יצאנו לפגוש את דפנה רטר, שיחד עם בן זוגה, אמיר, הביאו את ה-NLP לישראל כבר לפני כ-30 שנה. דפנה ואמיר הקימו את מכללת רטר ב-1994 ומאז הם מכשירים דורות רבים של מנחי NLP. 

דפנה, איך את הגעת לעולם ה-NLP? מה הביא אותך לאמץ דווקא את השיטה הזו?
"זה סיפור ארוך... יש לך סבלנות? ... נראה שנולדתי מין עובדת סוציאלית כזו. גדלתי בקיבוץ בנגב ותמיד נמשכתי לעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. בצבא הייתי משקית ת"ש ושרתתי בחוות השומר עם נערי-רפול. ידעתי שהמטרה שלי היא לעזור לאנשים. המשכתי באופן טבעי ללימודי עבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון. סיימתי את התואר עם המון ידע אבל גם עם תסכול מאוד גדול.

לא הצלחתי באמת לעזור. כשבאתי להתייעץ עם המדריכה שלי אודות מישהי (אישה מוכה) היא אמרה לי שעלי לעזור לה לחזק את ביטחונה העצמי. זה היה נשמע מעולה אבל לא היה לי מושג איך לעשות את זה. לא למדתי איך באמת לחזק ביטחון עצמי.
 
בנוסף גם התמודדתי מגיל צעיר עם הפרעת אכילה. בגיל 11 עשיתי את הדיאטה הראשונה שלי ומשם המשכתי לעוד ועוד דיאטות, צומות, בולמוסים, ספורט כפייתי וחיי נסובו סביב קלוריות ושריפתן. זה היה מסע מאוד לא בריא לגוף ולנפש. ניסיתי לטפל בכך בתקופת לימודי ולא הצלחתי לשחרר את הכפייתיות סביב אכילה.
 
זמן קצר אחרי סיום התואר יצאתי למסע של חיפוש שהסתיים במפתיע (או שלא) בקורס NLP שלמדתי בהודו במרכז לימודי גדול. המורה שלי היית ברזילאית, טמפרמנטית, כריזמטית. בקורס הזה התאהבתי. התאהבתי פעמיים. פעם ראשונה ב-NLP ופעם שניה באמיר שהשתתף בקורס הזה. מאז שנינו מגדלים ביחד את שתי האהבות האלה.
 
התהליך הראשון שהעבירו לי ב-NLP גמל אותי באחת מדיאטות. עבורי זה היה שינוי מבורך מאוד. המוח שלי התנקה מהשטות הזו. מאז לא עשיתי אף דיאטת הרזיה ולמרות זאת ירדתי 38 ק"ג במשקלי ואני יציבה במשקל זה כבר שנים רבות מאוד. אמיר בן זוגי סבל במשך שנים מגמגום ובזכות תהליכי נל"פ השתחרר מכך.

דפנה ואמיר רטר (צילום: נוגה רטר)
דפנה ואמיר רטר (צילום: נוגה רטר)

השינויים האלה היו כל כך עוצמתיים עבורנו והיה לנו ברור שיש לנו כאן שליחות. אנחנו חייבים להפיץ את השיטה הזו כמה שיותר. בהודו הנחנו המון אנשים ב-NLP, ראינו תוצאות מופלאות. המונחה הראשונה שלי סבלה שנים מעצירות כרונית, טיפול של 4 מפגשים שחרר אצלה את הבעיה הזו.

טיפלתי באישה שנפגע מינית בילדותה והתקשתה ליצור מערכת יחסים זוגית. היא חוותה פלשבקים ותופעות רבות של פוסט טראומה. אחרי סדרה של מפגשים היא הצליחה לראשונה בחייה (בגיל 32) להיכנס למערכת יחסים ראשונה וטובה. טיפלתי בכמה גברים שסבלו מבעיות בתפקוד מיני, באישה שלא הצליחה להיכנס להריון ועוד ועוד. 

בהמשך פתחנו קורס NLP ראשון בהודו, למערביים שבאו למרכז הלימודי שבו היינו. כתבנו חוברת הדרכה באנגלית ולימדנו באנגלית. זה היה מרתק. היה לנו נפלא שם. אבל אחרי 3 שנים בהודו חזרנו לישראל".

