גזר דין מוות כנגד הישראלית פידא כיואן נדחה היום (שלישי) בבית המשפט לערעורים של איחוד האמירויות. בהתאם לחוק המקומי, גזר הדין נדחה בעקבות הגשת ערעור על ידי עו"ד מטעם משפחת כיואן במדינה, אחמד סעיד אלמזרועי. בערעור נטען כי פידא לא החזיקה סמים במטרת סחר שבגינו נגזר עליה גזר דין מוות. הדיון הבא נקבע לעוד כשבועיים בבית הדין לערעורים באבו דאבי. 

עו"ד אלמזרועי מסר: היום היה השימוע הראשון בתיק שלה שהציגו את הרקע ומה שקרה. יהיה את השימוע שמציגים את ההגנה בקרוב, בניתי אסטרטגיה חדשה בתקווה שיבוטל עונש המוות שהוטל. כרגע עונש המוות הוקפא עד סוף ההליכים". כמו כן, במשפט נכח גם אחד מקרוביה של כיואן, עורך דין מרדכי ציבין, העוסק בעניינים בינלאומיים, שמסר: "ישנה אסטרטגיה חדשה שאני מקווה שבעזרת השם תתקבל וגזר הדין מוות יבוטל. המצב הנפשי שלה כמובן גרוע, מדובר באדם שרואה מול העיניים גזר דין מוות".

עו''ד מרדכי ציבין ועורך הדין אחמד סעיד אלמזרועי  (צילום: באדיבות המרכז מוסאוא)
עו''ד מרדכי ציבין ועורך הדין אחמד סעיד אלמזרועי (צילום: באדיבות המרכז מוסאוא)

עו"ד ציבין מסר: "יש לי אמון מלא ברשויות האכיפה והמשפט האמירתית ובמצב זכויות אדם שם, אנו מקווים בעז"ה כי לאור הממצאים החדשים שהוגשו יחד עם כתב הערעור יגרמו לכך כי גזר דין המוות יבוטל והתוצאה שנקבל תהיה טובה הרבה יותר מאשר בערכאה הראשונה. אנו מאוד מודים לקונוסול ישראל באבו דאבי דני גדות ולשגריר אמיר חייק על האכפתיות ועל היחס המיוחד שלהם לפידה ולמשפחתה".

עורך דין אחמד אלמזרועי  (צילום: באדיבות המרכז מוסאוא)
עורך דין אחמד אלמזרועי (צילום: באדיבות המרכז מוסאוא)


כזכור, בית הדין באמירויות גזר לפני כחודש גזר דין מוות על כיוואן, ישראלית בת 43 תושבת חיפה, שנתפסה עם חצי ק"ג קוקאין באבו דאבי. כיואן, בעלת סטודיו לצילום, נסעה לפני שנה לאבו דאבי בעקבות הזמנה של מכר מהרשות הפלסטינית לצורך עבודה בתחום הגרפיקה. כשבוע לאחר הגעתה, התבצע בדירה חיפוש ונמצאו כמויות של קוקאין למסחר. רשויות החוק באמירויות רואות בעבירות סמים מהקשות במעלה ונוהגות להחמיר ברף הענישה ומרבות לפסוק גזר דין מוות בעבירות אלה.

לדברי משפחתה של פידא, הם פנו כמה פעמים לשר עיסוא פריג' ולמשרד החוץ, שהבטיחו שהנושא יטופל, אך טענו כי לא קיבלו מענה ענייני. בעקבות כך, פנתה המשפחה למרכז מוסאוא (לזכויות האזרחים הערביים בישראל), שמטעמה נמסר: "אם היה מדובר בחשודה ממוצא יהודי, היו משרדי הממשלה פועלים לסייע לה ולמשפחתה, ראינו כיצד ראש הממשלה נתניהו הביא חשודה יהודייה מרוסיה במטוסו הפרטי. החשודה מכחישה שהסמים שייכים לה, וטוענת שהסמים שייכים לבעלי הדירה בה היא נמצאה".

מנהל מרכז "מוסאווה", ג'עפר פרח, המלווה את משפחתה של פידא כיואן שוחח על המצב עם ליאת רון בתוכניתה ברדיו צפון 104.5fm: "אני מכיר אותה הרבה שנים, אני לא חושב שגם יש לה כסף לקנות חצי ק"ג קוקאין. היא עצורה כבר כמעט שנה ובסוף חטפה את גזר הדין הכי קשה שאפשר לחטוף על עבירה כזאת. בין היתר הובטח לה אוף דה רקורד שאם היא תעיד למי שייך הסם, אז עונשה יומתק, אבל מתברר שבסוף שני האחרים קיבלו את העונש הקל".