1. קשה להעריך אם נוכל לראות בקרוב את תמונתו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל, הלוחם הבכיר ביותר בצה"ל שנפל במלחמת לבנון השנייה, במבצע חשאי. ההחלטה לפרסם בתחילת השבוע את תמונתו של סגן אלוף מחמוד ח'יר אל־דין ז"ל, קצין יחידת המבצעים המיוחדים, שנפל ברצועת עזה לפני כשלוש שנים - הפכה אותו מחלל אלמוני ומסמל ללא פנים ללוחם נערץ שדמותו ומראה פניו, בשילוב סיפורו יוצא הדופן, חשפו את המעשה הנועז שעשה תוך סיכון חיים.

לא לחינם סא"ל מורנו וסא"ל ח'יר אל־דין מכונים לוחמי צללים. המשותף לשניהם הוא השתתפותם בפעילות מבצעית חסויה, עמוק בעורף האויב. הם ביצעו את תפקידם במקרים רבים בפנים גלויות וללא מדים. העובדה שצה"ל אוסר עד היום את פרסום מראה פניו של סא"ל מורנו נובעת מהעובדה שפרסום כזה עלול להזיק גם היום למערך המבצעים המיוחדים של צה"ל, למרות שחלפו כמעט שני עשורים.  סא"ל מורנו פעל במקומות רבים, וייתכן שמראה פניו מוכר לרבים.

ייתכן שלאחר בדיקה מחודשת ניתן יהיה לחשוף בעתיד את פניו, אבל זאת רק אם יוכח ללא ספק שאין בכך נזק מבצעי. מה שלא ייחשף לעולם הוא כנראה פעילותו המבצעית מלאת התעוזה שעולה על כל דמיון .גם הפעולה המבצעית שביצע סא"ל ח'יר אל־דין לא תפורסם לעולם. יודעי סוד מוכנים רק לומר שהמנהיגות שגילה בפעולה חשאית שביצע בעומק רצועת עזה בשנת 2018 תרמה תרומה עצומה למערך המודיעין של צה"ל ולביטחון המדינה.

סא"ל ח'יר אל־דין נהרג כאשר מפקד הכוח סא"ל א' הורה לפתוח באש, לאחר חשיפת הכוח, מה שהביא לפגיעה אנושה בסא"ל ח'יר אל־ דין, שנפצע בשוגג. ייתכן שלא היינו נחשפים לעולם לשמו, לתמונתו ולבני משפחתו של הקצין האמיץ. לכן יש לברך את אגף המודיעין של צה"ל על החשיבה המחודשת שהביאה להחלטה לחשוף את שמו ואת מראה פניו. חשיפת פרטיו היא המעט שיכולה המדינה לעשות למענו ולמען בני משפחתו.

תמונתו של סא"ל מורנו עדיין חסויה, למרות שקולו נחשף בפומבי, לפני ארבע שנים, באזכרה שהייתה בהר הרצל, במלאת 12 שנים לנפילתו. אחד המשפטים שנשמעו בקולו של סא"ל מורנו הוא: "כאשר אדם נמצא בקושי ובמשבר, הוא מגלה כוחות נפש שאלמלא המשבר, לא היו באים לידי ביטוי, בדומה לחייל שעובר מסלול קשה ומייגע, ובזכות אותם קשיים, הוא יוצא חייל מחושל וטוב יותר". זהו משפט ערכי של לוחם ערכי, שיש לקוות שמערכת הביטחון תחשוף את זהותו, למען ילדיו ובני משפחתו.

2. לא זכיתי להכיר את נעם רוזנבוים שהלכה לעולמה כשהיא בת 24 מסרטן נדיר ואלים שפגע בלבה, אבל ראיתי איך רבבות אנשים שלא הכירו אותה ליוו את מחלתה ברשתות החברתיות ועודדו את רוחה ברגעים הקשים. נעם ז"ל הייתה אמורה להתחיל את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת ייל היוקרתית בארצות הברית, אחרי שכתבה מאמרים אקדמיים מבריקים.

אמה, עו"ס תמר שוורץ, מנכ"לית עמותת "רוח נשית" שמסייעת לנפגעות אלימות להשתלב במעגל התעסוקה בישראל, ניהלה בשנתיים שקדמו למותה של נעם ז"ל יומן רשת שבו היא תיארה בגילוי לב את מצבה הרפואי של בתה. היא עשתה זאת כדי לחסוך מעצמה את המאמץ הנפשי שכרוך בשיחה עם חברותיה.

יומן המחלה נקרא על ידי עשרות אלפי גולשים שהכירו את נעם ז"ל ואת משפחתה רק מהיומנים ברשת. כשנמסר על מועד הלווייתה, התייצבו אלפי גולשים בבית העלמין כדי ללוות אותה בדרכה האחרונה. תמר שוורץ החליטה לפרסם בגילוי לב פרטים על מצבה של בתה נעם ז"ל, לאחר שקיבלה את אישורה של נעם לתעד את מחלתה. יש ברשת גם גילויי חמלה שראויים לציון, כמו זה של נעם רוזנבוים ז"ל, שחסרה לא רק להוריה, אלא גם לגולשים ברשת.