נקבע מותו של לוחם הימ"מ, רס"ב נעם רז ז"ל, בן ה-47 ואב לשישה, שנפצע באורח קשה במהלך קרב עם מחבלים חמושים בפעילות מבצעית בכפר בורקין שבנפת ג'נין הבוקר (שישי). במהלך קרב היריות של לוחמי הימ"מ עם המחבלים החמושים, נפצע רס"ב רז ז"ל באורח קשה ופונה במסוק לבית החולים רמב"ם, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. 

רס"ב רז ז"ל, תושב היישוב קידה, התגייס ליחידת הימ"מ בשנת 1999 ושימש במשך כ-23 שנים ביחידה כלוחם, פארמדיק, פורץ וצלף. מהמשטרה נמסר כי נעם ז"ל השתתף במאות מבצעים לסיכול טרור, סיכן את עצמו והציל חיים. לוחם אמיץ, מקצועי וצנוע. 

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן : "מדובר בלוחם ותיק ומנוסה מטובי בנינו, צנוע שבמהלך שירותו ביחידת הימ"מ השתתף באין ספור מבצעים ופעילויות מורכבות ורגישות שמטרתם סיכול הטרור. הלוחם הגיבור שנפל, חירף נפשו בפעילות מורכבת ורגישה שבמהלכה פתחו מחבלים שפלים באש כבדה לעבר לוחמינו. יחידת הימ"מ, לוחמיה וכוחות צה"ל הם חומת המגן של אזרחי מדינת ישראל במלחמה העיקשת נגד הטרור. אנחנו מחבקים ומשתתפים בצערה של משפחתו של הלוחם הגיבור שמסר נפשו למען ביטחון אזרחי מדינת ישראל".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ספד לו: "איבדנו היום גיבור אמיתי, את נועם רז - לוחם ימ"מ אמיץ שחירף את נפשו למען ביטחון ישראל, במהלך מבצע יזום, מורכב ורגיש כנגד מחבלים. ב-23 שנותיו ביחידה השתתף נועם באינספור מבצעים לסיכול טרור, סיכן את עצמו והציל חיים, כפי שמעידים מפקדיו - באומץ לב ובצניעות. נמשיך להילחם בטרור בנחישות וביד ברזל עד שנביס אותו ונשיב את הביטחון לאזרחי ישראל. זו המורשת שמותיר אחריו נועם".

מפכ"ל משטרת ישראל, רב ניצב יעקב שבתאי: "אנו מרכינים ראש לזכרו של נעם רז ז"ל שנפל בחילופי אש עם מחבלים. נעם היה בעל מסור, אבא למופת ומטובי הלוחמים של משטרת ישראל.  נעם שהחל את שירותו כלוחם בימ"מ לפני 23 שנה היה בנוסף גם פרמדיק שהציל לא פעם חיים של לוחמים תחת אש האויב. שדה הקרב היה מוכר לו וכך גם הסכנות הטמונות בו, אך הוא השתייך לקבוצה קטנה וייחודית של שוטרים ולוחמים ששמו את טובת המדינה וביטחון אזרחיה בראש מעייניהם. רק לפני מספר שבועות העניק נעם טיפול רפואי מציל חיים לסנ"צ ש' שנפצע קשה מירי בהיתקלות של כוח ימ"מ עם מחבלים ליד ג'נין. גבורה וערכים היו טבועים בדמותו ובפעילותו המבצעית בימ"מ".

"הוא הקדיש את חייו למען חבריו ביחידה ולמען המשטרה והמדינה. בימ"מ הוא יזכר תמיד כלוחם שנרתם לכל משימה, לוחם מלא צניעות וענווה שמשרת מתוך ערכי הציונות ואהבת המדינה. אנו מלווים, מחבקים ותומכים את משפחתו של נעם ז"ל בשעתם הקשה ביותר ונמשיך לעשות זאת לעד. הערכים שהובילו את נעם בחייו, יהיו מונצחים במותו ולאורם נחנך את לוחמינו ושוטרינו במשטרת ישראל. יהי זכרו ברוך", הוסיף.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב: "הבוקר פעלו כוחות ימ"מ, סיירת גולני ושב"כ בכפר בורקין הסמוך לג'נין במטרה לעצור מבוקשים, כחלק מהמאבק הרצוף והנחוש שלנו נגד הטרור הפלסטיני המבקש לשבש את חיינו. במהלך חילופי האש שהתפתחו במקום, נהרג לוחם הימ"מ רס"ב נעם רז זכרו לברכה. נעם היה לוחם ותיק ומנוסה ששירת בימ"מ ב-23 השנים האחרונות בתפקידי לחימה שונים. אחד מאותם גיבורים אלמונים שבחרו להקדיש את חייהם למען ביטחון ישראל, וכולנו חבים להם רבות".

