בסוף החודש שעבר, אוקיינוגרפים על סיפון כלי השיט EV Nautilus, יצאו לחקור את אתר המורשת העולמית של אונסק"ו, המשתרע על פני 1,510,000 קמ"ר של מי האוקיינוס השקט: "Papahānaumokuākea". הם נתקלו במה שנראה כמו דרך לבנים שהשתמרה היטב בקרקעית הים.

ב-29 באפריל, החוקרים נדהמו למראה השביל, בעומק של כ-1,030 מטרים מתחת לפני הים, סמוך להוואי, באוקיינוס השקט הצפוני. צילומי הווידאו תיעדו את הממצא: "זו הדרך לאטלנטיס", נשמע אחד המדענים אומר ברקע. "זה מבנה ייחודי", אמר מדען נוסף. 

רק כשלושה אחוזים מ-583,000 קילומטר רבוע בתוך אזור האנדרטה הלאומית הימית תועדו. האגדה על אטלנטיס היא "אידיאולוגיה" של הפילוסוף אפלטון, שנכתבה בערך בשנת 360 לפני הספירה. בסיפורו של הפילוסוף, העיר היתה מטפורה לשחיתות ועושר. במילים אחרות, הסיפור נוצר כעלילה, ולא כחומר של פולקלור פרהיסטורי.

יתר על כן, אין שמץ של עדות ארכיאולוגית או גיאולוגית לכך שהיתה פעם עיר שקועה. הממצא שאיתר צוות האוקיינוגרפים, זוהה מאוחר יותר כיאלוקלסטיט, "סלע געשי שנוצר בהתפרצויות של אנרגיה גבוהה, שבה שברי סלע רבים שוקעים בקרקעית הים", הם הסבירו, בעוד ש"השברים היחודיים גרמו לשברים להיראות כמו לבנים. הם נוצרו ככל הנראה, כתוצאה מחימום וקירור שנבעו ממספר התפרצויות".

המשימה הנוכחית, ממומנת על ידי המנהל הלאומי לאוקיינוס ולאטמוספרה. הניסיון הוא להבין באופן מעמיק יותר את האופן שבו נוצרו איי הוואי הצפון-מערביים.