כנס הקיץ המתוח של הכנסת צפוי להמשיך היום (שני) לאחר שבשבוע שעבר הוא נפתח עם שתי הצעות אי אמון בממשלה שהאופוזיציה הגישה להצבעה במליאה. בתום ההצבעה במליאה שתי ההצעות נפלו. בנוסף אירע ניצחון ראשון לאופוזיציה במושב הקיץ, כאשר במליאת הכנסת אושר בקריאה טרומית הצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הרוגלות (פגסוס) בשימוש משטרת ישראל. 

שר האוצר אביגדור ליברמן פתח את ישיבה הסיעה של סיעת "ישראל ביתנו" ואמר כי "ראשית כל אני רוצה לברך את כוחות הביטחון שהצליחו למנוע פיגוע בשומרון. מה שקיבלנו בחודש האחרון זה ניצול ציני של אבו מאזן על מנת להסית נגד ישראל. אני קורא לכל הבכירים בממשלה פשוט להחרים פגישות עם אבו מאזן. אסור להפוך אותו ללגיטימי".

"בן אדם שמגיש תביעות נגד ישראל וחיילי צהל לא יכול להיות פרטנר לשום דבר. כל העלייה לרגל אליו - פשוט צרכים להפסיק עם זה. הוא מחבל כמו שאר המחבלים ועושה טרור מדיני שלפעמים יותר גרוע. "הוא מאשים אותנו ברצח בכוונת תחילה ולא משתף פעולה בחקירה", הוסיף ליברמן.

הוא אף התייחס לנושא החוק "ממדים ללימודים", שהיה אמור לעלות במליאת הכנסת, אך לא זכה לתמיכת האופוזיציה: "כמובן, אנחנו מאוד לוחצים להעביר את חוק ממדים ללימודים. פשוט מרגיזה הצביעות של הליכוד והאופוזיציה שלא עושים כלום. נתניהו טרפד את הקידום לחיילי צה"ל. עכשיו הם מבקשים במקום שני שליש - 100%. הם פשוט חבורת טפילים טרמפיסטים. בדיוק כמו שנתנו 50% תוספת של דמי קיום חודשיים. זה באמת אותו האיזון הנכון. גם במקרה הזה עם החוק "ממדים ללימודים" היו שם פרטנרים נהדרים כמו גדי אייזנקוט. האופוזיציה מנסה לטרפד את זה ולפגוע בחיילים הקרביים".

על חוק הלאום ציין ליברמן: "זו הייתה עמדתנו, גם כשהיינו חברים בקואליציה. אני לא הייתי בהצבעה אבל נתתי חופש הצבעה. בגלל המשמעת הקואליציונית ח"כים הצביעו בעד החוק. בנושא הזה אין שום שוויון. העדה הדרוזית, בני הברית הנאמנים שלנו, לא תיארתי לעצמי שהפגיעה תהיה כל כך קשה".

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

שר החוץ יאיר לפיד תקף בפתח ישיבת סיעתו את האופוזיציה וטען: "היא מפיצה שקרים ומכניסה את המדינה לכאוס .יום שני שעבר העתונאים באו לכנסת ליום שידורים מיוחד כי האופוזיציה הבטיחה להם שהממשלה תיפול. זה נגמר בזה שהקואליציה ניצחה הצבעה אחרי הצבעה. התברר שסתם מכרו להם אגדות. ביום רביעי שעבר, העתונאים שוב באו לכנסת ליום שידורים מיוחד, כי האופוזיציה הבטיחה להם שיעלה חוק פיזור הכנסת ויש להם עריקים, ויש להם רוב, והולכת להיות דרמה גדולה".
 
"זה נגמר בזה שהחוק לפיזור הכנסת אפילו לא עלה להצבעה. אין עריקים, אין רוב, אין דרמה. מתישהו כולם יבינו שהאופוזיציה מפיצה שקרים. סתם מנסה להכניס את המדינה לכאוס. אני לא טוען לרגע שאין לממשלה בעיות, אבל היא עובדת, ועובדת מצוין. והיא תמשיך לעבוד ולעשות דברים טובים למען מדינת ישראל כל עוד המפלגות המרכיבות את הקואליציה ינהגו באחריות", הוסיף לפיד. 
 