גם הבוקר יצא נעם להילחם, ועשה זאת כהרגלו באומץ לב ובמסירות. לדאבון הלב, הוא שילם על כך בחייו. אני משתתף באבלה הכבד של המשפחה. בדיוק כפי שהתרחש הבוקר, נמשיך לרדוף בנחישות ובעוצמה אחר המחבלים דורשי רעתנו בכל מקום ובכל זמן, לא נאפשר להם רגע אחד של מנוחה, ונניח עליהם את היד, חיים או מתים", הוסיף.

סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער ספד לו: "בשורה קשה לפני שבת.  מרכין ראש לזכרו של לוחם הימ"מ גיבור ישראל רס"ב נעם רז ז"ל, אדם צנוע ולוחם אמיץ לב ומנוסה, שנפל הבוקר במהלך קרב עם מחבלים חמושים בפעילות מבצעית בכפר בורקין שבנפת ג'נין. תנחומי מקרב לב למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

שר התיירות, יואל רזבוזוב: "תודה לך רס"ב נעם רז ז"ל על שהקדשת את חייך להגנה על אזרחי ישראל ומדינת ישראל. כולנו עצובים ובוכים עם משפחתך ועם חבריך לימ"מ". ח"כ אלי אבידר: "מרכין ראשי בכאב עם היוודע דבר נפילתו של רס״ב נעם רז, לוחם הימ״מ, שנפל על הגנת הארץ בפעילות מבצעית מורכבת. גיבור ישראל. תנחומים למשפחתו ויקיריו.
 
שר התקשורת, יועז הנדל: "כואב הלב על נפילתו של לוחם הימ׳׳מ רס״ב נעם רז ז״ל. נעם היה גיבור חיל שהשתתף במאות מבצעים שאת חלקם אני מכיר מקרוב מאז שהתגייס. ללא נעם וחבריו לא היה למדינת ישראל קיר ברזל. תנחומי למשפחה וליחידה. נמשיך להלחם ביד קשה מול הטרור, בכל מקום, כדי להגן על המדינה".

שרת הפנים, איילת שקד מסרה: "הלב נשבר עם היוודע דבר מותו של לוחם הימ"מ נועם רז, במהלך פעילות מבצעית בג׳נין. נועם היה לוחם נועז, איש משפחה וחקלאי בנשמתו, לומד תורה וממייסדי הישוב קידה. "לעבדה ולשמרה" - נועם עבד את הארץ ומסר את נפשו בשמירה עליה. במותו ציווה לנו את החיים". שרת התחבורה, מרב מיכאלי: "‏כואבת את נפילתו של לוחם הימ״מ רס״ב נועם רז ז״ל. נועם היה לוחם אמיץ שנפל הבוקר בקרב בכפר בורקין. אני שולחת חיבוק חם לילדיו, למשפחתו ולחבריו ליחידה בשעה הקשה הזו. מי ייתן והוא יהיה החלל האחרון".

שר האוצר, אביגדור ליברמן, ספד לו: "אני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחתו של רס״ב נעם רז ז״ל, לוחם ימ״מ ואב לשישה, שנהרג הבוקר בפעילות מבצעית בג׳נין. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה: "הלב כואב עם נפילתו של גיבור ישראל רס״ב נועם רז ז״ל בקרב היום בג'נין. 23 שנים הוא נלחם עבור ולמען ביטחון המדינה וביטחוננו. ‏בזכות לוחמים כמו רס״ב רז עם ישראל יכול לנהל שיגרת חיים בזמן שאנחנו במלחמה תמידית בטרור. הלב נשבר. משתתפת בצער משפחת רז".

שר התרבות והספורט חילי טרופר: ״צער רב על מותו של לוחם הימ״מ הגיבור נעם רז ז״ל. נעם הציל חיי אדם רבים בלמעלה מעשרים שנה של פעילות ביטחונית, ומדינת ישראל חבה לו ולמשפחתו חוב עמוק. תנחומים מעומק הלב למשפחתו. יהי זכרו ברוך״. ח"כ קארה: "קיבלתי בכאב רב את הידיעה על מותו של לוחם הימ"מ נעם רז. אב לשישה, הלב נקרע. נעם ז"ל השתתף במאות מבצעים לסיכול טרור והציל חיים. לוחם אמיץ, צנוע ומקצועי. משתתף בצער הכבד של לוחמי הימ״מ ומשפחת רז".
 