למה בעצם בחרתם לחזור לארץ?
"שאלה מעולה. זה לא היה פשוט. וגם זה סיפור מעניין. רוצה לשמוע אותו?"

כן, ודאי. עד כה הצלחת לסקרן אותי.
"בהודו התחברנו למורה רוחני בשם קירן. המוטו שעליו הוא דיבר היה "קבלה". עד היום אנחנו מאוד מושפעים ממשנתו. נהגנו לפגוש אותו כמה פעמים בשבוע. כעבור 3 שנים בסוף אחד המפגשים איתו כשכל האנשים החלו להתפזר, הוא קרא לנו להישאר איתו לשיחה אישית. בשיחה זו הוא אמר לנו שהגיע הזמן שנחזור לישראל. האמת שלא הבנו למה. הוא אמר שכאן אנחנו בחופשה ואלו לא החיים האמיתיים שלנו ושיש לנו שליחות לעשות בישראל. אז לא ידענו לאן זה יוביל אותנו אבל חזרנו ארצה והשאר, היסטוריה".

ואיך הבאתם את החזון הזה לידי מימוש?
"כשחזרנו ארצה לא ידענו מאיפה להתחיל. דמיין עולם בלי אינטרנט ובלי רשתות חברתיות. אבל היינו עם חזון ענק. ידענו שה-NLP הוא כלי שיכול להביא אושר לכל כל הרבה אנשים והיה ברור שרק צריך למצוא את הדרך לפרסם אותו. בהתחלה תלינו מודעות בלוחות מודעות ובחנויות ניו-אייג' וחנויות טבע.

קיבלנו מחברה רשימה של כמה מאות אנשים שהתעניינו אז ברוחניות וברפואה משלימה. אני ישבתי ימים שלמים ליד הטלפון (אז הוא עוד היה חוטי) ודיברתי עם אנשים. הסברתי לכל אחד בנפרד מזה NLP. עד היום כששואלים אותי באירועים חברתיים מה זה NLP אני לא מסוגלת לענות. אבל כשיש חזון גדול, המכשולים מתגמדים. די מהר זה תפס והתחלנו ללמד בירושלים ובהמשך בת"א. 

דפנה ואמיר רטר (צילום: נוגה רטר)
דפנה ואמיר רטר (צילום: נוגה רטר)

ב-1998 יצא לאור הספר הראשון שכתבנו. הוא הופץ בכל חנויות הספרים ופתאום התחילו להגיע פניות מכל רחבי הארץ. אז גם התרחבנו מאוד ופתחנו סניפים בגליל ובבאר שבע. וכך השמועה התפשטה ובכל שנה פתחנו עוד ועוד סניפים. במשך יותר מעשור היינו היחידים בארץ שלימדו NLP. האמת שדי הרגשנו שזה שלנו. אבל באופן טבעי כשתחום מתרחב ומצליח, מגיעים עוד ועוד אנשים. והמגוון הזה מבורך בעיני".

היום כשאני מחפשת מקום ללמוד בו NLP אני רואה עשרות פרסומים והמון הצעות. איך את מסבירה את זה שמכללות צצות כמו פטריות אחרי הגשם?
"אני מקווה שאנחנו היינו הגשם שאפשר לזה לקרות. בהתמדה רבה הפצנו את ה-NLP לימדנו אלפי אנשים חלקם מוכשרים מאוד. במקביל היו אנשים, שכמונו, למדו NLP בחו"ל וחזרו ארצה ללמד. הקרקע הייתה בשלה והתחום פרח. הוא לא פורח סתם.

הוא מצליח כי ה-NLP הוא באמת השיטה הטובה ביותר לפתרון בעיות. נקודה. אין לו מתחרים בתחום הזה. כל יתר השיטות לא מגיעות לעומקים האלה, למהירות בה מתחולל השינוי וליציבות של השינוי לאורך זמן. לכן זה תפס באופן כל כך טוב. אותי משמח מאוד לראות את הצמיחה המואצת  הזו".

