על אף המסר ששרת הפנים איילת שקד העבירה הבוקר, קבוצת חברי כנסת ממפלגת ישראל ביתנו, הגישה הערב (שני) את הצעת חוק - יסוד: הלאום (תיקון - ברוח עקרונות הכרזת העצמאות של מדינת ישראל). מהסיעה נמסר: "אנחנו מצפים מהקואליציה והאופוזיציה לתקן את העוול שנגרם לעדה הדרוזית ולאפשר חופש הצבעה".

בהצעה, שנוסחה על ידי חבר הכנסת יוסי שיין והיו שותפים להגשתה חברי הכנסת יבגני סובה, יוליה מלינובסקי, אלכס קושניר, לימור מגן תלם ואלינה ברדץ' יאלוב, נכתב כי "חשיפת זהותו של גיבור ישראל, סגן אלוף מחמוד ח'יר א-דין שנהרג במבצע סודי ברצועת עזה ב-2018, מחדדת את הצורך להוסיף לחוק הלאום הישראלי את עיקרון שוויון הזכויות לאזרחי ישראל, ללא הבדל דת ולאום".

הם נימקו כי "יש מקום לכן להתאים את חוק הלאום להכרזת העצמאות של מדינת ישראל, המעניקה שוויון זכויות אזרחי גם לאזרחים לא יהודים, בדומה לפרקטיקות הנהוגות במדינות לאומיות דמוקרטיות אחרות. אחינו הדרוזים ובני מיעוטים אחרים הנותנים את חייהם למען המדינה ראויים לכך שחוק הלאום יתוקן".

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

השר במשרד האוצר חמד עמאר, חבר המפלגה, הוסיף: "אני כבן העדה הדרוזית וסיעת ישראל ביתנו כולה מחוייבים לתקן את העוול הגדול שנגרם לעדה הדרוזית ולתקן את חוק הלאום. הצעירים הדרוזים אינם סוג ב’. אני קורא לכל חברי האופוזיציה והקואליציה לתמוך בתיקון החוק. אני פונה לחברי הליכוד וליו״ר האופוזיציה ביבי נתניהו- במידה ולא תתמכו בחוק לפחות תאפשרו לחברי הכנסת שלכם חופש הצבעה. 
מוטלת עליכם האחריות לתקן את העוול הגדול שעשיתם לעדה הדרוזית".

כזכור, אתמול קרא שר האוצר, אביגדור ליברמן, לתקן את חוק הלאום, לאחר פרסום שמו ותמונתו של קצין צה"ל, סא"ל מחמוד חיר אל־דין ז"ל, שנהרג במהלך פעולה מיוחדת בחאן יונס שברצועה לפני כשלוש וחצי שנים. 

בחשבון הטוויטר שלו כתב ליברמן: "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל, סא״ל מחמוד ח׳יר אל-דין ז״ל. זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד. אני קורא לאופוזיציה ולקואליציה לחשב מסלול מחדש ובמקום להסתפק במילים כמו 'אחים לנשק' לחברה הדרוזית, לעשות את הנדרש". על כך, שר החוץ, יאיר לפיד, הביע הסכמתו.

לאחר דבריו של ליברמן, הודיעה אתמול מפלגת כחול לבן על כוונתה להעלות את חוק השוויון שניסחו כבר ביום ראשון הבא. החוק יעלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.

ההצעה של מפלגת כחול לבן היא למעשה תיקון זכות השוויון בחוק היסוד: כבוד האדם וחירותו. על פי המפלגה, הזכות לשוויון היא "זכות הנחשבת ערך יסוד בכל חברה דמוקרטית ומהווה נשמת אפו של המשטר החוקתי שלנו כולו". ההצעה החדשה היא לעגן את הזכות לשוויון בנפרד, בחוק יסוד משלה.

מנגד, בתקווה חדשה הביעו התנגדות להצעת החוק של כחול לבן, בנושא עיגון הזכות לשוויון כחוק יסוד. "המפלגה תומכת בעיגון עקרון השוויון בתוך חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. ויש לתקווה חדשה  הצעת חוק כזאת. הנוסח של תקווה חדשה לא מדבר על שוויון קולקטיבי, אלא שוויון בזכויות הפרט. ההתנגדות לשוויון מגיעה מצד ימינה", ציינו.