בשנת 2018 ביצע רשם הקבלנים רפורמה מקיפה ומהפכנית בכל עניין רישיונות השיפוצים (רישיון 131). עד למועד זה היה קושי רב לקבלנים ושיפוצניקים להוציא רישיון שיפוצים, דבר שגרם להם לעבוד שלא כחוק, לא לגשת למכרזים ולא לקבל היתרים לעובדים פלסטיניים. בעקבות רפורמה זאת, בעלי מקצוע רבים שעסקו בתחום השיפוצים יכלו לקבל רישיון שיפוצים 131 א/ק.

יחד עם זאת קיימת הגבלה ברישיון זה - רישיון שיפוצים 131 א/ק מאפשר לשיפוצניקים לבצע עבודות שיפוצים עד לסכום של 377 אלף ₪ בלבד לפרויקט. אמנם אותם קבלנים יכולים לבצע במקבל מספר פרויקטים בסכום זה, אבל עדיין סכום המקסימום של רישיון זה נמוך יחסית, היות והוא לא תמיד ריאלי בפרויקטים של שיפוצים גדולים.

אז מה קבלנים ושיפוצניקים יכולים לעשות במצב זה כדי לבצע עבודות בהיקף כספי רב יותר? האם אותם בעלי מקצוע יכולים להעלות את סיווגם להיקף כספי גדול יותר כדי להמשיך ולפתח את העסק שלהם? אם כן אז כיצד עושים זאת בקלות ובמהירות?

על פי השינוי שנעשה ברשם הקבלנים בשנת 2018 - קבלני שיפוצים יכולים להעלות את הסיווג הקבלני שלהם לסיווג גבוה יותר, כלומר רישיון 131 א/1. רישיון בסיווג ברמה של 131 א/1 מקנה לשיפוצניקים ולקבלנים שמקבלים אותו את האפשרות לבצע עבודות שיפוץ בהיקף כספי של עד 1.7 מיליון שקל עבור כל פרויקט - דהיינו, באמצעות הגדלת הסיווג הם יוכלו לבצע פרויקטים ביותר פי 4 בעלות הכספית מקבלן בעל רישיון 131 א/ק. אין ספק שמדובר בשדרוג מקצועי גדול מבחינת השיפוצניקים.

עורך הדין תומר סופר (צילום: סטודיו סגול)
עורך הדין תומר סופר (צילום: סטודיו סגול)

לצורך הגדלת רישיון השיפוצים 131 א/ק יש תנאים ברורים שעל השיפוצניק לעמוד בהם כדי להעלות לרישיון בעל הסיווג הגדול יותר - סיווג 131 א/1. התנאי הראשון להעלאת הסיווג- על השיפוצניק להראות כי במשך 3 השנים האחרונות בהם הוא מחזיק ברישיון 131 א/ק בוצעו 3 עבדות שיפוצים בסכום כספי המתאים לרישיון, כלומר, מתחת לרף כספי של 377 אלף שח. על פרויקטים אלו להיות מוכחים שנעשו כעבודות שיפוצים (ולא עבודות בניה או תשתיות) באמצעות חשבוניות, הסכמים והסברים על היקפם, כך שרשם הקבלנים יצליח להתרשם שהעבודה בוצעה בצורה ראויה בהתאם לחוק.

התנאי השני להעלאת הסיווג – על השיפוצניק להראות כי שלוש עבודות השיפוצים שבוצעו על ידו בשלוש השנים האחרונות היו בהיקף כספי שהוא לפחות 70 אחוז מההיקף הכספי שמותר לו על פי היתר הרישיון שלו היינו 377 אלף. יש לציין כי אסור לשיפוצניק לבצע עבודות מעל הסכום המותר לו על פי הרישיון כי בכך הקבלן מודה שעבר על החוק וביצע עבודות שיפוצים בניגוד למותר לו על פי הרישיון ואז רשם הקבלנים עלול שלא לאשר את בקשתו הגדלת רישיון השיפוצים.

לאחר שרשם הקבלנים העלה את הסיווג של השיפוצניק לרישיון בסיווג 131 א/1 יכול מעתה השיפוצניק להגדיל כל שנה את הסיווג שלו אפילו עד 131 א/5 שאינו מוגבל מבחינה כספית. 

יש לכם שאלות בנושא רישום קבלנים או גיוס עובדים פלסטינים אתם מוזמנים ליצור קשר עם עו"ד תומר סופר בטלפון 077-4564770.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של עו"ד תומר סופר לחצו כאן