19 נרצחים בפיגועי טרור בגל הנוכחי הובילו את המשטרה לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לפעילות מבצעית ולפריסת אלפי שוטרים ברחבי המדינה, בעיקר באזורים נפיצים עם חיכוך בין יהודים למגזר הערבי. בין היתר, ערים במשטרה לעובדה שההסלמה הביטחונית הובילה גם למה שבכיר במשטרה מגדיר כ"הסלמה ויזואלית, המתרכזת באירועים הזוכים לפרסום ולתיעוד ברשתות החברתיות, כגון תליית דגלי אש"ף והשחתת דגלי ישראל".

הבכיר מוסיף: "על פי המחוקק, המשטרה רשאית לפעול במקרה שבו הנפת דגל אש"ף היא חלק מאירוע הסתה לטרור או לאלימות. אולם לא מדובר בכל אירוע. לקצין משטרה יש שיקול הדעת במקרים שבהם הוא מבין כי מדובר בניסיון להסתה, ובסמכותו לפעול על פי החוק". הגורם מציין כי במקרים שבהם מזהה המשטרה הסתה ברשת החברתית היא פועלת בהתאם, ואירועים אלו מובילים למעצרים, כמו גם אירועים שבהם מועלים סרטונים המתעדים השחתת דגלי לאום. הוא מדגיש: "ביזוי דגל המדינה והשחתה הם עבירה חמורה, ולכן המשטרה פועלת באירועים אלו ביתר שאת ובתקיפות. במחאות שבהן המפגינים נושאים דגלים ועולה חשד להסתה, המשטרה יוצרת חיץ ומחרימה את הדגלים".

אף על פי שהמחוקק הגביל את השימוש בדגל ישראל לשימוש שאינו פוגע בכבודו של דגל המדינה, רק לעתים נדירות הוגשו כתבי אישום בנושא וגם העונשים היו מגוחכים. בשנת 2012 גזר בית המשפט על יחיאל חזן, תושב מאה שערים, 211 שעות לתועלת הציבור, לאחר שהצית דגל ישראל ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

מהומות אלימות בהפגנה בשערי אוניברסיטת תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מהומות אלימות בהפגנה בשערי אוניברסיטת תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בשנת 2014 הרשיע בית משפט השלום נאשם בעבירות הסגת גבול, פגיעה בדגל, כתיבה והשחתת פני מקרקעין והיזק לרכוש במזיד. זאת לאחר שבשלוש הזדמנויות שונות הוא נכנס לאתרי הנצחה, בהם יד ושם וגבעת התחמושת, ריסס כתובות נאצה נגד המדינה והציונות ואף הצית את דגל ישראל. בשנת 2016 אושר להגדיל את הקנס על השחתת דגל המדינה לסכום של 50 אלף שקל.

יועץ אסטרטגי ומנהל קמפיינים רס"ן (במיל') אודי טנא מסר: "הנפת דגל ישראל היא מקור גאווה עבור מיליוני אזרחי ישראל ויהודי העולם. כפי שבארה"ב כל אזרח מניף מחוץ לביתו את דגל המדינה, כך ראוי שבמדינת ישראל, כמדינת היהודים, יהודי יוכל להניף את דגל ישראל בכל מקום שירצה ללא כל מורא ופחד".

דורית יצחק, שעלתה לכותרות לאחר שהניפה את דגל ישראל מול עשרות מוחים שהניפו דגלי פלסטין בהפגנה שנערכה באוניברסיטת תל אביב לציון יום הנכבה, אמרה בשיחה עם "מעריב" כי היה לה חשוב להעביר מסר לציבור: "אל תיבהלו ולכו זקופים". לדברי יצחק, שהותקפה לאחר שהניפה את הדגל: "יש משמעות מאוד גדולה להנפת הדגל דווקא במקום הזה, דווקא בזמן הזה ודווקא מול אזרחי מדינת ישראל הערבים שמנופפים את דגל אש"ף.

הפגנה ביום הנכבה, סמוך לאוניברסיטת תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה ביום הנכבה, סמוך לאוניברסיטת תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

"זה הלם שבמדינה שלי, באוניברסיטה שבה למדתי, מתחת לבית שלי, אני לא יכולה לנופף בדגל המדינה שלי", ציינה יצחק על התגובה הזועמת שקיבלה. "אני לא יודעת באיזה מקום בעולם יכול להיות מצב כזה שאני לא יכולה לנופף בדגל ישראל. עצוב שהגענו למצב שיהודי במדינת ישראל חושב שלהניף את דגל ישראל באוניברסיטת תל אביב זה פרובוקציה. אין פה עניין של אהדת קבוצת כדורגל, אלא עניין עקרוני של איזה דגל אנחנו מניפים". האירועים בשבועות האחרונים גרמו לישראלים רבים להרים את דגל ישראל לראש התורן.

הבעלים של מסעדת גחלים ברחובות אייל דנילוב דאג לקשט את המסעדה בדגלי המדינה. ״אצלנו במסעדת גחלים בפארק המדע רחובות לא יכולנו לעמוד יותר באדישות אל מול המראות של הנפת דגלי פלסטין בערי ישראל והפחד להניף את דגלי הלאום. זה נגמר מבחינתי ואני קורא לכל עמיתיי למקצוע להציב את דגל ישראל בחזית העסקים שלהם. אנחנו גאים במדינה ובדגל שלנו", אמר דנילוב.

בעקבות האירועים האחרונים והנפת דגלי אש"ף ברחובות ישראל העלה יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר הצעת חוק שכותרתה "איסור הנפת דגל של ישות עוינת". על פי ההצעה: "אדם המניף בפומבי דגל של מדינת אויב או של מדינה, ישות או גוף שאינם ידידותיים למדינת ישראל או שאינם מאפשרים הנפת דגל מדינת ישראל בתחומם - דינו מאסר שנה אחת; בסעיף זה 'ידידותי לישראל' – מי שמכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

בן גביר ציין: "מי שמניף דגל ישראל הוא לא פושע ולא פרובקטור. ההפך: יש לו גאווה לאומית. ואם במדינת ישראל אי אפשר להניף את הדגל, אז איפה כן? מי שרוצה להניף את דגל אויבנו שיילך לסוריה". ח"כ שלמה קרעי מהליכוד פועל גם הוא בנושא התמיכה במקדמי סמלי המדינה ונגד מניפי סמלי האויב. קרעי, בשותפות עם ח"כים נוספים, מקדם הצעת חוק שכותרתה "הפחתת תקציב או תמיכה בשל פעילות נגד עקרונות המדינה של עובד או נושא משרה". החוק של קרעי צפוי לעלות לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון.

קרעי אמר אתמול ל"מעריב": "מאז קמה ממשלת האחים המוסלמים, אנו רואים כי האויב מבית מרים ראש. רק התנהלות נחושה, לא מתנצלת, כנגד האויב מבית, המבזה את סמלי המדינה או מניף את דגלי האויב, ישמרו על מדינת הלאום של העם היהודי".