משרד האוצר, משרד הרווחה והביטחון החברתי, ההסתדרות ואיגוד העובדות והעובדים הסוציאליים חתמו היום (חמישי) על רפורמת "הישג", שתחול רטרואקטיבית מיולי 2021. במסגרת הרפורמה, ישופר שכר העובדים הסוציאליים בעלות של כ-200 מיליון שקל בשנה. כמו כן, לראשונה יוגדר להם אופק קידום שכרי על בסיס התפתחות בניסיון המקצועי ובהכשרה מקצועית מתמדת.

כאמור, הרפורמה משנה מהיסוד את מבנה השכר של העובדות הסוציאליות, ופותרת את בעיות היסוד שקיימות היום באופן התגמול שלהן. הדבר צפוי להעלות את שכרן בשיעור של עד 20 אחוזים, כאשר השכר של עו"ס בתחילת דרכו יעמוד על כ-8,650 שקל בחודש, והוא ימשיך להתפתח על בסיס התפתחות הניסיון המקצועי, ביצוע הכשרות וקידום ניהולי. 

מודל השכר החדש מפשט את מבנה השכר ומבטל רכיבים כגון "השלמה לשכר מינימום" שמשולם כיום ליותר מ-70% מהעובדות הסוציאליות. בהסתדרות הדגישו כי "מודל השכר החדש מפשט את מבנה השכר כך שיהיה ברור ונהיר, תוך יצירת אחידות במבנה השכר בין מעסיקים שונים, באופן שיקל על האפשרויות להתפתחות מקצועית של העובדים. בנוסף, המודל מגדיר אופק קידום מקצועי ומתמרץ רכישת ידע מקצועי, כלים ומיומנויות לאורך כל שלבי הקריירה".

כאמור, המו"מ על ההסכם ארך כשנתיים, וזאת לאחר שביתת העובדות והעובדים הסוציאליים בקיץ 2020. מדובר בהסכם ראשון מסוגו בעשרות השנים האחרונות. ההסכם יחול על כעשרת אלפים עובדות ועובדים סוציאליים המועסקים כיום במגזר הציבורי. בשלב הבא הוא יוחל, במסגרת צו הרחבה, גם על כששת אלפים עובדות ועובדים סוציאליים בעמותות ובשירותים מופרטים. עם פתיחת הסכם המסגרת הבא, צפויה פעימה נוספת של הרפורמה.

בגיבוש ההסכמים היו מעורבים מטעם ההסתדרות ואיגוד העובדות והעובדים הסוציאליים: מנהל חטיבה ארצית באיגוד העובדות והעובדים הסוציאליים וראש צוות המו"מ עו"ד בועז גור, הכלכלן הראל בלינדה ממשרד יוסי קוצ'יק, עו"ד אורלי אבן זהב ממשרד ארנה לין, ראש אגף הפנסיה בהסתדרות עו"ד מיה פרי, יו"ר מחוז דרום באיגוד העו"ס, עו"ס אריאלה סדון, עו"ס לינור רכב, עו"ס עדי קרספי, עו"ס סוזן אסדי, עו"ס רחל פוסטולובסקי ועו"ס סלי טוביאק פרנק. מטעם משרד האוצר: סגן בכיר לממונה על השכר חנן לזימי, סגנית בכירה לממונה על השכר לשעבר אתי גבאי-מורלי, אוהד אלקבץ, עידן ליפנר, נוי סופר, חמוטל בן דור והיועץ המשפטי אצל הממונה על השכר עו"ד איל שני.

החתימה על הרפורמה (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
החתימה על הרפורמה (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

שר האוצר אביגדור ליברמן הדגיש כי "העובדים והעובדות הסוציאליים בישראל יודעים היום שיש מי שדואג להם. העבודה הקשה של העו"סים צריכה לבוא לידי ביטוי גם בתגמול הוגן שמשקף מאמץ בלתי רגיל בתנאים מורכבים. היום בישרנו לעובדים הסוציאליים על רפורמה מקיפה שמשדרגת בצורה משמעותית את שכרם ואת אופק הקידום המקצועי שלהם, ובכך מתקנת עוול של שנים. נמשיך לפעול למען ההתפתחות וההצלחה של העובדים הסוציאליים ולשפר את השירות הכל כך משמעותי הזה שניתן לציבור הישראלי".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר כי "העובדים הסוציאליים פועלים במקצועיות ובמסירות, לילות כימים, למען חוסנה של החברה הישראלית. גם במציאות בלתי אפשרית כמו זו שחווינו במשבר הקורונה, ממשיכים העובדות והעובדים הללו להיות הכתובת הראשונה לאלו שהכי זקוקים לעזרה. הסכם הרפורמה שהובלנו בנחישות מעניק לעובדים הללו תגמול הולם על עבודתם המבורכת, ואופק ויציבות תעסוקתית לשנים הבאות. אני מודה לענבל חרמוני, לשר האוצר, לממונה על השכר, לשר הרווחה ולכל מי שהיה מעורב בהשגת ההסכם החשוב הזה. נמשיך ונפעל למען כלל העובדים במשק".

הממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן הוסיף: "הסכם העובדות והעובדים הסוציאליים שנחתם מהווה אבן דרך משמעותית בקידום הסכמי שכר בעלי מאפיינים מודרניים בשירות הציבורי. במסגרת ההסכם הוטמעו עקרונות רבים שאנו מקדמים בעת האחרונה וביניהם פישוט מבנה השכר תוך ביטול עשרות ויותר רכיבי שכר ישנים, אחידות בשכר באופן שמקל על מעברי עובדים, למידה מתמדת לאורך שלבי הקריירה, שילוב כלים ניהוליים ועוד. הכל במטרה לשפר את השירות הסוציאלי במדינת ישראל ולאפשר תגמול טוב יותר ואופק קידום טוב יותר שיאפשרו משיכת עובדים נוספים למקצוע, ישמרו עובדים קיימים וכן ישפרו את השירות הניתן לציבור. אני מברך את השותפים שלנו להסכם זה – יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני וכן מודה לשותפים הנוספים מהמעסיקים הרבים שנרתמו לתהליך ההסכם. יישום ההסכם מורכב ויצריך עבודה מאומצת בחודשים הקרובים".

שר הרווחה והביטחון החברתי, ח"כ מאיר כהן: "ההסכם שנחתם היום עם העובדות והעובדים הסוציאליים גם עושה צדק עם קבוצת עובדים איכותית שנושאים על גבם את כל שירותי הרווחה במדינה וגם יתרום רבות לשיפור ולשדרוג השירותים לאוכלוסייה, ולכן תמכנו בדרישות העובדים מהרגע הראשון. ההסכם החדש יקל עלינו בגיוס כוח האדם הדרוש להפעלת שירותי רווחה מתקדמים ואיכותיים, כוח אדם שכיום אנחנו מרגישים בחסרונו. הסכם זה, לצד מסלולי קידום, הכשרות והדרכות, יתרמו רבות למניעת שחיקה של עובדים סוציאליים ויסייעו בהשארתם במערכת. אני מברך את שר האוצר אביגדור ליברמן, את יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וכמובן את יו"ר האיגוד עו"ס ענבל חרמוני על המאבק הארוך שהיא מנהלת בהצלחה רבה בשם חבריה".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס בירך על הרפורמה: "העובדים הסוציאליים עובדים לילות כימים בטיפול באוכלוסיות המוחלשות בחברה שלנו. אנחנו מעריכים ומוקירים את עבודתם. נמשיך לפעול למען הפיתוח המקצועי והאיכותי של עובדי הרשויות המקומיות ושיפור תנאי העסקתם״.

יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני סיכמה: "הצלחנו להביא מתווה היסטורי של שינוי שורשי במבנה שכר העובדות הסוציאליות, יחד עם תוספות שכר בעלות כוללת של 200 מיליון שקל. מודל השכר שהנחנו על השולחן בשנת 2019 הושג במלואו. אני מודה ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד על  התמיכה והרוח הגבית, לשר הרווחה מאיר כהן על הגיבוי, ליו"ר ועדת הרווחה ח"כ אפרת רייטן וח"כים רבים נוספים על התמיכה לאורך כל הדרך. תודה גם לממונה על השכר קובי בר נתן וצוותו על העבודה המאומצת והמקצועית עד ההצלחה. אני רוצה להביע הערכה מיוחדת לעו"ד בועז גור, ראש צוות המו"מ מטעם האיגוד. אני גאה ביום הזה בכל עובדת שהפגינה ונשאה שלט, בכל עובד ששבת ובכל מנהלת שידעה לטעת תקווה בעובדותיה וגייסה אותן למאבק. רפורמת הישג יוצאת לדרך".