כמעט כל צעיר המתאמן בחדר הכושר סובל מכאבי גב שלעיתים נמשכים לאורך זמן. מרביתם הולכים לרופאים הבודקים את המניע אבל מתקשים לקשר למחלה. לקראת יום המודעות לדלקת חוליות מקשחת – הנה מה שחשוב לדעת. 

דלקת חוליות מקשחת היא מחלת מפרקים הנגרמת כתוצאה מדלקת במפרקי העצה והכסל (אגן) ומתאפיינת בכאבים ובמקרים מסויימים בהתקשחות של עמוד השדרה. רופאים רבים מכנים אותה מחלה שקופה משום שמרבית האוכלוסייה אינה מודעת לקיומה וכאשר מתעורר כאב הוא מיד מקושר לשריר תפוס או דיסק פרוץ. מה שלעיתים עלול להפוך את תהליך האבחון למייגע וארוך עבור המטופל הסובל מכאבים המקשים עליו לתפקד. 

המחלה מתאפיינת בכאבי גב בעלי אופי של דלקת הנמשכים יותר משלושה חודשים ומופיעים על פי רוב בגיל צעיר כאשר במרבית החולים , היא מתפרצת בין  גיל20-40, עם שכיחות יותר גבוהה בגברים .כאבי הגב המאפיינים את דלקת החוליות המקשחת לעיתים מעירים את המטופל בלילה ומחמירים דווקא במנוחה כאשר למרבה ההפתעה בעת פעילות גופנית ישנה הקלה ורגיעה בכאבים, זהו מאפיין שמסייע רבות לאבחן דלקת חוליות מקשחת או בשמה הלועזי אנקילוזיס ספונדליטיס. על מנת לאבחן את המחלה יש צורך בבדיקות דימות מתקדמות כגון MRI וצילומי רנטגן או בדיקות CT על מנת להבחין בנזקים הנוצרים כתוצאה מהמחלה. לעיתים, חולף זמן רב, בממוצע 7 שנים עד רגע האבחון בשל חוסר במודעות למחלה ותסמיניה. בבדיקות הדימות ניתן להבחין בתהליך הדלקתי ובשלבים מאוחרים יותר בנזקי המחלה במפרקי האגן החוליות עצמן. שכיחותה של אנקילוזיס ספונדליטיס משתנה ממדינה למדינה וההערכות הן כי במדינת ישראל כחצי אחוז מהאוכלוסייה סובלת מדלקת חוליות מקשחת בדרגות חומרה שונות. 

חשיבות האבחון והטיפול המוקדמים ככל האפשר 

לאבחון מהיר של דלקת חוליות מקשחת ישנה חשיבות עליונה. מדובר במחל הגורמת לסבל רב ו העלולה  להתתקדם עם הזמן. קיימים מדדים אשר עלולים לנבא סיכון גבוה יותר להתקדמות כגון מין זכרי ועוצמת דלקת גבוהה בMRI ובדיקות דם ובמקרים אלו קיים חלון הזדמונויות לטיפול ביולוגי בשלב מוקדם אשר עשוי למנוע נזק בלתי הפיך. 

רבים הסובלים מדלקת חוליות מקשחת מעידים כי הכאבים הקשים ביותר שהם חווים מופיעים דווקא בעת המנוחה. כאבים המעירים את המטופל משנתו בלילה ומחמירים מאוד בשעות הבוקר הם תלונה ששכיח מאוד לשמוע אצל מי שסובל מאנקילוזיס ספונדליטיס. 

מטופלים רבים נעזרים בפיזיותרפיה שיכולה לסייע בחיזוק שרירי הגב והבטן ובכך ניתן לשמור על תנועתיות וגמישות יחסית המקלים עליהם. כך, גם אם חלילה אין תגובה טובה לקווי הטיפול הראשונים, הפיזיותרפיה מקלה על חלק מהמטופלים ונותנת להם אפשרות לנהל שגרה מסוימת ומטרתה העיקרית היא לשפר את איכות החיים של המטופלים על ידי הקלה על כאבם. הטיפולים הקיימים כיום עבור דלקת חוליות מקשחת נעים בין תכשירים נוגדי דלקת שאינם סטרואידלים, שמטרתם להוריד את עוצמת הדלקת וולהפחית את רמת הסבל.

קווי הטיפול הבא מבוסס על טיפולים ביולוגיים  המונעים תקשורת בין קולטנים ספציפיים הקשורים במנגנון המחלה על מנת להפחית דלקת. בשנים האחרונות התווספו טיפולים ביולוגיים מתקדמים וטיפולים פומים  במולקולות קטנות המנטרלים מטרה  ספציפית הקשורה במסלול המחלה ומסייע בהתמודדות עם תסמינה ולעיתים מניעת הנזקים המבניים ארוכי הטווח. התכשירים החדשים מראים יעילות גבוהה וגם בטיחות טובה. חשוב להבין שדלקת חוליות מקשחת היא אינה גזירת גורל ולרפואה כיום יש פתרונות מגוונים. אבחון נכון ומוקדם הוא הצעד הראשון בדרך להקלה בכאב וחזרה לשגרה. 

הכותבת היא מומחית לרפואה פנימית וראומטולוגיה, מנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל אביב, איכילוב