עוד הוא אמר כי "זה תלוי רק בנו. זה לא תלוי במה שנתניהו אומר בלייב פייסבוק, ולא במה שבן גביר צורח מול המצלמות. זה תלוי ביכולת של מפלגות הקואליציה להבין שניהול מדינה זה עסק רציני. צריך לעבוד ביחד, להגיע לפשרות חכמות. אנחנו בתקופה בטחונית מתוחה. צה"ל, השב"כ והמשטרה מתוחים עד הקצה. תפקידה של המערכת הפוליטית הוא לתת למערכת הבטחון שקט, יציבות וגיבוי מלא. זה מה שהם יקבלו מאתנו: שקט, יציבות וגיבוי מלא". 
 
"ראשי המפלגות ישבו אתמול ודיברו. מושב הקיץ התחיל מצוין, הקואליציה מנוהלת טוב יותר, אנחנו נחושים להמשיך את המגמה החיובית. יהיו כמובן נפילות, יהיו הצבעות שנפסיד, נתמודד עם זה. התחלנו לעבוד על התקציב. אחרי שהתקציב הבא יעבור, כל אזרח בישראל יגלה שרמת החיים שלו עלתה. יוקר המחיה יירדם, רמת החיים תעלה. זה תהליך, זה לא קורה ביום, אבל זה קורה עכשיו", סיכם שר החוץ וראש הממשלה החליפי.

שר החוץ יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
שר החוץ יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ מסר הצהרה לתקשורת בפתח ישיבת סיעתו. כבר בפתח דבריו התייחס לסערת חוק השוויון: "חוק הלאום הוא חוק גזעני ומפלה. יוצר מעמדות על רקע לאומי. חוק אנטי אזרחי. אנחנו במרצ דוגלים בתפיסה שכל האזרחים שווים ללא קשר למוצאם. כל האזרחים שווים. את חוק הלאום צריך לבטל. עצם החקיקה שלו הייתה פסולה בעינינו".

"במקביל צריך לקדם את חוק יסוד השוויון. העובדה שעיקרון השוויון לא מעוגן בחוקי היסוד של ישראל היא כתם על הדמוקרטיה הישראלית", הוסיף הורוביץ שציין כי "מוסי רז יעלה בשם הסיעה את חוק יסוד השוויון בוועדת השרים. העניין הזה לא צריך להגיע לעימות בין הצדדים. עיקרון השוויון  לא יפגע באף אחד. הדבר הזה נכון לכל הקבוצות הלא יהודיות במדינה".

שר הבריאות התייחס גם למצב הביטחוני: "הממשלה פועלת נכון ובשיקול דעת. הניסיון של הבן גבירים למיניהם להבעיר את השטח מופקר ומסוכן. הם ניזונים פוליטיים מהאלימות הזאת ועובדים קשה כדי להבעיר את השטח. בדיוק בשביל זה חשובה הממשלה הזאת".

על התמונות מלווית שירין אבו עקל'ה אמר: "התמונות מהלוויה היו לא רק נזק תדמיתי. הבעיה היא עצם הדבר ואנו חייבים להסתכל גם על השאלות המוסריות שעולות מהאירוע הזה ואסור להתחמק מזה. המראות שמכים באלות נושאי ארון קבורה הם בלתי נסבלים. הבדיקה נדרשת. איש לא היה רוצה לחיות במדינה שבה המשטרה לא בודקת את עצמה. אנו מצפים לבדק בית עמוק וחקירה יסודית של האירוע הקשה הזה".

"לצד הפעילות הביטחונית חייבת לבוא גם פעילות מדינית, אין ולא יהיה פתרון לסכסוך המתמשך בין היהודים לפלסטינים, בין הישראלים לפלסטינית בלי דיאלוג מדיני. אנחנו חייבים לחזק את הרשות הפלסטינית ולהיכנס איתה לדיאלוג מדיני", הדגיש השר.

