במהלך השנים האחרונות הלך והתגבש הצורך לשנות את האופן שבו מתנהלים הליכי פשיטת הרגל בישראל. זאת על רגע השינויים בחברה כמו גם הצורך לשקם כלכלית את החייבים שנקלעו להליכי חדלות פירעון ולא לקבור אותם בהליכים ובחובות שנמשכים שנים. ואכן, בספטמבר 2019 נכנסה לתוקפה הרפורמה שמטרתה לאפשר לחייבים להשתקם כלכלית תוך מתן לוח זמנים ברור וקצוב לסיום הליכי פשיטת הרגל. 

אז מה אומר החוק החדש? אם בעבר נמשכו הליכי פשיטת רגל במשך שנים, במהלכם חיו החייבים תחת מגבלות רבות שהיקשו על גיוס הכסף, כיום המצב השתנה. המעמד של 'חייב מוגבל באמצעים' והמושג 'איחוד תיקים' שונו כיום ועימם השתנתה ההגנה האוטומטית על בית מגורים.

החוק החדש יוצא נגד חייבים החומקים מתשלום וגורש לקבוע לוח זמנים ברור לתהליך. כאשר ההליך מנוהל באופן משפטי נכון, בשיתוף פעולה ובשקיפות של החייב – מועד סיום של עד כחמש שנים.

באופן מקרי ביותר, זמן קצר לאחר כניסת החוק לתוקפו, פרצה לחיינו גם מגפת הקורונה וזו הביאה עמה משבר כלכלי עמוק אצל אזרחים רבים. הסגרים וחוסר היכולת לנהל את העסקים, כמו גם חוסר הוודאות אצל רובנו, גרם למצב כלכלי לא פשוט. בתי המשפט מלאו בתיקי חדלות פירעון חדשים שנפתחו, בעיקר בשנה הראשונה למגפה. 

אם נקלעתם לקשיים כלכליים ואתם חוששים כי אין ביכולתכם לעמוד בהחזר החובות או ההלוואות שנטלתם, חשוב שתדעו על האפשרויות שבפניכם, על רקע החוק החדש. יתכן והוא יוכל לסייע לכם בפתיחת דף חדש ובצאתם לדרך חדשה ומוצלחת. 

עורכת הדין קרן רפאל (צילום: יח''צ)
עורכת הדין קרן רפאל (צילום: יח''צ)

אז מה הצעדים הראשונים בדרך לדף חדש?

  • צעד ראשון – תפנו לעורך דין
    אם יש לכם חובות – פירוש הדבר שיש לכם גם נושים, שרוצים בחזרה את כספם, וזה מובן. בדיוק כפי שהם יצטיידו בעורך דין בניסיון לגבות את החוב, תעשו כך גם אתם – ויפה שעה אחת קודם. הקדימו והתייעצו בעורך דין המתמחה בחדלות פירעון כדי שיוכל לפעול למענכם בהקדם ולפעול מול הנושים שצברתם שצפויים לפעול לעיקול חשבונות הבנק שלכם, להוציא נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ או לפעול להטלת סנקציות אחרות כמו הגבלות על רישיון הנהיגה וכן הלאה. עורך הדין יגבש עבורכם את האסטרטגיה הטובה ביותר עבורכם ליציאה מהפלונטר אליו נקלעתם. 
  • צעד שני – תפעלו להסדר נושים ללא ביהמ"ש
    בהתאם לחוק חדלות הפירעון החדש, ובמידה ופניתם לעורך דין מקצועי שייצג אתכם, הוא יוכל לפעול עבורכם מול הנושים שצברתם ולנהל מולם משא ומתן להגעה להסדר נושים ללא התערבותו של בית המשפט. במידה ותוכלו לעשות זאת, הרי שהדבר מקנה לכם יתרון עצום, ויחסוך לכם, למעשה, את הצורך להיכנס תחת ההגדרה של פושט רגל ויאפשר לכם המשך התנהלות עסקית שגרתית.
  • צעד שלישי – שיקום כלכלי
    אם סך החובות שלכם עולה על 50,000 ש"ח כחייבים או שכחברה בע"מ מצבת החובות עולים על 75,000 ש"ח, אתם עומדים בתנאי לתחולת החוק לחדלות פירעון. כיום אין חובה לפנות אל בית המשפט המחוזי כבעבר והחוק העביר סמכויות מסוימות מבימ"ש המחוזי ללשכות ההוצאה לפועל וכן אל כונס הנכסים, או כיום 'הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי'. מטרת מהלך זה היא זירוז ההליכים, דבר שאכן מניב תוצאות בשטח.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

ליצירת קשר עם עו"ד קרן רפאל שלחו וואטסאפ