דוברות לשכת הנשיא בקוריאה הדרומית הודיעה היום (שישי) כי היא מוכנה לספק חיסונים וציוד רפואי לשכנה המסוגרת מצפון. בהצהרה מיוחדת, נאמר כי "אנחנו נדון בתוכניות מפורטות לסיוע לקוריאה הצפונית", אמר דוברו של הנשיא, יון סוק-יאול. זאת, לאחר שהתקשורת הממלכתית בקוריאה הצפונית דיווחה על התפרצות נרחבת של נגיף הקורונה באוכלוסייה.

בתוך כך, בצפון קוראיה דיווחו כי ביממה האחרונה, אובחנו במדינה כ-350 אלף מאומתים לזן ה-BA.2 של זן האומיקרון ושישה בני אדם מתו. בעקבות כך, הודיעו במדינה על כניסה ל"מצב חירום לאומי". 

ההודעה הפומבית הראשונה אודות התפרצות תחלואה בקורונה, במקרה זה - בווריאנט האומיקרון, שידוע בשל התפשטות מהירה, מדגישה כי הדבר עלול להוביל למשבר גדול במדינה, שכן על פי ארגון הבריאות העולמי, אזרחי קוריאה הצפונית אינם מחוסנים כלל לנגיף. עוד ציינו בארגון, כי נכון למרץ 2022, לא דווח כלל על מקרי תחלואה באחד מהווריאנטים של נגיף הקורונה בשטח המדינה, שהידקה בצורה משמעותית את גבולותיה (המהודקים וסגורים ממילא) עם התפרצותו בעולם.

חיטוי רחובות פוינגיאנג, קוריאה הצפונית, ארכיון (צילום: KCNA via REUTERS)
חיטוי רחובות פוינגיאנג, קוריאה הצפונית, ארכיון (צילום: KCNA via REUTERS)

בסוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית, נמסר כי "זהו אירוע החירום הגדול ביותר שנרשם במדינה, חור בסגר החירום שנשמר בבטחה במהלך השנתיים ושלושה חודשים האחרונים, מאז פברואר 2020". עוד נכתב כי מקרי ההדבקה אובחנו בפיונגינאג, כאשר הדגימות נלקחו מהחולים ב-8 במאי. לא נמסר מידע נוסף אודות מקור התחלואה או מספר המקרים שאובחנו. 

הפרטים פורסמו במהלך ביקור של מנהיג המדינה, קים ג'ונג און, בישיבה של מפלגת הפועלים, שהתכנסה בראשותו כדי לדון בתחלואה ובתגובות אפשריות. קים הורה לכלל הערים והמחוזות במדינה "לקיים סדר הדוק וקפדני" כדי למנוע את התפשטות האומיקרון, וציין כי "ציוד רפואי יגויס למטרה זו". עוד נמסר כי "הסוכנות הממשלתית לטיפול במגפות עובדת כעת במתכונת חירום".