שרת הפנים איילת שקד הטילה אתמול פצצה, כאשר התייחסה לסערה בממשלה סביב חוק השוויון והתיקון לחוק הלאום. אחרי ששורה של בכירים בקואליציה ביטאו את כוונותיהם לקדם את החוקים שיתקנו את חוק הלאום הקיים, בהם שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ, צייצה שקד בבוקר: "אני ‏מציעה לחברי הקואליציה להפסיק להשתעשע במחשבה לבצע שינויים שאינם מסוכמים בחוקי היסוד.

זה לא יקרה, בדיוק כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. אם נידרש, ימינה תעשה שימוש בזכות הווטו. מוטב להתמקד באתגרים הכלכליים והביטחוניים שלפנינו". ביש עתיד מיהרו להבהיר שאין בכוונת המפלגה לוותר על העברת החוק. בשיחות סגורות אמרו בכירי המפלגה כי הם נחושים "להיאבק בכל הכוח" על העברת תיקון לחוק הלאום.

עוד מסרו ביש עתיד: "חוקי יסוד אפשר לשנות רק בהסכמת כל הסיעות. נעשה כל מאמץ להשיג את ההסכמה הרחבה". במקביל בכירי העדה הדרוזית נחושים לא פחות והם מתכננים קמפיין בעד שינויים בחוק הלאום. בקמפיין ישתתפו משפחות שכולות ולוחמים עם צל"שים בני העדה, שמוכנים להגיע לשקד אישית כדי לנסות ולשכנע אותה.

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד (צילום: מרק ישראל סלם)

השר במשרד האוצר חמד עמאר, חבר ישראל ביתנו, אמר: "אני, כבן העדה הדרוזית, וסיעת ישראל ביתנו כולה מחויבים לתקן את העוול הגדול שנגרם לעדה הדרוזית ולתקן את חוק הלאום. הצעירים הדרוזים אינם סוג ב’. אני קורא לכל חברי האופוזיציה והקואליציה לתמוך בתיקון החוק. אני פונה לחברי הליכוד וליו״ר האופוזיציה ביבי נתניהו - אם לא תתמכו בחוק, לפחות תאפשרו לחברי הכנסת שלכם חופש הצבעה. מוטלת עליכם האחריות לתקן את העוול הגדול שעשיתם לעדה הדרוזית".

תא"ל (במיל') אמל אסעד, שהיה ממובילי מאבק הדרוזים לתיקון חוק הלאום, הגיב אתמול להודעת שקד: "עצוב מאוד. דווקא אחת כמו איילת שקד, שבכל מפגש שלה עם העדה הדרוזית לא חוסכת מלספר, להלל ולשבח את מפקדה הנערץ, מג"ד בגולני חוסיין עאמר. היא תמיד מספרת שממנו היא למדה את ידיעת הארץ. חבל שהוא נהרג בטרם הספיק ללמד אותה מהי אנושיות ומהי אהבת האחר. אני מקווה שגם היא תתעשת ותנסה, ולו פעם אחת, להסתכל על נושאים ערכיים לא דרך משקפיים פוליטיים".

ליברמן התייחס אתמול לדברי שקד ואמר: "גם כשהחוק הזה הובא להצבעה ב־2018, היינו חלק מהקואליציה ואמרנו שדעתנו לא נוחה. למרות המשמעת הקואליציונית נתתי חופש הצבעה. גם היום אנחנו מצביעים על חוקים שאנחנו לא שלמים איתם, אבל אלה חיי קואליציה. כשעושים טעויות, זה לא נורא לתקן אותן".

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי)
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

לאחר מכן הוסיף: "אי אפשר לדבר על אחים לנשק ואז להתעלם לחלוטין מהתחושות שלהם ומהרגשות שלהם. מדובר בבני הברית שלנו מלפני קום המדינה. אני מצפה שכולם ייתנו חופש הצבעה, ואני מאמין שיהיה לזה רוב. העמדה הערכית חשובה לא פחות מחקיקה". על אף המסר של שקד קבוצת ח"כים מישראל ביתנו כבר הכינה אתמול את הצעת "חוק יסוד: הלאום (תיקון - ברוח עקרונות הכרזת העצמאות של מדינת ישראל)". במפלגה הבהירו כי הצעת החוק תוגש בהקדם, ייתכן שעוד היום, למזכירות הכנסת. מהסיעה נמסר: "אנחנו מצפים מהקואליציה ומהאופוזיציה לתקן את העוול שנגרם לעדה הדרוזית ולאפשר חופש הצבעה".

בהצעה נכתב: "חשיפת זהותו של גיבור ישראל סא"ל מחמוד ח'יר א־דין, שנהרג במבצע סודי ברצועת עזה ב־2018, מחדדת את הצורך להוסיף לחוק הלאום הישראלי את עקרון שוויון הזכויות לאזרחי ישראל ללא הבדל דת ולאום". נומק בהצעה: "יש מקום להתאים את חוק הלאום להכרזת העצמאות של מדינת ישראל, המעניקה שוויון זכויות אזרחי גם לאזרחים לא יהודים, בדומה לפרקטיקות הנהוגות במדינות לאומיות דמוקרטיות אחרות. אחינו הדרוזים ובני מיעוטים אחרים, הנותנים את חייהם למען המדינה, ראויים לכך שחוק הלאום יתוקן".

יו"ר סיעת כחול לבן ח"כ איתן גינזבורג הגיב אתמול לדברי שקד ואמר: "איילת, אנחנו לא משתעשעים. מדובר בחיים של אזרחים ישראלים. למה בעצם שכל אזרחי ישראל לא יהיו שווים בפני החוק? איזו הצדקה יש לזה? אני בטוח שגם את יכולה להסכים לכך". הוא הודיע כי בכוונתו להביא את הצעת "חוק יסוד: השוויון" לוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון, וקרא לכל חברי הממשלה לתמוך בה. בישיבת סיעת מרצ ציין יו"ר הסיעה ניצן הורוביץ כי חוק הלאום הוא חוק גזעני ומפלה שיש לבטלו, והודיע כי ח"כ מוסי רז יקדם את הצעת "חוק יסוד: השוויון". גם יו"ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי קראה לשותפים לקואליציה "למצוא את הדרך איך לתקן את חוק הלאום".