ואת לא חושבת שיש זילות בתחום? שיש הרבה אנשים בעלי תעודות NLP שלא מספקים את הסחורה?
"אני בטוחה שיש מנחים פחות מוצלחים ויש מוכשרים מאוד. ככה זה כשיש שפע. בשלב מסויים היית צמיחה מאוד מהירה והיה נראה שמתחילים לאבד על כך שליטה. אז הוקמה "לשכת ה-NLP הישראלית" שבאה לעשות סדר בבלגן, להסדיר את התחום ולבסס קוד אתי וקריטריונים להסמכה.

הייתי ממקימי הלשכה ואני מאוד מברכת על האיחוד המבורך הזה בין כל בתי הספר הרציניים בתחום. אנחנו עדיין המוסד שמלמד את הקורס הארוך והמעמיק ביותר ופונים אלינו אנשים שרוצים להפוך את ה-NLP למקצוע. אבל אני מאוד שמחה שיש בשוק היצע רב ומגוון שמאפשר לכל אחד ואחת למצוא את תוכנית הלימוד שהכי מתאימה לו.ה".

האם את אומרת למעשה שלא כל אחד מתאים לתחום או שלא כדאי ללמוד מכל אחד?
"ברור שלא כל אחד מתאים לכל תחום. אנחנו ברטר עושים ראיונות קבלה לכל מי שמגיש מועמדות ללימודים. זה באמת לא מתאים לכל אחד. באשר למורים בתחום? אני לא מכירה את כולם, אבל שווה לבחון היטב לפני שמתחילים ללמוד".

למי בעינייך מתאים ללמוד NLP?
"באמת ובתמים אני חושבת שכדאי לכל אדם ללמוד NLP. צריך ללמד את זה בבתי ספר כחלק מתוכנית הלימוד. אם הייתי שרת חינוך זה היה הופך למקצוע ליבה. אבל לא כל אחד צריך ללמוד דווקא במכללת רטר. אנחנו מכוונים רק לקהל מאוד איכותי שרוצה להכניס את ה-NLP עמוק לחייו האישיים ואולי גם להפוך זאת למקצוע.

האנשים שבאים אלינו הם בדרך כלל אנשים שתמיד היו מין "אוזן קשבת" כזו לחברים שלהם והבינו שיש להם מתנה שכדאי להם לפתח. יש הרבה מטפלים מתחומים שונים שרוצים להוסיף את הכלי הזה לארגז הכלים שלהם, וגם אנשים שעד היום לא עסקו בטיפול אבל זה החלום שלהם. ורוצה להתמסר לתחום. להפוך את ה-NLP לדרך חיים ואולי גם למקצוע.

ויש לא מעט אנשים שבאים נטו בשביל עצמם פשוט כדי לתת לעצמם מתנה גדולה. כל מי שמגיע לקורס פותר המון בעיות אישיות, לפעמים גם בעיות שהוא התמודד איתם שנים רבוץ מאוד.

איך אפשר לבחור איפה ללמוד?
"השאלה מה את מחפשת. אם את רוצה משהו קליל או עמוק, אם את רוצה ללמוד כלי טיפולי או שאת באה רק להעשרה. האם חשוב לך ללמוד ממישהו שרק מתחיל את דרכו או שאת רוצה ללמוד מהמנוסים ביותר. האם את רוצה משהו יותר אינטלקטואלי או משהו יותר חוויתי. כשיהיה לך ברור מה את רוצה יהיה לך קל למצוא איפה ללמוד זאת. הלימודים ברטר הם מאוד פרקטיים, חוייתיים ומכשירים מנחים. רוב העוסקים ב-NLP בישראל הוכשרו במכללת רטר".

סמינר TLT השנתי של 3 ימים במלון השרון בהרצליה לבוגרי מכללת רטר. (צילום: דינה יריב)
סמינר TLT השנתי של 3 ימים במלון השרון בהרצליה לבוגרי מכללת רטר. (צילום: דינה יריב)

ואם אבחר ללמוד אצלכם, מה ישפר את הסיכויים שלי להצליח לפתוח קליניקה מצליחה של NLP?
"זו שאלה מאוד חשובה. קודם הלימוד עצמו ברטר, שהוא מאוד מובנה, מסודר ומלווה בספרות מפורטת. ממש מתחילת הלימודים יש המון תרגולים מעשיים. אבל אנו לא מסתפקים בזה. במהלך הלימודים יהיה עלייך לתרגל מחוץ לשעות הקורס, להגיש דוחות, ללמוד ממשוב אישי, מה שצריך כדי לתרגם את הכל לניסיון בעבודה אמיתית בשטח.

