חקירתו הנגדית של עד המדינה ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, בתיק 4000 נמשכת היום (שלישי). כאשר אתמול, החליטו השופטים כי עורכי הדין של נתניהו ואלוביץ' יגישו תגובה לתיקון כתב האישום עד ליום שני ה-22 במאי, בהמשך יינתן זמן תגובה לכל אחד מהם. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

15:00: פילבר אישר כי "יותר הגיוני שהרשימות בבלוק הצהוב הן לא הנחיות של נתניהו לפילבר, אלא נקודות שפילבר כתב לעצמו כהכנה לפגישה עם נתניהו. לאחר מכן, הגיב לסדרת התכתובות ומחקרי התקשורת שהציג לו עו"ד בן צור: "זאת הפעם הראשונה שאני רואה את התכתובות שאתה מציג לי. זה הגיוני מאוד. מסודר יותר ממה שעמד לי בראש שעברתי את החקירה.

בעקבות כך, חבר הכנסת בנימין נתניהו מסר: "תיק 4000 מת. בבית המשפט הוכח היום כי לא ניתנה הנחיה לפילבר לעזור לאלוביץ׳ או לקדם את מיזוג בזק-יס".

12:20: ‏בן צור טוען שלא חקרו את פילבר על הבלוק הצהוב במשך שלוש שנים, למרות שהחומר היה בידי הפרקליטות כי זה לא התאים לתזה שלהם. התובעת יהודית תירוש קמה להתנגד, ובן צור צועק לעברה: "את מפריעה לי". תירוש השיבה: "אל תצעק עליי, אנחנו לא מפסיקים לשמוע קונספריציות".

12:00 פרקליטו של נתניהו, עו"ד בן צור, מראה ניירת סיכומים שפילבר כתב לעצמו מה-26 למאי שתוך חודש צריך להשלים את העברת השליטה (המיזוג בין בזק ליס) משום שאז מגיע מועד חתימת ראש הממשלה, וכי יש לקבל חוות דעת ממועצת הכבלים והלווין, האם הדבר משפיע על שוק השידורים.

11:30 עו"ד בן צור הראה מצב בו פילבר פעל מקצועית בהתנהלות מול בזק, כאשר באחד המקרים סיפר כי בבזק טענו לחוסר קשב וטיפול. בחקירת המשטרה אמר מי שהיה ראש מטה השר, איתן צפריר: "חברה אחת הגדולות במשק ואפילו תשובה אנחנו לא נותנים". 

10:00 פילבר סיפר על שיחת נזיפה עם נתניהו שאירעה שנה לאחר כניסתו לתפקידו, והדגיש כי הוא הרגיש חוסר שביעות רצון. "אני זוכר את עצמי נמצא שמה בסיטואציה מאוד לא נעימה, שאני מתנצל ומנסה לתרץ ולהסביר איך דברים קורים. ראש הממשלה אף פעם לא צעק עלי. לכאורה רגוע, אבל אמר לי דברים קשים בצורה רצינית. אמר לי 'אם היית עובד אצלי בחברה פרטית הייתי מפטר אותך'", אמר. 

09:00: בתחילת הדיון אמר עו"ד בן צור: "מבחינתך הסיקור בבחירות 2015 היה בגדר טראומה". פילבר: "כן, היה עוין. התחושה שלנו הייתה שהתקשורת לא מסקרת את המשחק הדמוקרטי אלא משתתפת בו. מבחינתנו נחצה קו אדום ביחסי תקשורת-דמוקרטיה".

כאמור, אתמול הדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים נערך שעות ספורות לאחר שהפרקליטות ביקשה לתקן את כתב האישום בתיק. זאת בעקבות חקירתו הנגדית של פילבר, שבה הוכיחה ההגנה כי פגישת ההנחיה עם נתניהו בנוגע לבזק לא נערכה אחרי מינויו לתפקיד, כמו שטענה הפרקליטות.

זאת הפעם השלישית שהפרקליטות מתקנת את כתב האישום נגד נתניהו. בפעם הראשונה קיבלו השופטים את עמדת ההגנה והורו לתביעה למחוק מכתב האישום את הביטוי "נתניהו ומשפחתו" ולפרט את האירועים של מתן השוחד. בפעם השנייה בעקבות עדותה של הדס קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן, על רכישת תכשיטים עבור שרה נתניהו ביקשה התביעה להוסיף עדי תביעה.

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)


בפתח הדיון שאלה השופטת רבקה פרידמן־פלדמן את צוותי ההגנה אם הם רוצים להתייחס לבקשה לתקן את כתב האישום: "הבקשה לתיקון כתב האישום הוגשה אתמול. האם אתם ערוכים להתייחס אליה?". אחר כך הוסיפה: "זאת בקשה שצריך לקיים עליה דיון". אז עו"ד בעז בן צור, המייצג את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, השיב: "אנחנו לא ערוכים כרגע, אנחנו ניתן תגובה בכתב".

קודם לכן, נתניהו עצמו נכנס מחויך לבית המשפט, ובתשובה לשאלות של עיתונאים על תיקון כתב האישום ענה: "It's in your face" (אכלתם אותה). בדיון עצמו פתח בן צור את החקירה בבדיקת גרסאותיו של פילבר מול גרסאותיהם של שאול אלוביץ', המואשם במתן שוחד לנתניהו, ושל אלי קמיר, האסטרטג של חברת בזק. לפי כתב האישום, לאחר פגישת ההנחיה, שבה נתניהו הנחה את פילבר להיטיב עם בזק ולקדם את אישור מיזוג בזק־יס, פגש פילבר את קמיר ולמחרת את אלוביץ'.

לפי עדותו של פילבר, הוא אמר לשניים שהוא בא מפגישה עם נתניהו - גרסה ששניהם הכחישו בעימותים במשטרה מול פילבר - ובן צור ביקש להראות כי הגרסה של פילבר על ההנחיה של נתניהו הגיעה לאחר שהוא הפך לעד מדינה.

במהלך עדותו המשיך פילבר בתיאור פגישת ההנחיה והודה כי הוא לא זוכר מתי היא התרחשה. "תיארתי אותה במשטרה ובחקירות באופן מפורט", אמר. "הפגישה המדוברת, פגישת ההנחיה, אני זוכר אותה כזיכרון צילומי. לא זוכר מתי, זוכר שהתרחשה. תיארתי אותה בצורה מדויקת, גם מילולית", הוסיף.