שר התפוצות נחמן שי שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג על פרשת מות העיתונאית שירין אבו עקל'ה בג'נין. בראשית השיחה הוא התייחס לדברי דובר מחלקת המדינה האמריקאית בנושא, ואמר ב-103FM: "ציפיתי לזה, ואמרתי גם אתמול שהדבר החשוב ביותר יהיה דבריו. זה אירוע שנוגע לתקשורת ולאזרחים אמריקאים, וכאן הם לא מוותרים. הם דורשים לדעת מהי האמת והם ילחצו עלינו, הם לא יניחו לנו עד שהפרשה תסתיים. זה ברור".

הם נשאלו מה כוונתו במילים "לא יניחו לנו", והשר השיב: "הרמטכ"ל והשרים אמרו שתיפתח חקירה, ואני מאמין להם, אבל מבחינת האמריקאים עד שתהיה פה חקירה מלאה, שקופה ובהחלט בליווי לא ישראלי... אולי צריכים מעורבות של פתולוג אמריקאי, שיוכל לתת את המימד הבינלאומי, ויוסיף אמינות לחקירה הזו". עוד הוסיף כי "עם כל הכבוד לנו, האמינות של ישראל היא לא הכי גבוהה באירועים כאלו וזה מתבסס על העבר. האמריקאים לא יהיו מוכנים לקבל תוצאות שהן לא יהיו מבוססות על גורמים בלתי תלויים".

"אני חושב שישראל נהגה בסדר גמור עד כה - הודיעה שהיא חוקרת, וראש הממשלה, הרמטכ"ל והשרים הגיבו בצורה נכונה - אבל זה טוב לשלב הראשון", הסביר, "עכשיו צריך ללכת לחקירה, להציע לפלסטינים צוות משותף בליווי גורם בינלאומי מוכר ומקובל על שני הצדדים שיוסיף גם את המימד המקצועי, וגם את העובדה שהוא או היא בלתי תלויים ולא קשורים לאחד מהצדדים".

המגישים הזכירו את דברי הבכיר הפלסטיני שאמר כי ברשות מסרבים לבקשת ישראל לקיים חקירה משותפת, והוא השיב: "קודם כל - גופתה של העיתונאית נמצאת אצלם וכך גם הכדור שפגע בה והממצאים המלאים של נתיחה, אז קשה מאוד לערוך חקירה באוויר כשאי אפשר לראות את הנתונים הללו".

עצרת לזכרה של העיתונאית שירין אבו עקל'ה (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
עצרת לזכרה של העיתונאית שירין אבו עקל'ה (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

"אני קודם כל רק מבקש להביע את צערי על מותה, אני חושב שכל מוות הוא דבר שצריך להביע צער עליו, וככל שמדובר באדם שהוא לכל הדעות בלתי מעורב ולא נוגע באופן ישיר לעניין", הוסיף השר שי והדגיש: "צה"ל יערוך את החקירה המקצועית ויהיה גיבוי משפטי במידת הצורך - חיילי צה"ל לא יעמדו בפני שום חקירה בינלאומית. חושב שלא נפתח את דרכי הפעולה של צה"ל לאף ועדה חיצונית. הדבר העיקרי שהייתי רוצה לדעת, ואנחנו חייבים לדעת, האם הירי היה מכוחותינו או מהפלסטינים שהיו שם".

פעילות צה"ל בג'נין (צילום: דובר צה"ל)

איבדנו כבר את דעת הקהל העולמית בעניין
"לא כל כך מהר. יש לנו רקורד רע בעניין הזה, בגלל לאחרונה שומר חומות אם אתם זוכרים גם משרד התקשורת וגם האירוע של המידע המוטעה שנסמר לתקשורת כאילו אנחנו נכנסים קרקעית לעזה, דבר שהתברר כלא נכון. אנחנו אוספים אירועים כאלו אבל אנחנו לא עומדים במצב גרוע באופן מיידי אם נדע לנהל את העניינים שלנו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm