כאלף חיילים אוקראינים שהתבצרו במפעל הפלדה במריופול נכנעו ונפלו בשבי הצבא הרוסי, כך הודיעה היום (רביעי) מוסקבה. זאת, לאחר ש-694 בני אדם נוספים נכנעו ביממה האחרונה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

לצד זאת, למרות שבממשלת אוקראינה טענו השבוע כי הכניעה הגיעה בעקבות מתווה לחילופי אסירים, ברוסיה מכחישים את העסקה וטוענים שההבטחות התקבלו מארגונים בין-לאומיים כמו הצלב האדום והאו"ם. במקביל, עדי ראייה טענו כי הנכנעים הועברו ל"מחנה ריכוז" בשטח שבשליטת רוסיה.

המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

על פי העדויות, לפחות שבעה אוטובוסים מלאים בחיילים אוקראינים הגיעו לעיר אולנביקה, מצפון למריופול ולא רחוק מהעיר דונייצק. המחנה - שנקרא "מושבת הכלא המתקנת מס' 52" - כבר שימש לשכן אוקראינים שנחשבו "לא אמינים" על ידי שירותי הביטחון הרוסיים, ותואר על ידי יועץ לראש עיריית מריופול כ"מחנה ריכוז של המאה ה-21".

מפעל הפלדה אזובסטל במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
מפעל הפלדה אזובסטל במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

לטענתו, האסירים מוחזקים שם בתנאים איומים, ללא מזון על בסיס יומי או סיוע רפואי. כאשר על פי הנציבה לזכויות אדם באוקראינה, ליודמילה דניסובה, נמצאים במקום כבר יותר מ-3,000 בני אדם שפונו ממריופול - ביניהם אנשי צבא, משטרה וכוחות הביטחון, פעילי זכויות אדם, עיתונאים וכל מי שעורר את חשדם של הרוסים.

באוקראינה מאשימים את הרוסים בביצוע חקירות תוך גרימת עינויים קשים, כולל חשמול באמצעות שוקרים חשמליים, אלימות מינית והוצאה להורג. 

בית ספר באוקראינה שנפגע מתקיפה רוסית (צילום: רויטרס)
בית ספר באוקראינה שנפגע מתקיפה רוסית (צילום: רויטרס)

במקביל לכך, חייל רוסי הודה היום לראשונה בביצוע פשעי מלחמה במשפט שנערך בקייב. ואדים ששימרין, בן ה-21, הוא החייל הראשון שעומד בפני בית המשפט מאז תחילת הפלישה הרוסית בחודש פברואר האחרון, והוא מואשם בהריגת אזרח בן 62 לא חמוש באזור סומי. ששימרין הודה לחלוטין באשמה מול עשרות צלמים ועיתונאים שנכחו במקום, אך סירב לדבר.