בצל החשש מעימותים והפרות הסדר, החל היום (שישי) מסע ההלוויה של כתבת אל ג'זירה, שירין אבו עקל'ה שנהרגה השבוע בעימותים בין כוחות צה"ל לבין מתפרעים בג'נין. המשטרה נערכה לקיום הלוויה בכוחות מתוגברים, לרבות שיח מקדים שבוצע עם בני המשפחה לתיאומים במכלול ההיבטים הנוגעים לקיום הלוויה כחוק.

עם תחילת מסע הלוויה, החלו עימותים בין הכוחות לבין המשתתפים שנשאו את ארון הקבורה. במהלך העימותים, ארון קבורתה של העיתונאית כמעט והופל.

שני גורמים אפשריים למות הכתבת: צה"ל חשף את ממצאי דו"ח הביניים

עוד קודם, החלו מאות להפר את הסדר הציבורי, התקהלו מחוץ לבית החולים הצרפתי בשייח׳ ג׳ראח והחלו לקרוא קריאות הסתה לאומניות. קצין משטרה שהיה במקום כרז והזהיר את ההמון בטרם נקיטת פעולות אכיפה. לקראת יציאת ארון הקבורה מבית החולים, החלו ידויי אבנים לעבר השוטרים מרחבת בית החולים הצרפתי, והשוטרים נאלצו לפעול במקום לפיזור מפרי הסדר.

במשטרה טענו כי בשעות האחרונות הופצו ברשתות חברתיות ובכלי תקשורת שונים, "פרסומים רבים וכוזבים" הכוללים דיסאינפורמציה וחצאי אמיתות ביחס להתרחשויות שונות ופעילות כוחות המשטרה באזור כולל דיווחים כוזבים על ריבוי נפגעים. "פרסומים אלו הם חלק מהסתה מתמשכת וניסיון להחדרת תודעה כוזבת ותיווך מציאות מעוותת לציבור ע״י גורמים עוינים שונים", כך הובהר.

בתגובה לעימותים, תקף ח"כ טאהא: "‏כמה מכוער ועלוב פרצופו של הכיבוש הארור! הכיבוש גם רצח את שירין אבו עאקלה, זכרה לברכה, בדם קר, וגם מונע מהמוני המשתתפים לכאוב את מותה! התנהלות גורמי הביטחון לפני ובמהלך הלוויה מעוררת מיליון סימני שאלה לגבי אלה שקיבלו את ההחלטות! בושה וחרפה". 

השר עיסאווי פריג טען כי "משטרת ירושלים ביזתה היום את זכרה ואת הלווייתה של שירין אבו עאקלה. האלימות המשטרתית והלהט להחרים כל דגל פלסטיני, בניגוד להנחיית השר לביטחון פנים, הם שהביאו להתלקחות מיותרת. המשטרה גילתה אפס כבוד לאבלים ואפס הבנה של תפקידה כמי שאמונה על שמירת הסדר, לא על הפרתו".
 

הלווית העיתונאית שירין אבו עקל'ה בירושלים (צילום:  REUTERS/Ammar Awad)
הלווית העיתונאית שירין אבו עקל'ה בירושלים (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

בתוך כך, ארגון חמאס קרא הבוקר לפלסטינים "להגיע לאל-אקצא ולהגן על המסגד מפני ניסיונות הייהוד והחלוקה בו". עוד נמסר מהארגון כי "אנו מהללים את קורבנות הג'יהאד בחודש הרמדאן וקוראים להגביר את הנוכחות במסגד אל-אקצא".

במקביל נמשכים המאמצים במערכת הביטחון לנהל תחקיר ראוי של האירוע, אך סירובה של הרשות הפלסטינית לשתף פעולה מקשה על כך. בישראל העבירו בקשה רשמית לקבל לידם את הקליע שהוצא מגופה של אבו עאקלה, אך נתקלו כאמור בסירוב. ללא הקליע, מעריכים במערכת הביטחון, ספק רב אם ניתן יהיה לקבוע מי גרם למותה של העיתונאית.

נזכיר כי כוחות הביטחון עצרו שלשום בלילה שני מבוקשים החשודים בסיוע לשני המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד בשבוע שעבר. בסך הכל נעצרו בפעילות תשעה מבוקשים, וברשות אחד מהם נמצא נשק מסוג קרלו. כמו כן, אתמול האריך בית משפט השלום בראשון לציון בשבועיים את מעצרם של המחבלים אסעד אל־ריפאעי וסובחי אבו שקיר, שביצעו את הפיגוע. בדיון אישר אחד מהם כי הכיר את העיר אלעד וכי עבד בה לפני שביצע את הפיגוע.