות העם היהודי במדינה משלו שבה הוא אדון לגורלו".  

הוא הוסיף ואמר: "האירועים האנטישמיים שליוו את הרצל באירופה דחפו אותו לאבחנה שהפתרון למצב היהודים באירופה הוא בית יהודי ומדינה ריבונית. בניגוד לאחרים, הוא הרחיק ללמוד ולהבין את הסכנה האנטישמית ואת פוטנציאל התבערה בגחלים הלוחשות שצרבו אף אותו. הקש ששבר את גב הגמל היה לא אחר ממשפט דרייפוס אותו סיקר כעיתונאי בפריז. הרצל הבין מה הוא חווה ורואה ולאן זה יוביל סוף. מרגע ששוכנע שהקמת בית יהודי היא הפתרון היחיד, הוא פעל ללא לאות ובכל דרך כדי להביא להגשמתו".

"גם ברגעים הקשים בינינו, אנו מחויבים לזכור את חזון הרצל, עד כמה הוא היה בבחינת חלום באותן השנים. חלום שעבורנו הוא מציאות. אנו מחוייבים להסתכל על תמונתו במליאה ולזכור שלמרות המחלוקות, גורל משותף לנו. שיש לנו אחריות לשמור על הבית ששייך לכולנו, לומר לעצמנו כל הזמן כן לוויכוחים נוקבים לא לשנאה יוקדת ופלגנות בינינו. במילותיו של הרצל - אדם אחי אתה", סיכם יו"ר הכנסת.

יום הרצל בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יום הרצל בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בנט במליאה (צילום: מרק ישראל סלם)
בנט במליאה (צילום: מרק ישראל סלם)