התקשורת הממלכתית בקוריאה הצפונית אישרה במהלך הלילה (בין רביעי לחמישי) כי נרשמת בשטחה התפרצות ראשונה של תחלואה בנגיף הקורונה, זאת שנתיים לאחר שהתפרץ ברחבי העולם. הדיווחים במדינה הגדירו את המצב - "מצב החירום הלאומי החמור ביותר" - והוכרז סגר כללי והדוק מאוד ברחבי המדינה המבודדת בעולם.

ההודאה הפומבית הראשונה אודות התפרצות תחלואה בקורונה, במקרה זה - בווריאנט האומיקרון, שידוע בשל התפשטות מהירה, מדגישה כי הדבר עלול להוביל למשבר גדול במדינה, שכן על פי ארגון הבריאות העולמי, אזרחי קוריאה הצפונית אינם מחוסנים כלל לנגיף. עוד ציינו בארגון, כי נכון למרץ 2022, לא דווח כלל על מקרי תחלואה באחד מהווריאנטים של נגיף הקורונה בשטח המדינה, שהידקה בצורה משמעותית את גבולותיה (המהודקים וסגורים ממילא) עם התפרצותו בעולם.

קורונה: ארגון הבריאות העלומי מזהיר מפני וריאנט האומיקרון (צילום: רויטרס)

בסוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית, KCNA, נמסר כי "זהו אירוע החירום הגדול ביותר שנרשם במדינה, חור בסגר החירום שנשמר בבטחה במהלך השנתיים ושלושה חודשים האחרונים, מאז פברואר 2020". עוד נכתב כי מקרי ההדבקה אובחנו בפיונגינאג, כאשר הדגימות נלקחו מהחולים ב-8 במאי. לא נמסר מידע נוסף אודות מקור התחלואה או מספר המקרים שאובחנו. 

קים ג'ונג און בדיון על התפרצות הקורונה (צילום: KCNA via REUTERS)
קים ג'ונג און בדיון על התפרצות הקורונה (צילום: KCNA via REUTERS)

הפרטים פורסמו במהלך ביקור של מנהיג המדינה, קים ג'ונג און, בישיבה של מפלגת הפועלים, שהתכנסה בראשותו כדי לדון בתחלואה ובתגובות אפשריות. קים הורה לכלל הערים והמחוזות במדינה "לקיים סדר הדוק וקפדני" כדי למנוע את התפשטות האומיקרון, וציין כי "ציוד רפואי יגויס למטרה זו". עוד נמסר ב-KCNA כי "הסוכנות הממשלתית לטיפול במגפות עובדת כעת במתכונת חירום". 

כאמור, למרות שזו הדיווח הרשמי הראשון של המדינה המבודדת בעולם על מקרי תחלואה בקורונה בשטחה, גורמים רשמיים בקוריאה הדרומית ובארצות הברית הטילו בכך ספק, זאת ממספר סיבות, בהן התפשטותו הרווחה של וריאנט האומיקרון בשכנותיה.  מאז תחילת 2020 הכריזה קוריאה הצפונית על נקיטה באמצעי סגר קפדניים במיוחד, בהם נעילה מוחלטת של הגבולות. ביולי 2020 אף הוכרז במדינה מצב חירום, והוטל סגר על קיסונג, הסמוכה לגבול עם קוריאה הדרומית, זאת למשך שלושה שבועות, זאת לאח שגבר שערק לדרום ב-2017 שב למדינה על תסמיני קורונה. 

חיטוי רחובות פוינגיאנג, קוריאה הצפונית, ארכיון (צילום: KCNA via REUTERS)
חיטוי רחובות פוינגיאנג, קוריאה הצפונית, ארכיון (צילום: KCNA via REUTERS)

חוקר קוריאה הצפונית שצוטט בסוכנות הידיעות רויטרס ציין כי "העובדה שקים ג'ונג און כינס פגישה דחופה של הלשכה המפלגתית של מפלגתו, והפרסום על קיומו בתקשורת הממלכתית, עשויה ללמד על דחיפות המצב. לדבריו, הדבר עשוי להיות מסר עקיף של הצורף בשיתוף פעולה עם הקהילה הבינלאומית, זאת במדיה והם יתקשרו להתגבר לבדם על ההתפרצות. 

אתר דרום קוריאני המנטר את הפעילות בפיונגיאנג, דיווח מוקדם יותר השבוע כי התושבים נדרשו "לשוב הבית ולא לצאת מהבתים, זאת בשל 'בעיה לאומית', מבלי לפרט פרטים נוספים". מוקדם יותר, דווח בטלוויזיה הממלכתית הסינית כי קוריאה הצפונית דרשה מתושביה להסתגר בבתים, זאת מפני שרבים אובחנו עם מה שהוגדר כ"חשד לתסמיני שפעת", מבלי לנקוב באופן מפורש בשמה של המגפה.