תרגיל "מרכבות האש", תרגיל חודש המלחמה של צה"ל, נמצא בעיצומו. התרגיל מדמה מלחמה רב-זירתית בזירה מרכזית מול חיזבאללה בלבנון, במקביל למבצע בעזה ואירועי בטחון פנים על רקע לאומני בערים המעורבות ובצירי התנועה בדרום.

בשבוע הרביעי לתרגיל, יתרגל חיל האוויר תקיפה נרחבת נגד מטרות שונות באיראן. כמו כן, בשבוע הבא במסגרת תרגיל של אוגדה 162, אמור צה"ל, על פי התוכנית, לקיים את התרגיל באום אל פחם שבוואדי ערה, ובמערכת הביטחון שוקלים כעת שוב את קיום החלק הזה בתרגיל במתכונת שתוכננה. 

התרגיל בוחן למעשה, ביחס של אחד לאחד בלוחות הזמנים, לחימה שנמשכת במשך חודש, מול חמאס וארגוני הטרור בעזה, חיזבאללה וגם אל מול מיליציות איראניות שפועלת בסוריה, תימן ועיראק. תרגיל המלחמה נפתח בתמונת מצב של הסלמה בזירה הפלסטינית ומלחמה שפורצת מול חיזבאללה לאחר שצה"ל תוקף מטרות של ארגון הטרור בלבנון.

בשנה שעברה בוטל התרגיל עקב המתיחות הביטחונית ערב מבצע "שומר החומות", אך השנה התקבלה ההחלטה לקיים אותו בשלב הזה, לצד היתרון שניתן קודם כל להתמודדות עם גל הטרור וההערכות לאפשרות של הסלמה נוספת בזירה הפלסטינית. כלל המפקדות, הפיקודים והזרועות של צה"ל מתרגלות בתרגיל, במסגרתו גם שני תרגילי אוגדה, אחד של 162 בוואדי ערה והשני של אוגדה 98, יתבצע בקפריסין על מנת לאתר את המפקדים והלוחמים בשטח לא מוכר שמדמה תמרון בלבנון אל מול חיזבאללה.

בצבא סבורים כי עצם העובדה כי התרגיל תוכנן במשך שנה וחצי ובצעו בו גם הפקת לקחים ממבצע "שומר החומות" בעזה, מעלה את רמת המוכנות של הצבא לעימות כזה במידה ויפרוץ, והחשיבות שלו בעצם תהליך ההכנות שלו בכנת הצבא למלחמה. בתרגיל גם לוקחים חלק משרדי הממשלה השונים ועבודה אל מול קבינט תרגילי, כאשר את ראש הממשלה משחק האלוף במילואים, יעקב עמידרור, את שר הביטחון, האלוף במיל' ניצן אלון ואת ראש המל"ל, האלוף במיל' גיורא איילנד.

חיילי צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

חיילים לא יישלחו למשימות בערים המעורבות

בעקבות הלקחים משומר החומות, גם זירת ביטחון הפנים מתורגלת באופן משמעותי בתרגיל. על פי צה"ל, היקף האירועים, המהומות, הפרות הסדר וטרור בערים המעורבות ובציר התנועה, משוחק ומתורגל בהיקף כפול ממה שהיה "בשומר החומות".

חלוקת הסמכויות בין צה"ל והמשטרה יוצרת הפרדה ברורה בין פעילות של המשטרה ומג"ב בערים המעורבות או באזורים אחרים בפעולה מול אזרחים, כאשר צה"ל פועל מתוך תפיסה של אבטחת צירי התנועה המשמשים אותו למשימות מבצעיות ואל מול כל פעולה, שמאיימת על חופש התנועה והפעולה שלו אל מול המשימות הצבאיות.

לטובת המשימה הזו, צה"ל נמצא בתהליך של הכשרת גדודים הנמצאים תחת אחריות פיקוד העורף להתמודדות עם אתגר זה. ההערכה בצבא כי אם כבר מהשלב הראשון יוצבו הכוחות המאבטחים, זה יצמצם את היקף האירועים והאלימות על צירי התנועה כפי שהיה בעיקר בדרום במבצע האחרון. 

מהומות בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מהומות בלוד (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)


בצה"ל מבהירים כי גם במלחמה הבאה חיילים לא יישלחו למשימות בערים המעורבות, אלא יפעלו מול אזרחים, כאשר מדובר במשימה צבאית להבטיח את חופש התנועה בכבישים על מנת להעביר כוחות ממקום למקום.  

לצד זאת, מוקמת נכון לעכשיו חטיבת מילואים של מג"ב ומתוכננות נוספות תחת אחריות המשטרה והמשרד לביטחון פנים, אך גם בשיתוף פעולה עם צה"ל, על מנת להיות מגוייסות בשעת חירום להתמודדות עם אירועים ביטחוניים חמורים מול אזרחים ערבים ישראלים, כפי שהתרחש בזמן המבצע האחרון בעזה לפני שנה. 

שינוי גדול בבנק המטרות בזירה הצפונית

בצה"ל סבורים כי בכל הקשור לבנק המטרות חל שינוי גדול מאוד בשנים האחרונות, בעיקר בזירה הצפונית מול איראן. יכולות הספק התקיפה עלו דרמטית. בתוך כך, מתכננים בצה"ל גם פגיעה בתשתיות במדינת לבנון, כולל חשמל, אנרגיה, צירי תנועה ויעדים נוספים, כאשר מתקיים קשר כפול בין התשתית לבין הקשר צבאי שחיזבאללה עושה בה שימוש. 

על פי ההערכות, צה"ל מחזיק היום בבנק המטרות מול חיזבאללה עשרות אלפים מטרות בודדות, על פי קבוצות איכות שונות, כאשר בצה"ל מדגישים כי נוכח השינויים המבניים והטכנולוגיים שבוצעו בשנים האחרונות, שופרה בצורה דרמטית היכולת לאתר ולהכין מטרות אויב לפני ותוך כדי לחימה בכל הזירה, אך במיוחד אל מול חיזבאללה בלבנון.

טילים של ארגון חיזבאללה (צילום: AFP)
טילים של ארגון חיזבאללה (צילום: AFP)

השבוע השלישי לתרגיל ידמה תמרון של צה"ל בלבנון, לצד לחימה בעזה, ובשבוע האחרון והרביעי תתורגל לחימה ותקיפת מטרות על אדמת איראן לצד פעולות נוספות גם מאזורים אחרים במזרח התיכון, מהם צפויות פעולות עויינות כנגד ישראל, אם בירי טילים או שימוש במל"טים מאדמת עיראק ותימן לדוגמה.