יו״ר ש״ס אריה דרעי: "שעות לפני כניסת שבת קודש, התבשרתי בלב כואב על פטירתו של לוחם הימ״מ רס״ב נעם רז הי״ד, שנפל הבוקר במהלך קרב עם מחבלים ארורים ימ״ש. נעם, גיבור ישראל שמסר נפש למען ביטחון אזרחי מדינת ישראל. אני משתתף בצערה הגדול של משפחתו". יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "בשם רעייתי ובשמי, אנו שולחים תנחומים מעומק לבנו למשפחתו של לוחם הימ״מ האמיץ, נעם רז ז״ל, אב לשישה, ממקימי הישוב קידר. השם יקום דמו".

ח"כ אורבך: "יחד עם  כל עם ישראל אני כואב את נפילתו של לוחם הימ"מ, נעם רז, אב לשישה מהישוב קידה שבבנימין. אני שולח תנחומים למשפחתו ולכל קרוביו. נעם נמנה עם אלו שמוסרים את נפשם על קידוש ה' כדי שנוכל להמשיך לחיות כאן". 

מהציונות הדתית נמסר: "מרכינים ראש על נפילתו של רס״ב נעם רז הי״ד מירי מחבלים היום בצפון השומרון. אנו מבקשים לחזק את משפחתו, את חבריו לוחמי הימ״מ ואת תושבי הישוב קידה בשעתם הקשה. אנו מחזקים את ידי כוחות הבטחון בפעילותם למיגור קיני הטרור ביהודה שומרון".

מהמועצה אזורית בנימין נמסר: "נעם ממקימי היישוב קידה ואחד המייסדים המובילים של היישוב מעלייתו לקרקע ועד היום. נעם היה מעמודי התווך של היישוב. איש משפחה צנוע המחובר בכל נימי נפשו לאדמת ארץ ישראל. נטע מטע זיתים באזור והיה איש אהוב על כל סביבתו. הוא היה לוחם פעיל בימ"מ מזה 23 שנה. היישוב קידה ותושבי בנימין כולם משתתפים בצער המשפחה ומחבקים אותה בשעה קשה זו. צוות היישוב, ראש המועצה ישראל גנץ וצוותים מקצועיים של המועצה יחד עם יחידת הימ"מ מלווים את המשפחה והיישוב. הלוויה תתקיים ביום ראשון".

מועצת יש״ע: "איבדנו היום את אחד מטובי בנינו, נועם רז היה גיבור ישראל. אנחנו כואבים את מותו ומחבקים את משפחתו, קרוביו ותושבי קידה. אנחנו קוראים לממשלה להתעורר, מרחב ג׳נין הפך לחממה של מחבלים. זה הזמן לעקור את הטרור ולהחזיר את ההתיישבות ליישובים שפונו מצפון השומרון-שא נור, גנים, כדים, ומחומש".

 ח"כ איתמר בן גביר: "שמעתי בכאב גדול על נפילתו של לוחם הימ"מ נועם רז הי"ד היום בג'נין, ואני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחתו. חיילים שהיו במקום מספרים שניתנה הוראה מגבוה שלא לירות בשטח, והאחריות המלאה היא של ממשלת ישראל". ראש מועצת קרית ארבע-חברון אליהו ליבמן: "כל מפגש עם נועם היה מרומם ומיוחד, זכיתי לרקוד בחתונתו ולהכיר בנאדם שארץ ישראל בשבילו הייתה דרך חיים ולא "על הדרך", איש גיבור גדול מאוד שעשה לא מעט עבור מדינת ישראל והציל חיים של רבים באלפי מבצעים בשנותיו כלוחם, יחד עם זאת הוא היה גם צנוע מאוד, מעולם לא התרברב, מעולם לא השוויץ במה שעשה. אבא ובעל למופת, איש חסד ואמת. יהי זכרו ברוך".

לוחמי ימ''מ בג'נין (צילום: דוברות המשטרה)
לוחמי ימ''מ בג'נין (צילום: דוברות המשטרה)


החל משעות הבוקר, צה"ל עדכן כי כוחות הביטחון פעלו ברחבי אוגדת יהודה ושומרון ועצרו שני חשודים בכפר כיפל חראס ואיתרו נשק במהלך סריקות אחר אמצעי לחימה בעיר חברון. 

בהמשך, צה"ל פעל גם בבורקין ואף כיתר בית של אדם החשוד כפעיל ג'יהאד אסלאמי והפעילו "סיר לחץ", כאשר הכוחות הפעילו בהדרגה אמצעי לחימה על מנת לגרום למבוקשים בבית להיכנע. הפלסטינים תיעדו חילופי אש כבדים באזור, ובהמשך דווח כי אחיו של המחבל המבוקש יצא מהבית והסגיר את עצמו לכוחות הימ"מ.