תחרות האירוויזיון מגיעה הערב לשיאה, כאשר הערב ייערך הגמר הגדול, בסופו נדע איזו מדינה זכתה בלב הקהל והשופטים והגיעה למקום הראשון. 

לאחר שבמהלך השבוע נערכו שני חצאי הגמר, מהם עלו 20 שירים (עשרה מכל חצי גמר), הערב יתווספו צרפת, בריטניה, גרמניה, ספרד ואיטליה, שהיא גם הזוכה של התחרות בשנה שעברה.  חמש המדינות הללו נקראות "הביג 5" והן משתתפות אוטומטית בגמר מאחר והן המממנות הגדולות של התחרות.  מאחר וסקרתי כבר את השירים שהופיעו בחצאי הגמר, הפעם אתמקד בעיקר בשירים שעוד לא שמענו, וכאמור, ישראל לצערנו הודחה בשלב חצי הגמר ולא תשתתף הערב בתחרות.

לאחר שסגרה את המופע של חצי הגמר השני ביום חמישי, צכיה תעלה הפעם ראשונה ותפתח את התחרות. למרות שהשיר כשלעצמו לא הרשים אותי מעולם, הצ'כים הפתיעו עם זמרת מצויינת והופעה מעולה וזו פתיחה טובה לתחרות. אחריה יעלו רומניה עם השיר הכביכול לטיני, בעל הפזמון הסופר קליט (Hola me bebebe) ופורטוגל עם בלדה נהדרת. אחריה תעלה הלהקה המפורסמת "The rasmus" מפינלנד, בשיר רוק מצויין ולאחריו שוב בלדה של שוויץ.

בשיר מספר 6 נחשף לראשונה לשיר של צרפת, ששולחת שיר בשפה הברטונית, מה שהפך את האירוויזיון השנה לראשון שהשפה הצרפתית לא מושרת בו בכלל. השיר "Fulenn" מבוצע על ידי Alvan & Ahez, ומרגיש כמו שיר שבטי-טקסי מגובה בזמר חתיך והרבה אפקטים של אש ותופים על הבמה. אחריהם יעלו עם הגימיק השנתי, הזאבים הצהובים מנורבגיה, ולאחריהם ארמניה.

עכשיו לפנינו רצף שירים חזקים. בשיר מספר 9 תופיע איטליה, עם מחמוד, אותו אנחנו זוכרים מהשיר סולדי שהגיע למקום השני ב-2019 אבל כבש את מצעדי הפזמונים באירופה וגם בישראל. אל מחמוד מצטרף הפעם בלנקו, יחד הם שרים בלדה נוגה על הקשיים שבמערכת יחסים בין גברים. שילוב הקולות שלהם מצויין והשיר, גם אם לא תבינו את המילים יחדור לכם לעצמות ולא תוכלו להתעלם ממנו. איטליה לגמרי מתמודדת על זכיה כפולה.

באופן מפתיע, אחרי איטליה, שובצה ספרד, גם היא מהביג 5, ששולחת את שאנל עם שיר פופ מעולה ושואו סופר סקסי. החובבים הספרדיים בטוחים שהם הולכים לנצח השנה, ואני עוד מתלבטת אם זה וואו ברמה של טופ 10 או פלופ שייקבר בתחתית הטבלה. 

באירוויזיון אוהבים לגוון ולכן אחרי השיר המקפיץ של ספרד, תעלה הולנד עם אחד השירים היפים בתחרות. מיד לאחריה, הזוכה הפוליטית של הערב - אוקראינה. אני אגיד את דעתי שוב: כן, השיר חמוד, לא, לא מגיע לו לזכות. בכל שנה אחרת, בה לא היה עניין מדיני בין רוסיה לאוקראינה, השיר הזה לא היה זוכה. האירוויזיון השנה חלש מאוד מבחינת איכות שירים ועדיין יש מספיק שירים טובים מהשיר האוקראיני לזכייה. 

בסדר השירים מיקמו עכשיו את גרמניה, ששולחת את מאליק האריס, זמר חביב ביותר, אבל השיר שלו הוא חיקוי של אמינם - שיר פופי עם קטע ראפ על איך התדרדרנו כבני אדם והאנושות כולה. המסר חשוב אבל לדעתי לא עובר כמו שצריך והצופה יאבד בשיר הזה עניין. 

משיר 14 ועד שיר 21 נפגוש שירים שהכרנו בחצאי הגמר על פי הסדר הבא - ליטא, אזרביגאן, בלגיה, יוון, איסלנד, מולדובה, שבדיה ואוסטרליה. מקבץ שירים לא רע, מולדובה הוא היחיד שמקפיץ ושמח, יחד עם זאת שימו את תשומת הלב שלכם על שבדיה שעלתה היום למקום השלישי בהימורים והורידה את איטליה למקום הרביעי. 

בשיר מספר 22 ממוקמת בריטניה, המדינה האחרונה מהביג 5 הערב, עם שיר חזק מאוד, שממוקם שני בהימורים לאחר אוקראינה. זה מרגש כשלעצמו מאחר שב-20 שנה האחרונות, להוציא 2009 ו-2011, בריטניה מסיימת בתחתית הטבלה. בשנה שעברה היא הגדילה לעשות כאשר קיבלה אפס נקודות הן מהשופטים והן מהקהל. השנה מייצג אותה סם ריידר, שהתפרסם כאושיית רשת בזמן הקורונה ולו מעל 12 מליון עוקבים, מה שבהחלט מגדיל את הסיכויים שלו לזכיה, שתהיה הזכיה השישית עבור בריטניה, אחרי 25 שנים מאז הזכיה האחרונה שלה. 

את הערב יסגרו הבלדה העוצמתית מפולין, שוטפת הידיים הסרבית והאקדוחן מאסטוניה.

בעשור האחרון הרבה פעמים זהות המנצח היתה ברורה מראש, לעיתים היה מדובר בקרב בין 2-3 מדינות. השנה באמת קשה לדעת מה יקרה ונותר רק לאחל לזכיה ראויה ולאו דווקא פוליטית.