"הקהילה היהודית ברוסיה כפי שהכרנו אותה בתחילת 2022 לעולם לא תהיה אותו הדבר, היא כל כך שברירית, ממש מתפוררת", כך אמר השבוע מנהיג בכיר בקהילה היהודית ברוסיה ל"ג'רוזלם פוסט", בדירה חשאית במרכז ישראל. מנהיג זה לא יכול לדבר בפומבי, מכיוון שהוא חושש לחייו, וזאת כי איננו מוכן לתמוך בפומבי במלחמה הרוסית באוקראינה.

בימים האחרונים שוחחנו עם מספר בכירים בקהילה היהודית־הרוסית, אחת הקהילות הגדולות בעולם, שנמצאים במקומות שונים לאחר שנסו על נפשם, המנסים לחשוב מהם הצעדים האחראיים ביותר כדי לעזור בזהירות לחברי קהילתם. לדברי הדמוגרף סרג'יו דלה־פרגולה, בשנת 2021, חיו 150 אלף יהודים ברוסיה, אך למעשה יותר מחצי מיליון זכאים להיות אזרחים ישראלים על פי חוק השבות.

סבטלנה (שמה המלא שמור במערכת), מבכירות המנהיגות היהודיות ברוסיה ב־30 השנים האחרונות, אמרה כי בין 60% ל־70% מחברי הקהילה שלה עזבו או מתכוונים לעזוב את רוסיה. "מקרב היהודים העשירים, לפחות 95% מהם כבר עזבו את רוסיה בשנים האחרונות מאז מלחמת 2014", אמרה בשיחת זום ממקום לא ידוע במערב אירופה. "מבין הצעירים היהודים כבר עזבו יותר מ־80%. היה 'אקסודוס' של אנשים מתחום ההייטק, ובתחום זה עובדים יהודים רבים".

"עזבתי את רוסיה, כי גורמים בקהילה שלנו אמרו לי שזה לא בטוח עבורי להישאר שם יותר", אמרה בזהירות. סבטלנה הוסיפה: "הילדים והנכדים שלנו ישאלו 'מה עשית במהלך המלחמה הרוסית־אוקראינית?', ואני רוצה להיות בצד הנכון של ההיסטוריה. שנית, היה לחץ גדול עליי ועל חבריי מצד השלטונות, על מנהיגי כל הקהילות והמוסדות היהודיים, להתבטא בעד המלחמה ובעד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לא היינו מוכנים לעשות את זה".

"יש שמועות על ארגון יהודי גדול שנאלץ לקצץ את המשכורות של כולם ב־50%", אמר אחד המקורות ל"ג'רוזלם פוסט". באשר לשאלה אם הם רואים את עצמם חוזרים לרוסיה, המנהיגים היהודים ששוחחו עמנו אינם חיוביים במיוחד: "השקעתי יותר מ־30 שנה מחיי בקהילה היהודית שלנו ובבתי הספר היהודיים ברוסיה, אבל אני לא יכול לראות את עצמי חוזר, אלא אם יהיה נשיא אחר. לא משנה מה יקרה עם המלחמה הזו, הקהילה היהודית הרוסית לא תהיה אותה קהילה. היא פשוט מתפרקת, וזה עצוב נורא. אולי היא לא תיכחד לגמרי, אבל היא תהיה קטנה בהרבה".