שנת 2022 בשווקים הפיננסיים מסתמנת בינתיים כסיוט למשקיעים, עם ירידות חדות בבורסות המובילות בעולם. אבל לכמה שבועות בודדים, בחודש מרץ, היה נראה שהמשבר מאחורינו והצבע הירוק חזר לשלוט בוול-סטריט. איך זה השפיע על דירוג בתי ההשקעות של מעריב-וואלה בשיתוף קלריטי קפיטל - התוצאות לפניכם.

אבל לפני שנחשוף את הדירוג החדש, ניזכר במה שקרה לשווקים עד כה: שוק המניות המקומי, שפתח את השנה בצורה טובה יחסית לעולם, נמצא נכון להיום בטריטוריה שלילית, עם ירידה של כ-5% מתחילת השנה (נכון ל-11 במאי). אבל זה עוד טוב לעומת מדד S&P500  האמריקאי, שירד בכ-15% נכון לאותו תאריך, ולמדד מניות הטכנולוגיה, הנאסד"ק, שירד ב-26% מתחילת השנה.

המרה השחורה שנפלה על השווקים השנה מיוחסת בעיקר להתפרצות האינפלציה בעולם, שהחלה בשל קשיי אספקה שנוצרו עקב משבר הקורונה והתמריצים האדירים שהזרימו הממשלות והבנקים המרכזיים, והואצה על רקע המלחמה באוקראינה, שהקפיצה את מחירי הנפט והסחורות החקלאיות.
 
אחד הכלים המרכזיים להילחם בהתפרצות אינפלציה הוא העלאת ריבית, והמשקיעים, שהבינו זאת, מיהרו לממש את השקעותיהם ושלחו את השווקים לירידות עוד לפני שהריבית הועלתה בפועל בארה"ב. בינתיים הריבית אכן עלתה, כשאת הטון מוביל הבנק המרכזי של ארה"ב, עם שתי העלאות רצופות וחדות של 0.5%, במרץ ובאפריל. מי שהגיבו רע במיוחד להעלאת הריבית היו מניות חברות הצמיחה, ובעיקר מניות הטכנולוגיה, שסביבת ריבית גבוהה לא מיטיבה עמן.

בולטים לטובה בחודש מרץ 2022. ילין לפידות, הפניקס והראל (צילום: מעריב אונליין)
בולטים לטובה בחודש מרץ 2022. ילין לפידות, הפניקס והראל (צילום: מעריב אונליין)

המשקיעים בבורסה בתל-אביב נשארו יבשים (בדרך כלל)
ודווקא כשהשווקים בעולם סערו, המשקיעים בבורסה בתל אביב נותרו, רוב הזמן, כמעט ללא פגע. הבורסה בתל-אביב הצליחה לשמור על מגמה חיובית לאורך מרבית הרבעון הראשון, כשהיא נהנית מעוצמת המשק הישראלי, שנראה שהשאיר את משבר הקורונה הרחק מאחור.

ראשית, האינפלציה בישראל לא מתקרבת לרמות המאיימות בעולם. בנק ישראל אמנם העלה את הריבית בחודש אפריל, אך בעיקר כדי "ליישר קו" עם המגמה בעולם, ולא כדי להילחם בהתפרצות אינפלציונית מאיימת. המשק הישראלי צמח בקצב שיא של כ-8.2% ב-2021, וגם שיעור הבלתי מועסקים במשק חזר לרמות שהכרנו לפני המשבר (4.2% בפברואר 2022 לעומת כ-10% בפברואר 2021).

דבר נוסף שסייע לבורסה הישראלית הוא מיעוט חברות הטכנולוגיה (מרבית מניות חברות הטכנולוגיה הישראליות נסחרות בבורסה בארה"ב ולא בישראל).

כאמור, בחודש מרץ התמונה קצת השתנתה, שכן הוא התאפיין בעליות שערים נאות בוול-סטריט, שאף עקפו את אלה של השוק המקומי. כך, מדד תל אביב 125 עלה בכ-2% בחודש מרץ, בעוד שמדד ה-S&P500 סיים בעלייה של כ-3.7%. לעומת שוקי המניות, שוק האג"ח הגלובלי המשיך במגמה שבה פתח את השנה וירד בלמעלה מ-2%, על רק נתוני אינפלציה גבוהים מאוד. בישראל, מדדי התל-בונד הצליחו לסיים בעליות קלות, אך מדד האג"ח הכללי הציג ירידה של כרבע אחוז. 

דרוגים בתי השקעות נוספים:
דירוג בתי השקעות חודש 01/2022
דירוג בתי השקעות חודש 02/2022

יציבות בצמרת הדירוג
איך כל זה השפיע על דירוג בתי ההשקעות שלנו לחודש מרץ? כזכור, מתחילת השנה בלטו בצמרת הדירוג בתי השקעות שנהנו מחשיפת יתר לשוק המקומי. בחודש מרץ התברר שאותם בתי השקעות יודעים להוביל גם כשהבורסות בחו"ל עוקפות את ביצועי הבורסה בתל-אביב. 

דירוג מעריב וואלה לבתי ההשקעות. מרץ 2022 (צילום: מעריב אונליין)
דירוג מעריב וואלה לבתי ההשקעות. מרץ 2022 (צילום: מעריב אונליין)

את פסגת הדירוג במרץ כבש בית ההשקעות מיטב, בניהולו של אילן רביב, שחזר להוביל אחרי שנפל למקום הרביעי בחודש הקודם. אנליסט, בניהולו של איציק שנידובסקי, שמר על כוחו במקום השני, ומור, בניהולם של יוסי ואלי לוי, ירד מהמקום הראשון לשלישי. 

איציק שנידובסקי- מנכ''ל אנליסט השקעות (צילום: יח''צ)
איציק שנידובסקי- מנכ''ל אנליסט השקעות (צילום: יח''צ)

יוסי לוי, מנכ''ל משותף- מור בית השקעות (צילום: יח''צ)
יוסי לוי, מנכ''ל משותף- מור בית השקעות (צילום: יח''צ)

ניתן לומר כי במהלך הרבעון הראשון של השנה, שלושת בתי ההשקעות האלה ביססו את מקומם בצמרת ושמרו על ההובלה, כשהם מתחלפים ביניהם רק במיקום החודשי (למעט מעידה אחת של מיטב בחודש הקודם). גם מיטב וגם אנליסט מצטיינים במספר גבוה של קטגוריות, 7 ו-8, בהתאמה, כאשר למיטב יתרון מסוים בקטגוריות הסולידיות ולאנליסט במנייתיות.

ראוי לציין גם את ילין לפידות, הפניקס והראל, שנמצאים כל אחד בשלישיה הראשונה בשלוש קטגוריות. במקרה של ילין לפידות, מדובר בשלוש מתוך שמונה קטגוריות בהן הוא מנהל מוצרי חסכון הנמדדים במודל הדירוג.

מה שעזר למנהלי ההשקעות בחודשים האחרונים הוא חשיפה לא-גבוהה למניות והטיה לשוק הישראלי. חשיפה לנכסים אלטרנטיביים, כמו זהב וסחורות, עזרה גם היא לאזן את ביצועי התיקים השנה, כאשר הזהב עלה בכ-6% מדד הסחורות בכ-25% (נכון לסוף מרץ).

ערן פלג, אסטרטג ראשי ומאור לוי, מנהל השקעות ב- Clarity Capital (צילום: אריק סולטן)
ערן פלג, אסטרטג ראשי ומאור לוי, מנהל השקעות ב- Clarity Capital (צילום: אריק סולטן)