אולג פסיוק, סולן הלהקה האוקראינית Kalush Orchestra, נישק את בת הזוג שלו נשיקה גדולה, רגע לפני שעזב במונית.

הלהקה, זכתה ביום שבת באירווזיון שהתקיים בטורינו שבאיטליה, עם השיר Stefania ו-631 נקודות. קבוצת הגברים, קיבלה אישור מיוחד לעזוב את אוקראינה כדי להשתתף בתחרות, אך נצטוו לחזור הביתה, לאומה שסועת המלחמה, עד יום שני. על פי החוק האוקראיני, נאסר על כל הגברים בגילאי 18-60 לעזוב את המדינה, והם נקראו להצטרף לצבא ולתמוך בהדיפת האויב.

פיוסק סיפר על הרגע שהוזעק להילחם בפולשים הרוסים, יומיים בלבד לאחר שלהקתו נבחרה לייצג את אוקראינה באירוויזיון. הוא נזכר בחייל שצעק עליו: "אתה צריך לחתום על הטופס הזה, שאומר שהכוחות של אוקראינה אינם אחראיים אם תיהרג. אז היינו חייבים להציג את מצב המדינה שלנו דרך השיר".

עוד סיפר הסולן, כי הקים ארגון התנדבותי, המשמש למציאת קורת גג לאוקראינים במצוקה. "הלהקה עושה כל מה שאפשר כדי לעזור למולדת שלנו", הוסיף. חברי הלהקה נמצאים כל אחד באזור שונה באוקראינה, וכולם היו מעורבים בלחימה מאז הפלישה ב-24 בפברואר.

להקת קאלוש המייצגת את אוקראינה באירוויזיון 2022 (צילום: באדיבות קאלוש אורקסטרה)
להקת קאלוש המייצגת את אוקראינה באירוויזיון 2022 (צילום: באדיבות קאלוש אורקסטרה)

זמן קצר לאחר שהוכתרו כזוכים באירוויזיון, עלתה הלהקה לבמה וצרחה "עזרו לאוקראינה! עזרו למריופול!". הם הוסיפו: "תודה שאתם תומכים בנו. הניצחון הזה הוא של כל אוקראיני". השיר "Stefania" נכתב על ידי פסיוק, כמחווה לאמו. אך מאז פרוץ המלחמה, הוא הפך להמנון מולדתו. המילים מדברות בעד עצמן: "תמיד אמצא את הדרך הביתה, גם אם כל הדרכים ייהרסו".

נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, נשבע לקיים את התחרות במריופול בשנת 2023, למרות שפיכות הדמים המתמשכת. 

וולודימיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )