הסערה החדשה בממשלה: בימים הקרובים צפוי לעלות תיקון לחוק הלאום, בעקבות קריאתו של שר האוצר אביגדור ליברמן. כאמור, ליברמן קרא לשינוי הבוקר בעקבות פרסום שמו ותמונתו של קצין צה"ל, סא"ל מחמוד חיר אל־דין ז"ל, שנהרג במהלך פעולה מיוחדת בחאן יונס שברצועה לפני כשלוש וחצי שנים. 

לאחר הדברים, הודיעה מפלגת כחול לבן על כוונתה להעלות את חוק השוויון שניסחו כבר ביום ראשון הבא. החוק יעלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. ההצעה של מפלגת כחול לבן היא למעשה תיקון זכות השוויון בחוק היסוד: כבוד האדם וחירותו. על פי המפלגה, הזכות לשוויון היא "זכות הנחשבת ערך יסוד בכל חברה דמוקרטית ומהווה נשמת אפו של המשטר החוקתי שלנו כולו". ההצעה החדשה היא לעגן את הזכות לשוויון בנפרד, בחוק יסוד משלה.

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

הודעות אלו עוררה שלל תגובות במערכת הפוליטית, בעוד מפלגות השמאל קראו לבטל את החוק לאלתר. חבר הכנסת עלי סלאלחה (מרצ) הודיע כי הגיש הצעת חוק לביטול חוק הלאום. בציוץ בטוויטר ופנה לשר האוצר ליברמן - "אתה מצטרף?".

שר הבריאות ניצן הורוביץ כתב: "את חוק הלאום צריך לבטל. זה חוק מקומם שיוצר עוול כלפי אזרחי ישראל הלא-יהודים. במקביל יש לקדם את חוק יסוד השיוויון. לכן חברי מוסי רז יעלה מטעם מרצ את הצעת חוק יסוד השיוויון בוועדת השרים לחקיקה ביום א׳. אני קורא לכל השרים לתמוך בחוק החשוב שיחזק את החברה הישראלית, במיוחד עכשיו".

מנגד, בתקווה חדשה הביעו התנגדות הצעת החוק של כחול לבן, בנושא עיגון הזכות לשוויון כחוק יסוד. "המפלגה תומכת בעיגון עקרון השוויון בתוך חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. ויש לתקווה חדשה  הצעת חוק כזאת. הנוסח של תקווה חדשה לא מדבר על שוויון קולקטיבי, אלא שוויון בזכויות הפרט. ההתנגדות לשוויון מגיעה מצד ימינה", ציינו. 

שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)

גם בליכוד התנגדו לדברים ותקפו: "רע״מ והרשימה המשותפת דורשות לבטל או לשנות את חוק הלאום. הליכוד מתנגד לכך. המטרה שלהם היא ברורה: ביטול חוק הלאום יוביל לביטול חוק השבות ולהצפת ישראל במיליוני מהגרים מוסלמים שיבטלו את הרוב היהודי במדינה ויהפכו את ישראל לבעלת רוב מוסלמי".

ח״כ אבי דיכטר (הליכוד) כתב: "חוק הלאום - בטון יצוק. חוק יסוד הלאום עוסק בהיותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, ובכך בלבד. הוא אינו פוגע בשום זכות של האזרחים הדרוזים, או של כל אזרח אחר. את מעמדה של העדה הדרוזית, יש לעגן בחוק מיוחד, וכך יקרה".