מוזיאון בית טרזין השלים אמש מסע מיוחד בעקבות ספר תורה אחד, ששרד את השואה בצ׳כיה, והובא לפני שישה עשורים למשמורת בבריטניה, כעת חוזר לגטו טריזנשטט בצ׳כיה במצעד מיוחד שהתקיים אתמול ה-15 במאי 2022, בטקס לציון 77 שנים לשחרור הגטו, ומשם יגיע לישראל ויתקבל בטקס חגיגי ב-20 במאי במוזיאון בית טרזין שבקיבוץ גבעת חיים איחוד כחלק מתוכנית חינוכית של מוזיאון בית טרזין לבני ובנות מצווה. 

ספר התורה שיגיע לישראל הינו אחד מ-1,564 ספרי תורה מצ׳כיה שנאספו בפראג בתקופת מלחמת העולם השנייה. תחת השלטון הקומוניסטי נשמרו הספרים יחד עם חפצי קודש נוספים שהיו שייכים לקהילות היהודיות הצ'כיות בבית כנסת חרב בתנאים גרועים, עד שנפדו על ידי נדבן אנגלי בשנת 1964 והובאו ללונדון. חלק מהספרים תוקנו והוכשרו וחזרו לשמש קהילות יהודיות בכל העולם.

כחלק מהמסע להבאת ספר התורה התקיים מצעד עץ החיים ביוזמת עמותת בית טרזין ובשיתוף הארגונים מצעד החיים העולמי ובני ברית העולמי ואתר ההנצחה בטרזין. המצעד יתקיים מתחנת הרכבת Bohusovice ועד לעיר טרזין באותה דרך בה צעדו היהודים שנשלחו לגטו טרזיינשטאט. בטרזין התקיים טקס מרגש בהשתתפות שורדות הגטו מישראל: דיטה קראוס שנשלחה מהגטו כנערה לאושוויץ לבלוק הילדים ב"מחנה המשפחות" וחנה שטרנליכט שאיבדה את הוריה באושוויץ, ושרדה לבדה את מחנות העבודה הקשים פרייברג ומאוטהאוזן. לאחרונה יצאו לאור ספריהן של דיטה קראוס ושל חנה שטרנליכט בהם הן מתארות את שעבר עליהן במחנה. 

הטקס בגטו טרזין (צילום: דייל בלוסטיין)
הטקס בגטו טרזין (צילום: דייל בלוסטיין)

חנה אומרת: "לעיתים קרובות אני שואלת את עצמי איך הצלחתי לשרוד. אני בטוחה שהרבה הודות לחינוך שקיבלתי, למרות שהוא הסתיים בגיל 12. בהתחלה לא סיפרתי מה עבר עלי, אבל כשראיתי שבתי מתעניינת ומחפשת ספרות על השואה, הבנתי שאני חייבת לספר את הסיפור ולהעביר אותו הלאה. למרות הקושי לספר, אני רואה בזה שליחות וחובה. הבטחתי לעצמי שכל עוד אני יכולה אמשיך בכך".

דיטה: "אני לעולם לא מסתכלת אחורה על מה שהיה. אני תמיד מביטה קדימה, לחשוב מה יהיה הערב, מה יהיה מחר, מה יהיה בעוד חודש. אל המחר אל העתיד. אם אני חושבת על העבר זה אני מעדיפה לזכור את התקופה שלפני המלחמה." 

לצד השורדות צעדו גם ראשי הפדרציות היהודיות בבוהמיה ומורביה פטר פפושק, תומס קראוס, פיליס היידמן נשיאת מצעד החיים העולמי, אלן שניידר מנהל המרכז העולמי של בני ברית בירושלים, רבנים צ'כים ובני נוער מישראל ומצ'כיה.

בת הדור השני לשואה מדליה נר נשמה באנדרטה במחנה טרזין (צילום: דייל בלוסטיין)
בת הדור השני לשואה מדליה נר נשמה באנדרטה במחנה טרזין (צילום: דייל בלוסטיין)

תמי קינברג מנכ"לית בית טרזין: ״הבאת ספר התורה מבריטניה חזרה לצ׳כיה ומשם לישראל היא מסע חינוכי משמעותי המחבר אותנו לעבר המפואר של יהדות אירופה. ספרי התורה שניצלו הם לא רק סמל לניצחון הרוח היהודית אלא גם להתחדשות יהודית. אנו מתרגשים לקבל את ספר התורה למוזיאון בית טרזין ולחבר דרכו את בני ובנות המצווה לשלשלת הדורות של עמם ״. 

פיליס היידמן, נשיאת מצעד החיים העולמי: ״מצעד החיים צועד בכל מקום בו חיו, שרדו ונרצחו יהודים בשואה כדי להבטיח שהזיכרון לא יישכח. הצלת ושיקום 1500 ספרי התורה מהשואה הם עדות אמיתית לרוח היהודית החזקה. מצעד החיים ימשיך לפעול כדי לשמור את זיכרון השואה בחיים״. 

נציג בני ברית הבינלאומי אלן שניידר, מנהל המרכז העולמי של בני ברית בירושלים: ״ארגון בני ברית הבינלאומי מתכבד להשתתף ביוזמה הברוכה של גאולת גוויל ספר תורה מתהום הנשייה של הקהילות היהודיות החרבות בצ'כיה. רבים מחברי בני ברית נספו בשואה. על כן אנו מתרגשים במיוחד להשתתף במפעל זה שגם הוא מהווה ניצחון מוחץ על הנאצים שהתכוונו לא רק להשמיד את עם ישראל אלא גם להשכיח את תורתו, אמונתו ותרבותו הגלומים בשריד זה".