שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר (ראשון)  לפרסום שמו ותמונתו של קצין צה"ל, סא"ל מחמוד חיר אל־דין ז"ל, שנהרג במהלך פעולה מיוחדת בחאן יונס שברצועה לפני כשלוש וחצי שנים, וקרא לתקן את חוק הלאום. בעקבות הודעתו, בימים הקרובים יוגש תיקון לחוק הלאום. 

בחשבון הטוויטר שלו כתב ליברמן: "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל, סא״ל מחמוד ח׳יר אל-דין ז״ל. זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד. אני קורא לאופוזיציה ולקואליציה לחשב מסלול מחדש ובמקום להסתפק במילים כמו 'אחים לנשק' לחברה הדרוזית, לעשות את הנדרש. על כך, שר החוץ, יאיר לפיד, הביע הסכמתו.

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

בתוך כך, ד"ר אמיר ח'ניפס, ראש המרכז הישראלי-הדרוזי, בירך על תגובת השר ליברמן וקרא לכל חברי הבית בכנסת ישראל לאמץ אותה.  "אני קורא לכל חברי הבית בכנסת ישראל להכריז על מגילת העצמאות כחוק יסוד ולתקן לאלתר את חוק הלאום. הגיע הזמן לתקן את העוול הנורא שחוק הלאום גורם לדרוזים המחרפים נפשם מידי יום על הגנת המולדת. הגיע הזמן להבין שמאות מבני העדה נתנו את חייהם למען המדינה ואלפים כדוגמת ח'יראלדין שמרו על ביטחונה מאז קום המדינה. הגיע הזמן לתרגם את הסיסמאות הגדולות "ברית דמים" לברית חיים אמיתית ולתת מעמד שווה לעדה  אשר  מהווה סמל ומופת לחיבור אמיתי עם העם היהודי בישראל" אמר ד"ר ח'ניפס.

תת אלוף במיל' אמל אסעד, מראשי המאבק הדרוזי נגד חוק הלאום, אמר: "מה שהותר לפרסום היום היה ידוע לכל בני העדה הדרוזית מאותו לילה ארור בו נהרג סא"ל מ'. גם רוב הפוליטקאים ידעו כבר אז שמדובר בגיבור דרוזי ישראלי. אבל אז לא אמרו ולא עשו דבר כדי לתקן את העוול שיצר חוק הלאום. מגילת העצמאות היתה ונשארה המסמך המכונן והחשוב ביותר שנכתב ונחתם ע"י האבות המייסדים של המדינה שהיו מכל גווני הקשת הפוליטית. מסמך שלאורו קמה המדינה ושגשגה ללא צורך בחקיקה מיותרת פוליטית וגזענית שלא עושה טוב לאיש בוודאי לא לתדמית המדינה הדמוקרטית והנאורה. מקווה שכל מי שהרים יד בעד החוק הזה בזמנו והצטער על כך בפגישות איתי ועם חבריי למאבק, יאזור מעט אומץ ויצטרף לשר האוצר  וליוזמה המבורכת שלו".

ח"כ לשעבר ממפלגת העבודה, סאלח סעד, אמר: "ליברמן שוב מתעתע בעדה הדרוזית ככה זה כשריח הבחירות באוויר. מי שאישר והצביע על חוק הלאום  זה אותו ליברמן. מה השתנה עכשיו? רק ריח הבחירות המתקרבות. בני העדה הדרוזית הם לא אהבלים אדון ליברמן".

ח"כ לשעבר שכיב שנאן אמר: "אני מברך על כל מחשבה לתקן את חוק הלאום, אני התנגדתי לחוק הלאום מההתחלה וגם עכשיו ואני חושב שהוא פוגע במרקם החיים המשותפים שלנו, לתקן אותו זה מצווה. מקווה שדברי השר ליברמן לא יפלו על אוזניים ערלות ושיימצא הרוב הנדרש".

כזכור, בחודש יולי אשתקד שופטי בית המשפט העליון בהרכב מורחב דחו את 15 העתירות שהוגשו נגד חוק יסוד הלאום שבהן התבקש בית המשפט לקבוע האם בשל תוכנו הוא אינו ראוי להוות חלק מחוקתה העתידית של המדינה. הרכב השופטים שכלל את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והמשנה לנשיאה חנן מלצר, נימק את החלטתו ואמר כי אין מקום להורות על ביטול החוק או להתערב הוראה בהוראותיו. בית המשפט נימק בנוסף לכך כי חוק הלאום נועד לעגן את מרכיבי זהותה של המדינה כמדינה יהודית, מבלי לגרוע ממרכיבי זהותה הדמוקרטית של המדינה.

חוק הלאום אושר בכנסת ב-2018 ברוב של 62 תומכים, בינהם חמישה חברי כנסת ממפלגת ישראל ביתנו, מול 55 מתנגדים ושני נמנעים.