לידה שקטה היא עניין נפוץ יחסית ומתרחשת באלפי לידות בשנה. לידות שקטות הן אירועים טראומטיים שמשפעים הן על האם היולדת עצמה והן על משפחתה בעלה ונגרמים נזקים גם לעובר שנולד ללא רוח חיים ובעצם לא בוכה בלידה – מכאן הכינוי לידה שקטה. לעיתים, מעקב לקוי אחר העובר והאם לפני הלידה עלול להוביל ללידה שקטה ומשמעות הדבר שמדובר ברשלנות רפואית. במקרה וחוויתם אירוע מצער שכזה חשוב שתתייעצו עם עורך דין המתמחה בתחום על מנת שיעריך את סיכויי תביעתכם.

מה גורם ללידה שקטה? 

  • אי-ספיקת צוואר הרחם – כשצוואר הרחם מתקצר לפני התאריך המשוער של הלידה וגורם לעובר להיפלט החוצה. ניתן לזהות ולמנוע את אי-הספיקה הצווארית של הרחם על ידי מדידת צוואר הרחם בסקירה המאוחרת ואם הוא מתקצר מתחת ל-25 ס"מ ניתן לעכב את הלידה על ידי טיפול תרופתי וגם לשים "תפר צווארי" ובכך להאריך את ההיריון עד להגעה של שבועות הבטוחים והמתקדמים של ההיריון.
  • הפלות קודמות – אם היולדת עברה הפלות קודמות שבהן הייתה דינמיקה צווארית (כלומר הצוואר התקצר לפני התאריך המשוער). כלומר, הפלות קודמות אלו מהוות סיכון עבור היולדת שגם בהיריון הבא תתרחש אי-ספיקה צווארית. ניתן לזהות ולמנוע על ידי הגדרה של ההיריון כהיריון בסיכון גבוה ומשמעות ההגדרה היא מעקב אחר ההיריון פעם בשבוע ובפרט אחר צוואר הרחם ולגלות בזמנן את התקצרותו ולהעניק את הטיפול המונע.
  • מצוקה עוברית – במהלך ההיריון העובר יכול להיות במצוקה אשר יכולה לגרום למותו עוד ברחם אמו. ניתן לזהות את המצוקה העוברית על ידי פענוח נכון של המוניטורים וליילד את האם מיד עם גילוי המצוקה העוברית או על ידי לידה רגילה או בניתוח קיסרי.
  • ניתוחים קודמים ברחם – הם גורמי סיכון לאי-ספיקת צוואר הרחם וללידה שקטה. נשים שעבור ניתוחים ברחם קודם להיריון אמורות להיות במעקב במרפאות של הריון בסיכון גבוה כדי לעקב בתדירות גבוהה יותר אחר צוואר הרחם.

עורך הדין ניסן מנו (צילום: רעות אברהם)
עורך הדין ניסן מנו (צילום: רעות אברהם)

לרוב, לידות שקטות לא אמורות להתרחש. אם חוויתם לידה שקטה או כל מקרה שבו הצוות הרפואי לא פעל לפני ההנחיות האלו מומלץ לפנות למשרד עו"ד ניסן מנו לבדיקת המקרה והערכת סיכויי התביעה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של עו"ד ניסן מנו לחצו כאן

ליצירת קשר עם עו"ד ניסן מנו שלחו וואטסאפ