כסניגור פלילי, לעיתים אני נשאל: למה אני זקוק לעורך דין פלילי, גם אם אני חשוד על-ידי המשטרה? האם העובדה שאני רק חשוד מצריכה ייצוג פלילי? האם העובדה שאני בא עם עורך דין פלילי לחקירה, או מזמין אותו לייעוץ בטרם חקירה, מלמדת על תחושת אשמה? 

הכי פשוט לומר את האמת?
לרבים יש את התחושה שהאמת "מזקקת", ובעידן בו הכל בחזקת מצולם ומוקלט - האם לא ראוי פשוט לספר את הדברים באופן ברור?
 
לא אחת באה בעקבות אמירת הדברים גם השאלה: מה כבר יכולים לעשות לי?
 
אז נתחיל מהסוף: מערכת המשפט הפלילי נועדה לכוון התנהגות אנושית. כשיש סטייה מהתנהגות שמערכת המשפט הפלילי מחשיבה כראויה, המערכת מענישה - לא רק על מנת לפגוע במי שביצע את המעשה, אלא גם על מנת להרתיע אחרים מלפעול באופן דומה.
 
לא אחת הענישה היא קשה ומשנה את מהלך החיים.
 
חקירה פלילית היא אירוע חריג לרובם המכריע של האנשים, לבטח בעבירה מהותית. עורך דין פלילי מגיע עם ניסיון של ליווי חקירות רבות, קריאה על חקירות, והתמודדות בתיקים פליליים. בתוקף תפקידו ונסיונו, הוא מכיר את ההשלכות של אמירות בזמן חקירה פלילית.

אם הכל בחזקת מוקלט, למה חשוב לתת הסבר?
המערכת הפלילית באה לכוון התנהגות - היינו, לדון ברמת הכוונה, ולא רק ברמת התוצאה. לאותה תוצאה פיזית עשויה להיות סדרה שונה לחלוטין של מסקנות משפטיות.

לכן, ישנו צורך לדעת להסביר, ולא תמיד להסתמך על הצורך של המדינה להוכיח את החשדות.

עורך דין פלילי ייתן את הדגשים שיקלו ויסייעו בהמשך. מול זה, שתיקה בכוחה לשבש את הנושא של מתן דגשים של ההגנה.

מה עם זכות השתיקה?
קו החשיבה האחר של נחקרים הוא פשוט לבחור בשתיקה. לא אחת, לאחר החקירה שבה הנחקר שמר על זכות השתיקה, אנו נפגשים בבית המשפט - בתיק הפלילי עצמו. או אז מתברר שקו שלם של טעונת הגנה לא נאמר בשל "השתיקה".

חובה גם לדעת שבאירועים רבים, אי-פריסת קו ההגנה כמוהו כהודאה באירועים. במילים אחרות: שתקת? הודית. דוגמה טובה לכך היא חשד בעבירות מין. במקרים של היער ממצאים פיזיים, הופך המקרה ל"מילה מול מילה", וכך שתיקה עלולה להוות אישור של הטענות כנגד החשוד. קשה יהיה בהמשך לספר את הטענות ודגשי ההגנה של הנחקר.

חלקי החקירה במשטרה
הייעוץ של עורך דין פלילי לקראת חקירה במשטרה הוא רב ממדי. הוא כולל הסבר על החקירה הפרונטלית - היינו הישיבה מול החוקר, אולם זאת לא כל החקירה.

לחקירה נדבכים רבים: פעולות חקירה מאתגרות כמו עימות, בדיקת DNA ובדיקות פיזיות אחרות, בחינת חשבונות בנק, שימוש במדובבים, "הפגשות" ועוד.

לכל חלק דגש אחר.

לעורך דין פלילי יש גם יכולת להגיע לחשוד בעת ימי המעצר ולתת לו תמיכה נפשית, וזו עשויה להיות חשובה לא פחות מהתמיכה המשפטית.

התנהגות ולחץ נפשי בעת החקירה
חקירה פלילית גוררת לחץ נפשי עז, בעיקר אם יש היבט של מעצר או איום במעצר, אולם לא רק. גם חשד וחקירה יכולים להוביל לנזק נפשי לעצור. לא מעט חשודים מתקשים שלא "לפרוק" את שעל ליבם.

בנסיבות אלא, עורך דין פלילי ראוי תמיד ימליץ לנחקר להימנע לחלוטין מ"פריקה" מול החוקרים או התייעצות עם החוקרים ו/או העצורים האחרים, ויסביר על התוצאות וההשלכות של מה שהנחקר עוד צפוי לומר.

מסיבות מובנות, קשה לחשודים/נחקרים להפנים את כללי ההתנהגות הנכונים בעת החקירה, וההשלכות של מה שהם עוד יגידו עלולים לפגוע בהם בצורה קשה. חלק מהאמירות מסבכות הרבה יותר מאשר מועילות.

לעורך דין פלילי היכולת והניסיון לחשוב על הדברים מתוך ראיה של העתיד לבוא.

מטרת עורך הדין הפלילי בשיקום
ענישה לא בוחנת רק את מה שאירע בעבר, אלא גם בוחנת את העתיד לבוא: מיהו האדם, מה הסיכוי להישנות האירועים? האם יש לקיחה של אחריות?

כל תוצאה של מסקנה יכולה להוביל לענישה שונה ואף לאי ענישה.

עצה בסיסית
אם יש עצה בסיסית לכל אדם מרגע החקירה היא אחת - להתייעץ בעורך דין פלילי מטעמו ברגע הראשון. קל בתחילה לתקן, ולאחר זמן אמירות והתנהגויות מול החשדות הופכות לריאות משפטיות שקשה להפריח.

נכתב בשיתוף משרד עו"ד פלילי אדטו