סובארו פורסטר, שהוצג לפני 25 שנה, אי־אז ב־1997, הוא קרוסאובר, רכב פנאי שטח, בעל הנעה כפולה, 4X4, שמספק הנאה בנסיעה. למעשה, הוא אחד מכלי השטח הטובים הנעים בכבישי ישראל, והוא בעל יכולות שטח אמיתיות, לעומת מרבית הג'יפונים הנעים בכביש. למרות צורתו הגמלונית בעבר - קצת סטיישן קצת מרובע - הוא נמכר במספרים יפים. הסחירות המטורפת שלו הפכה אותו לרכב פנאי מהמבוקשים בשוק היד השנייה. הדור החמישי שלו (SKE), שהוצג ב־2019, התבסס כבר על הפלטפורמה הגלובלית של סובארו, ולאחרונה הוא עבר מתיחת פנים.

מבין ארבע רמות הגימור של פורסטר - Z ,X ,XS ו־SPORT - לקחנו למבחן את האחרון. השינוי הבולט ניכר ביחידות התאורה הקדמיות, שיישרו קו עם שאר דגמי סובארו. גם הפגושים השתנו וקיבלו צורה "קרבית" יותר, לרבות בתי נורות הערפל. מאחור פגשנו יחידות תאורה חדשות. פורסטר אומנם נראה עתה מנופח יותר, אך הצורה הכללית שלו נשמרה. ספק אם מישהו ברמזור ישים לב להבדלים. ברמת הגימור SPORT יש גם פסי קישוט כתומים־אדומים סביב הרכב בחלקו התחתון ועוד נגיעות כתומות בבסיסי הגגון. מסגרת שבכת הגריל והדלת האחורית מושחרות. גם חישוקי הסגסוגת בגודל 18 אינץ' מושחרים.

פתיחת דלת הנהג חושפת פנים רכב מוכר, כמעט ללא שינויים ניכרים לעין, כשהמוטיב של הפסים הכתומים־אדומים חודר פנימה והם מופיעים בצורת תפרים בריפודים, בדשבורד, בידית ההילוכים ובתחתית ההגה. החוגה למצבי X, מצבי נסיעה בשטח, נצבעה אף היא בצבעים הנ"ל. איכות החומרים טובה, ולא מעט חיפויים רכים עוטפים את הדשבורד ודלתות הרכב. דיפון הדלתות בבד התואם לבד של המושבים הנאים ושילוב הבד עם העור נראה טוב. מושב הנהג גדול, חשמלי, נוח ואוחז היטב את הגוף. ויש לו גם אפשרות חימום לימים הקרים. הישיבה גבוהה ושדה הראייה רחב, מה שלא ניתן להגיד על מושב הנוסע, שאינו חשמלי ואין לו אפשרות הגבהה.

למרות מסך מולטימדיה במרכז הקונסולה ומסך מידע קטן תחום במסגרת על הדשבורד, סביבת הנהג נראית מעט מיושנת לרכב ב־2022. עומס מתגים ניכר בסביבת הנהג, בהגה ומאחוריו, בעוד בכלי רכב אחרים הם הפכו מזמן לפונקציה דיגיטלית. פתיחת וילון הסאן־רוף מעל נעשית ידנית. ליד מתג פתיחת הסאן־רוף מצאנו שני לחצנים לביטול מערכות הבטיחות, כמו סטייה מנתיב וביטול זיהוי רכב מלפנים. למה? למהנדסי סובארו פתרונים. ייתכן שנגמר להם המקום בשל כמות הלחצנים בדשבורד.

לוח המחוונים אנלוגי, כמו של פעם, עם מסך קטן במרכז לתצוגת מידע. תפעול המסכים לא אינטואיטיבי. מצאנו שני חיבורי USB עמוק מתחת לקונסולה עם גישה מעט בעייתית. טעינה אלחוטית? לא כאן.

מאחור המושבים נוחים, ויש פתחי מיזוג. סובארו פורסטר הוא רכב מרווח מאוד לכלל הנוסעים בזכות בסיס גלגלים של 2.67 מטר, רוחב 1.815 מטר, וגובה 1.73 מטר. פתיחת דלת תא המטען החשמלי חושפת תא עצום בנפח 520 ליטר. עם קיפול המושבים האחוריים הוא מכפיל את גודלו. ברמת האבזור SPORT תקבלו גם כיסוי גומי להגנה על דיפוני תא המטען התואם את הגומי המחפה את מפתח הטעינה.