הדרישה המינימלית לקבלת תעודת NLP מסטר היא 50 פגישות טיפוליות. (25 במהלך דרגת הפרקטישינר ו-25 במהלך דרגת המסטר). אבל ממה שאני רואה, הסטודנטים שלא מסתפקים במינימום אלה לוקחים יותר מונחים וכבר מתחילים לבסס את השם המקצועי שלהם תוך כדי הלימודים, מצליחים יותר.

אנחנו מלווים אותך לאורך כל הדרך. את מקבלת הכוונה מקצועית וסופרויז'ן ובהדרגה צוברת נסיון וביטחון מקצועי. זה לא קורה ביום אחד וזה מצריך הרבה עבודה. מנחים ותיקים גם אוהבים ללמוד עוד ולהתמחות בתחומים כמו: טראומה, התמכרויות, סרטן, זוגיות וטיפול בילדים.  מה שכיף זה לראות את השינויים המהירים שקורים למונחים. המהירות בה אנשים פותרים בעיות מרגשת ומספקת מאוד".

אז יש הרבה סיפוק. אני מבינה, אבל אפשר גם להרוויח מזה?
"יש בישראל מאות אנשים שמתפרנסים בכבוד רב מקליניקה מצליחה של NLP. רובם הגדול פתחו עסק ואז עליהם לנהל אותו. לנהל את הקליניקה, לפרסם, לשווק, להיות בקשר עם המונחים, לעקוב אחר התשלומים… אבל שלא כמו עסקים רבים כאן יש שליחות, רואים את האור בעיניים של המונחים והסיפוק הוא אדיר. זה לא סתם עסק זו שליחות.

אבל בכל זאת נדבר קצת ביזנס. כי אני רואה שזה מטריד אותך. סטודנטים שמסיימים את כל החובות שלהם ומקבלים את דרגת המסטר פרקטישינר כבר מתחילים לגבות על כל פגישה של שעה בין 150-250 ₪. כעבור שנה הם בדרך כלל מעלים את התעריף ל-300-400 ₪. למנהל קליניקה ממוצעת יש בין 10 ל-30 מונחים בשבוע, אז תעשי את החשבון...  מדובר כאן בשכר מאוד יפה. אבל שוב אני מדגישה, מדובר בניהול עסק על כל המשתמע מכך".

השינוי מתחיל בדמיון. מכללת רטר (צילום: אלה רטר)
השינוי מתחיל בדמיון. מכללת רטר (צילום: אלה רטר)

ומה עם מי שחושש או לא רוצה להיות עצמאי? אפשר להיות גם שכיר ב-NLP?
יש כמה גופים שמעסיקים אנאלפיסטים. בוגרות שלנו שפתחו חברות ומחפשות כל הזמן מנחים, רובם בתחום של הנחיית ילדים. למי שלומד את דרגת הטריינר יש עוד יותר אפשרויות כי הרבה בתי ספר שמלמדים NLP פונים אלינו בחיפוש אחר מורים ויש הרבה ארגונים שרוצים להעביר סדנאות NLP וגם הם פונים אלינו. יש לנו קבוצת פייסבוק סגורה שמיועדת רק לבוגרים שלנו ושם אנחנו מפרסמים כל הזמן הצעות עבודה. 

מעולה! איך אני יכולה לבדוק אם זה מתאים בדיוק בשבילי?
"פעמיים בחודש אנו מקיימים שיעורי זום פתוחים למי ששוקל ללמוד NLP. בואי לאחד השיעורים האלה, תקשיבי, תלמדי, תבחני, תשאלי את כל השאלות שעוד לא שאלת אותי ותצאי בידיעה ברורה אם זה מה שאת מחפשת או שעלייך להמשיך לחפש".