בצה"ל נערכים להסלמה ביטחונית בזירה הפלסטינית שתימשך עוד חודשים ארוכים, והגדודים הרבים ואלפי הלוחמים שמתגברים את קו התפר יישארו עד הודעה חדשה, תוך ביצוע של תחלופה פנימית גם באמצעות גדודי מילואים.

בנוסף, כחלק מהפקת הלקחים לאחר הקרב בג'נין ונפילתו של לוחם הימ"מ נעם רז ז"ל בצה"ל יבחנו כיצד לשלב סיוע אוויר ומרכיבי אש נוספים במהלך הלחימה במחנה הפליטים. זאת, על מנת לספק ללוחמים כלים יעילים להתמודד במהלך הפעילות המבצעית, כלים שהיו חסרים מאוד בקרב האחרון בג'נין.  

כמו כן, בצל גל הפיגועים בצה"ל ממשיכים להחזיק בעמדה כי הפיגועים הגדולים שבוצעו בחודשיים האחרונים הם פיגועי השראה על רקע דתי, בהקשר הר הבית או מניעים אישיים ולא פיגועים שבוצעו בהכוונת החמאס או במימונו. בנתון זה מנמקת למעשה מערכת הביטחון מדוע אינה פועלת אל מול חמאס ברצועת עזה, שכן על פי ההערכה מפקדת חמאס בעזה אינה קשורה בקשר אופרטיבי לביצוע הפיגועים הגדולים באלעד תל אביב, בני ברק ואריאל.

מיפוי בתי המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד (צילום: דובר צה''ל)
מיפוי בתי המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד (צילום: דובר צה''ל)

גם בהקשר ההסתה ברשת עמדת מערכת הביטחון מייחסת לחמאס תרומה שולית. כאשר באמצעות ניטור שנעשה לניתוח תכני ההסתה הפרועה ברשת בחודשים האחרונים, נמצא כי מאחורי 25% מהם עומדת חמאס, מאחורי 25% נוספים עומדת התנועה האיסלמית, 10% מיוחסים לחיזבאללה ועוד כ-40% נעשו על ידי בוטים שמופעלים מצד גורמים איסלאמים במדינות שונות בעולם דוגמת מלזיה, פקיסטן והודו.

בהערכת המצב של צה"ל שמוצגת לדרג המדיני, נטען כי חמאס נותר מורתע לאחר המבצע האחרון ולכן נשמר השקט ברצועת עזה. בצה"ל סבורים כי בהסלמה האחרונה למימד הדתי מקום רב יותר מאשר המרכיב הלאומי, נתון שעשוי להצביע על מגמה מקצינה על רקע של מלחמת דת שאינה רק על בסיס לאומני.

בתוך כך, האופציה לחיסול בכירים בחמאס כמו מוחמד דף ויחיא סינוואר נמצאת תמיד על השולחן ויש לכך תוכניות מגירה ספציפיות, אך אלא לא עלו בתקופה האחרונה כאופציה רלוונטית כאשר ביצוע של פעולה כזו משמעותו מבצע או מלחמה בעזה. העמדה של הצבא כי פעולה כנגד חמאס בעזה בשל פיגועים מחוצה לה צריכה להיות בהקשר לפיגוע שחמאס עזה עומד מאחוריו, כאשר ברקע לכך מפקדת הגדה של חמאס בראש עומד סאלח ערורי נמצאת בחו"ל.

סינוואר  (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
סינוואר (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

חשש ממצב הביניים באיראן

זירה נוספת שנמצאת הרחק מהכותרות בשל העיסוק הביטחוני המרכזי בזירה הפלסטינית היא איראן. במערכת הביטחון מוטרדים מהשלכות מצב הביניים של מבוי סתום במשא ומתן מצד אחד ומנגד המשך ההתקדמות של איראן בתוכנית הגרעין ללא כל הפרעה מצד ארצות הברית ומדינות המערב.

את המשך ההתקדמות איראן מכנים אומנם במערכת הביטחון כהתקדמות מתונה, אך בצה"ל מוטרדים מאוד כי ישראל למעשה נותרה כמעט לבדה בעניין זה במיוחד לאור הקשב הבינלאומי למלחמה באוקראינה. פרויקט הגרעין, כך סבורים בישראל, אומנם נמשך בקצב מתון, אולם אי ההתקדמות בהסכם הגרעין גורמת למעצמות של כולל ארצות הברית שלא לנקוט במעשים.

בישראל ציפו או קיוו כי במצב של קיפאון יטילו ארצות הברית ומדינות המערב סנקציות על איראן, נתון שאולי היה תורם למשא ומתן עצמו בהפעלת לחץ על איראן, אך פעולות מסוג זה אינן מתרחשות.

שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

במערכת הביטחון סבורים כי במידה והאמריקאים היו מעמידים ברצינות אופציה צבאית על הפרק, זה היה תורם מאוד גם לאמינות האופציה הצבאית הישראלית והלחץ שזה היה מפעיל שכן שיתוף פעולה ישראלי- אמריקאי היה מפעיל לחץ כבד ואפקטיבי על איראן.

כך או כך, בצה"ל ימשיכו לקדם גם בחודשים הקרובים אופציה צבאית ישראלית לאפשרות של תקיפה באיראן כנגד מתקני הגרעין, אך גם כאופציות נוספות למערכה מול איראן - כפי שמתרגל צה"ל בתרגיל חודש המלחמה.