סובארו פורסטר (צילום: יצרן)
סובארו פורסטר (צילום: יצרן)

לחיצה על כפתור ההנעה וצליל בשרני של מנוע בנזין נשמע. זהו שינוי מרענן מכלי הרכב החשמליים. בחרטום שוכן מנוע הבוקסר המוכר בנפח 2.5 ליטר. זהו מנוע אופקי עם ארבע בוכנות שעובדות זו מול זו. המנוע נמוך בתא המנוע, וזה תורם להורדת מרכז הכובד ולהעברת כוח יעילה.
למנוע הבוקסר 182 כ"ס המושגים ב־5,800 סל"ד, לא מעט סל"ד, ו־24.3 קג"מ ב־4,400־1,800 סל"ד. תיבת ההילוכים רציפה עם שישה הילוכים, וכאמור הנעה כפולה קבועה. לחיצה על דוושת הגז ויוצאים לדרך. היעד: שמורת פורה עטורת השבילים בדרום. פורסטר SPORT נטול מיגוני גחון, אז נמנענו מלבחון אותו בשטח קשה יותר בשמורה.

רעשי המנוע הבשרני כמעט אינם חודרים פנימה במהלך הנסיעה, כל עוד אתם משייטים במהירות עירונית. בכביש המהיר, כשהרגל לחצה חזק יותר על דוושת הגז, רעשי המנוע חדרו ונשמעו היטב, אפילו יותר מדי. עם זאת, חייבים להודות שמדובר בצליל נעים לאוזנם של חובבי רכב ונהיגה, כך שאין תלונות. סובארו פורסטר מגיב יפה לכל לחיצה, והשיוט בו נעים. בזכות כיול מעולה של מערכת המתלים התחושה היא של "ריחוף". תיבת ההילוכים טובה, אם כי יחסי העברת ההילוכים מתמשכים, כצפוי בתיבה רציפה. מזל שיש פה שיפטרים להעברת הילוכים מאחורי ההגה המאפשרים תזמון ידני להעברת ההילוך. כפתור SI בהגה מאפשר מעבר ממצב ספורט מתון למצב חד, שנותן תגובות העברת הילוך ומנוע אגרסיביים יותר ומשפיע על צריכת הדלק.

פורסטר מצויד במערכת הבטיחות EyeSight הטובה, שעברה עדכוני תוכנה ששיפרו את ההפעלה והתגובה במצבי סכנה ואת השמירה על מרכז נתיב בעיקולים. כביש מהיר הוא מקום מצוין לבדוק את מערכות הבטיחות: מערכת ההתרעה על רכב ב"שטח מת" חוצה בנתיב הנגדי עובדת מעולה והתריעה כשהיה צריך; בקרת השיוט האדפטיבית פעלה היטב, אם כי נדמה שהמערכת שמרה מרחק רב מדי והאטה את הרכב גם כשהיה רחוק מהרכב שלפניו; שמירת הנתיב עבדה מעולה והחזיקה את הפורסטר במרכז נתיב גם בעיקולים במהירות תלת־ספרתית.

מבחינתי, המערכת המצטיינת של ה־EyeSight היא מנגנון "זחילה בפקקים" שעובד מצוין ופעיל ממהירות 0, ובכך מונע את הצורך בגז־ברקס של הנהג בעת התקדמות בפקק ועושה זאת מצוין ובאופן אוטונומי.

המעבר מהכביש לשביל הגישה לשמורת פורה אינו מורגש כמעט בזכות כיול המתלים, ואנחנו מתחילים להיכנס למדרון הכניסה לשמורה. מערכת בקרת ירידה במדרון עובדת מצוין. פורסטר נולד לשטח מורכב יותר משמורה בזכות מרווח גחון של 22 ס"מ, הנעה כפולה ומערכת X Mode, שהופכת אותו לחיית שטח אמיתית. מערכת ההנעה מחלקת היטב את הכוח, ומי שכייל את המתלים לשטח צריך לקבל פרס נובל לכיול מתלים. פורסטר מתגלה בגדולתו בעיקר בעיקולים בשטח, כאשר שלדת הרכב ושאר המרכיבים מחזיקים היטב את הרכב. הרכב משייט בשטח, ואלמלא החשש מרוכבי אופניים שיגיחו פתאום, היינו מעיזים להאיץ מעט יותר.

