פינלנד הכריזה היום (חמישי) על כוונתה להצטרף לברית נאט"ו, והכרזה דומה של שוודיה צפויה להגיע בהמשך, כך לדברי דיפלומטים וגורמים רשמיים שצוטטו בגרדיאן הבריטי. לדבריהם, הסיבה לכך היא הפלישה הרוסית לאוקראינה ש"מעצבת מחדש את הביטחון ביבשת ואת הברית הצבאית הטרנס אטלנטית".

כאמור, פינלנד חולקת גבול באורך של למעלה מאלף קילומטרים עם רוסיה, וידעה לאורך השנים יחסים מורכבים עם מוסקבה. במשך שנים ניסו במדינה לשמור על יחסים ניטרליים עימם, וודאי בהיבט הצבאי, ולמרות היחסים עם נאט"ו - עד כה נמנעו מלהצטרף לארגון.

נאט"ו: "רוסיה לא מסיגה כוחות אלא מתארגנת מחדש בדונבאס" (רויטרס)

עם זאת, הפלישה הרוסית לחצי האי קרים ב-2014 וסיפוחו לשטחה, והמלחמה שבה פתח פוטין בסוף חודש פברואר מול אוקראינה - רק עודדו את הלסינקי להאיץ את ההתקרבות לברית הצבאית. למעשה, מאז ה-24 בפברואר חל שינוי משמעותי בדעת הקהל הפינית בנושא, וכעת כשלוש רבעי מהפינים תומכים בצעד זה - לעומת כרבע בלבד לפני כן.

ההחלטה של פינלנד צפויה לעודד את שוודיה לנקוט בצעד דומה, לאחר שגם בשטחה חל לאחרונה גידול בשיעור התמיכה בהצטרפות לברית. על פי ההערכות, שוודיה תצטרף בין היתר מפני שלא תרצה להיות המדינה הנורדית היחידה מחוץ לברית.

אימון של צבא פינלנד (צילום: Lehtikuva/Lauri Heino via REUTERS)
אימון של צבא פינלנד (צילום: Lehtikuva/Lauri Heino via REUTERS)

חמישה דיפלומטים ופקידים שצוטטו בסוכנות הידיעות רויטרס, אמרו כי הם מצפים שהשתיים יקבלו יהפכו במהירות לחברות בברית, וכך סללו את הדרך לתגבור נוכחות החיילים באזור המדינות הנורדיות במהלך תקופת האשרור הראשונית, שנמשכת שנה. כאמור, לקראת הצטרפותן לברית נאט"ו, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הבטיח להגן על השתיים מפני איומים רוסיים פוטנציאליים. הדברים נאמרו במהלך נסיעתו לשתי המדינות, כדי לחתום על הסכמי ביטחון הדדיים.

באזור הנורדי הרחב יותר, נורבגיה, דנמרק ושלוש המדינות הבלטיות כבר חברות בארגון, והצטרפות פינלנד ושוודיה צפויה ככל הנראה להכעיס גורמים במוסקבה, אשר כבר ציינו בעבר כי "הרחבת הארגון מהווה איום ישיר על ביטחון רוסיה". הם הזהירו את השתיים בעבר, ואף איימו כי לדבר עשויות להיות "השלכות פוליטיות וצבאיות חמורות".