מרבית הזוגות המבקשים לקיים חיים משותפים לאורך זמן מוצאים כי הזוגיות מזמנת מפגש עם אתגרים. משברים אישיים, התמודדות עם סוגיות של מיניות, אינטימיות ומחויבות וכן שינויים ביחסים הקשורים למעבר לחיים משותפים, למיסוד הקשר או להקמת המשפחה. בנוסף לכל אלה, זוגות על הקשת הלהט"בית עשויים להתמודד עם שאלות וקשיים נוספים. 

מול המודל ההטרונורמטיבי השכיח, אליו אנו נולדים, נדרש כל זוג למצוא ולהמציא לעצמו מודל משלו לזוגיות. זוגיות להט"בית מזמנת התמודדות הן עם שאלות הנוגעות בהרכב הזוגיות, והן בדינמיקה הנובעת מכך, למשל חלוקת התפקידים. בנוסף עולים קשיים מהחיים בחברה המאופיינת בהיעדר קבלה חברתית, משמרנות ועד הומופוביה. היעדר זה יכול לבוא לידי ביטוי ביחסים עם משפחת המוצא ובהתמודדות עם הזוגיות מחוץ לארון.

זוגות על הקשת הלהט"בית לעיתים מוצאים עצמם חסרי גב ותמיכה משפחתית, המשמעותיים בכל שלבי החיים, וגם בשלבי יציאה לעצמאות והקמת תא זוגי ומשפחתי חדש. דבר זה מוסיף לחצים נפשיים וכלכליים המעיבים על הזוגיות.  

הנה כמה טיפים מהקליניקה המשפחתית והזוגית שאולי יעזרו לכם.ן בהתמודדות עם האתגרים:

מודל זוגי
תהיו בתקשורת על איזו מודל גדלתם איתו בבית ובסביבה הקרובה. מה תרצו לקחת מזה ומה תרצו לשנות? איך תמיד דמיינתם את הזוגיות והבית? אילו תפקידים הייתם רוצים לעשות או לא לעשות. זאת שיחה מאוד משמעותית, שחלק מהזוגות עושים אותה רק לאחר מעשה והתקבעות המודל הזוגי והמשפחתי שלהם.

חוסר קבלה חברתית והיעדר תמיכה משפחתית
תמצאו את הקהילה שלכם ואת מקורות התמיכה החברתיים. תייצרו מעגלים וחברויות שיהיו שם בשבילכם ברגעי המשבר והשמחה. קשה להתנהל בעולמנו לבד. מצאו בעלי ברית, חברות ושכנים, ובוודאי תגלו עוד א.נשים שמחפשים קהילה שתחליף את המשפחה שנעדרת. 
לצד זאת, העובדה שמדובר בזוגיות שאין לה מודל מובנה מראש, עם חלוקת תפקידים מסורתית ונוקשה, מאפשרת לזוג לעצב באופן אישי ומותאם את חלוקת התפקידים סביב הזוגיות או המשפחה.

הדבר לכל הפחות יכול לעורר מחשבה רעננה ושיח על מה מתאים לזוג, מה הן רוצות לקחת מהמודל ההטרונורמטיבי ומה לא. הגמישות והדינמיות הזו יכולה להיטיב עם הזוגיות ולהיות נקודת חוזק. בנוסף לכך, ניתן לראות גם את היעדר התמיכה החיצונית מהסביבה כגורם שיכול דווקא לקרב בין בנות הזוג בכך שהיא יוצרת משמעות מרכזית לקשר, תחושת לכידות וביחד בבחינת "אני ואתה מול העולם".

זוג גברים, להט''ב, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
זוג גברים, להט''ב, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

זוגות על הקשת הלהט"בית יכולים להמציא לעצמם שפה חדשה שתגדיר את הזוגיות שלהם, באופן שיתאים להן ולאו דווקא על פי תכתיבים חברתיים. דבר זה יכול לתת יותר מרחב לתקופות בזוגיות שאינן מוגדרות על פי המיינסטרים ולאפשר לזוגיות לצמוח בקצב שלה, הייחודי.

למרות האתגרים וההזדמנויות הייחודיות של זוגיות להט"בית, בסוף א.נשים הן א.נשים, אהבה היא אהבה, זוגיות היא זוגיות, מיניות היא מיניות ומשפחה היא משפחה. רב המשותף מן השונה, לטוב ולטוב פחות. 

הכותבת היא אלישבע קובארי לוי, עובדת סוציאלית בקליניקה למשפחה הגאה בירושלים, ע"ש אמיר פרישר גוטמן. הקליניקה פועלת מטעם האגודה למען הלהט"ב בשיתוף הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים, המפיק את מצעד הגאווה והסובלנות הקרוב שייערך ב-2.6.2022.