שר הבריאות ניצן הורוביץ בפתח ישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
שר הבריאות ניצן הורוביץ בפתח ישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

שר המשפטים גדעון סער: "ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. אכן חוק הלאום לא יבוטל ולא ישונה. החוק הזה עמד בהצלחה גם בבג"צ. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי ויש שוויון לכל לאזרחיה. ראוי לעגן את עיקרון השיוויון בחוק יסוד. אבל לא בחוק הלאום אלא בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. זאת עמדת תקווה חדשה ואנחנו מודעים להסכמים קואליציוניים".

סער התייחס גם לתקופה הביטחונית, כאשר בהתייחסותו דיבר ספציפית על הפיגועים שהובלו על ידי שוהים בלתי חוקיים: "הורתי לפרסם תזכיר לענישה למעסיקים של שוהים בלתי חוקיים".על ההתנגדות לפתיחת מעבר ארז: "אני הבעתי את עמדתי בפורומים שבהם צריך לעשות את זה. גם שוחחתי על כך עם ראש הממשלה. הבהרתי שלפי דעתי שחמאס וסינוואר מתסיסים כדי להבעיר את יו"ש , ירושלים וערביי ישראל, במצב כזה אין סיבה לשדר עסקים כרגיל ולפתוח את מעבר ארז".

שרת התחבורה, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי: "בזמן שהממשלה והקואליציה מקדמות מענקים ללוחמות ולוחמי צה"ל, את הדברים האלה יו"ר האופוזיציה נתניהו מונע מלגה ללימודים גבוהים". 

על חוק הלאום אמרה: "אתמול נחשפנו בבוקר בכאב גדול מאוד, לפניו ושמו המלא של סגן אלוף מ'. זה חשף את הציבור בישראל למציאות החיים בישראל ולחוק המעוות שנוגע לאנשים שחיים אתנו כאן. אני ומפלגת העבודה נאבקנו בחוק הזה, ומיד כשהוא עבר הגשנו הצעת חוק לבטלו. מפלגת העבודה מתחייבת לערכי מגילת העצמאות: בית יהודי לעם היהודי ושוויון אזרחי לכולם".

על חופשת לידה לאבות, אמרה:  "נרגשת מההישג של מפלגת העבודה, שלראשונה בישראל תהיה חופשת לידה לאבות, לשוויון בעולם העבודה והבית וגם לגברים שיזכו לממש את ההורות שלהם. זה דבר שפמיניסטיות וארגונים פמיניטים נאבקים עליו. בשביל זה בדיוק אנחנו כאן. זה צעד ראשון של מפלגת העבודה". 

שר המשפטים גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)
שר המשפטים גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)


יו"ר האופיזיציה וראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, פתח את דבריו במתקפה נגד הממשלה וישירות נגד ראש הממשלה, נפתלי בנט: "בנט ממשיך במכירת החיסול של המדינה למועצת השורא של האחים המוסלמים. אין גבול למה שהוא מוכן לעשות כדי להישאר על הכיסא".

לדברי נתניהו, הממשלה מבצעת "כניעה ערכית ולאומנית" לאלו ששוללים את המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי. הוא המשיך בהתייחסות לאפשרות לשינוי חוק הלאום, והצהיר: "אם אתה מבטל את חוק הלאום אתה מבטל בעצם את חוק השבות, וזה יוביל להצפת ישראל במיליוני מהגרים מוסלמים שיבטלו את הרוב היהודי במדינה".

הוא סיכם את דבריו באומרו: "שיהיה ברור לכולם: אנחנו לא ניתן לשנות או לבטל את חוק הלאום ולא נוותר עליו. אנחנו נפעל יחד, ביתר שאת, כדי להפיל את ממשלת ההונאה והחולשה שתלויה במועצת השורא".