בורר עגול ליד ידית ההילוכים מפעיל את מערכת ה־X־MODE, אשר משפרת בלחיצה את יכולות השטח של הרכב. יש שני מצבים: שטח/בוצי ושלג, והפעלת מצב זה נוטלת את הפיקוד על מערכת ה־AWD, המנוע ותיבת ההילוכים, תפעיל מערכת בקרת מדרון ותשמור על קצב התקדמות מבוקר, שיסייע לנהג להתמקד יותר בהיגוי ופחות במערכות אחרות. בנוסף, במסך המידע מעל הדשבורד נקבל נתוני זוויות של הרכב בשטח. יהיה מעניין לבחון את המערכת בחורף, בשטח בוצי. למרות חוסר במיגונים פורסטר חצה מעבר גשר אירי בבטחה בזכות זוויות גישה ונטישה טובות של 25 מעלות ומרווח גחון גבוה.

בסיום נסיעת המבחן, עמדה צריכת הדלק הממוצעת המשולבת עירוני־בינערוני ושטח, על 11 קילומטרים לליטר, סביר בהתחשב במחירי הדלק. ציון הבטיחות הישראלי עומד על 7 מתוך 8, אם כי דירוג הזיהום של הרכב עומד על 14 מתוך 15. לא מעט בטיחות, ולא כל כך ירוק.

לא בכדי פורסטר קיבל מקום של כבוד בקהילת נהגי השטח בישראל. מדובר ברכב שיכול לתת שיעור בשטח לשאר רכבי הפנאי שהם רק בכאילו פנאי שטח. בעולם החשמלי, פורסטר נחשב לרכב של פעם, עם רעש מנוע אמיתי שחודר לתא הנהג וצריכת דלק סבירה. טוב יהיה אם תפעול המערכות יעבור למסך, אבל זה באמת הדבר השלילי היחיד שמצאנו בו. פורסטר SPORT, רמת הגימור הגבוהה ביותר שנבחנה, מתומחר בכ־212,900 שקלים, לא מעט כסף, אבל גם לא מעט תמורה. מי שמחפש רכב פנאי שטח שימושי עם הנעה כפולה ויכולות שטח נדירות בעולם שהולך ומתחשמל, ועל הדרך "הורס" מותגי שטח אמיתיים לטובת נראות וכאילו שטח, יבחר בפורסטר בלי שום היסוס. 
// ליאור אמסילי

חדשות ואירועים

חברת האוטו־טק הגלובלית QUESTAR, משיקה טכנולוגיה בלעדית לחיזוי בריאות הרכב ומשנה בכך את חוקי המשחק הנהוגים בעולמות האוטומוטיב. לראשונה, יתאפשר שינוי תפיסתי בתחזוקת הרכב הנהוגה כיום, מכללית לחזויה ופרטנית, המותאמת לצרכיו ולמידותיו של כלי הרכב, הודות לשילוב בלעדי בין שתי טכנולוגיות משלימות של בינה מלאכותית (AI) וטלמטריה מתקדמת. טכנולוגיית QUESTAR הוצגה לראשונה בישראל, בתערוכת אקומושן, אשר התקיימה ב־11 במאי בגני התערוכה בתל אביב.

קבוצת לובינסקי מכניסה את מהפכת הרכב החשמלי אל עולם כלי הרכב המסחריים, עם השקת שני דגמים חשמליים פופולריים בענפי הרכב המסחרי, סיטרואן ברלינגו חשמלי, E־BERLINGO (בצילום מימין) וסיטרואן ג'מפי חשמלי, E־JUMPY. השניים יצטרפו לגרסאות הדיזל של שני הדגמים הקיימים וירחיבו את היצע המסחריות עבור שלל חברות בתחומי ההובלה, ההיסעים, שוק רכבי הנכים ועוד. סיטרואן E־BERLINGO במחיר: 178,990 שקל, וסיטרואן E־JUMPY משווק בשלוש גרסאות, החל מ־264,990 שקלים.

סיטרואן E-BERLINGO (צילום: יצרן)
סיטרואן E-BERLINGO (צילום: יצרן)