כ-65 שנה לאחר שהחלו להיערם עדויות על היעלמות ילדי תימן והבלקן: משרד הבריאות נערך בימים אלו לפתיחה ראשונה של קבר חשוד לבדיקה רשמית. הפתיחה, שתיערך ביום שני ה-23 במאי, הגיעה בעקבות בקשת המשפחה וצו של בית המשפט.

התינוק שקברו ייפתח הוא עוזיאל חורי, שמשפחתו עלתה ב-1948 מתוניסיה. ב-1952 נולדו עוזיאל ואחיו, ובהיותו כבן שנה חלה עוזיאל, נלקח על ידי שירותי הרווחה, הועבר לבית חולים וכעבור זמן קצר קיבלה המשפחה הודעה שהוא הלך לעולמו. הוא קבור בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

מזל ברקו, אחותו של עוזיאל שקברו ייפתח, בירכה על ההחלטה בשיחה עם וואלה!: "אלו בשורות טובות אחרי שנים של טלטלות מצד המדינה", אמרה לוואלה!, "זו היתה הצוואה של ההורים שלי". עם זאת, היא מתייחסת בספקנות לתהליך שמנוהל על ידי המדינה. "אני חייבת להגיד שגם אם יגידו שזה אחי - אני לא אאמין לממצאי החקירה. המדינה הסכימה לנו רק שיהיה מישהו מטעמנו בפתיחה, שיראה שהקבר לא ריק ויש שם עצמות של תינוק, אך לא הסכימו לתת לנו את ה-DNA לבדיקה פרטית".

משרד הבריאות (צילום: פלאש 90)
משרד הבריאות (צילום: פלאש 90)

המטרה היא לאפשר את הוצאת שרידי הגופה לשם זיהויה ובכלל זה לקיחת דגימת DNA לשם עריכת בדיקת קשרי משפחה מול המשפחה. כאשר כאמור, פתיחת הקבר תעשה בהתאם לבקשת המשפחה וצו של בית המשפט שניתן בהתאם להוראות החוק האמור. 

ממשרד הבריאות נמסר כי הדבר נעשה מתוך "רצון להגיע לחקר האמת ולהסיר את חששות המשפחות בדבר זהות יקיריהן". עוד צוין כי משרד הבריאות תמך בשעתו בחקיקת החוק ונטל על עצמו להיות אמון וממונה על ביצועו של חוק זה, "מדובר באירוע רגיש ומורכב ואנו עושים את מירב המאמצים שיעשה באופן מכבד לטובת המשפחה".