מנחם גרייבסקי, מנכ"ל 'הטחנות הגדולות של ארץ ישראל', התראיין היום (רביעי) בתוכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" ב-103FM. הוא התייחס למחסור בחיטה עולמית בשל מלחמת רוסיה-אוקראינה והזהיר מפני עלייה במחירי הלחם.

"אני טחנת קמח ולא מאפייה, ומה שהיה אתמול קשור באופן ישיר למאפיות אך יש לזה משמעות כי אנו אלה שמוכרים למאפיות את הקמח. בארץ טוחנים כמיליון טון גרעינים בשנה, מגדלים בשנה ממוצעת 10% מסך כל המספר שאמרתי. השאר מגיע מכל העולם", אמר גרייבסקי בפתח הריאיון, "רוסיה ואוקראינה מהוות כ-30% מהסחר העולמי. המשמעות של הלחימה שם היא שאני צריך לקנות חיטה מקנדה, מאזורים בלטיים. המחירים עלו בין 40-50 אחוזים רק בחודשיים האחרונים. חיטה היא מוצר בינלאומי, נסחר בבורסה. כשיש ביקוש יש מחסור".

"בטחנת קמח, חיטה מהווה 80% מההוצאות. אני חייב לטחון חיטה, אם אני לא עושה זאת אני לא יכול לייצר קמח", הוסיף, "בלי חומר הגלם הזה אין לי זכות קיום. אני גם לא יכול לחיות מן היד לפה, אני צריך לתכנן את זה בטווחים של חודשים קדימה. חיטה מקומית כבר לא תהיה לי השנה, וגם לא שנה הבאה שזו שנת שמיטה. מדינת ישראל לא תיכננה את עצמה למאה השנים קדימה. יש צוואר בקבוק". 

"מחירי הלחם מתייקרים כי מחירי החיטה מתייקרים ומחיר הגרעינים עולים ב-40-50 אחוז. אין ברירה אלא לייקר את מחיר הקמח. אם אני מביא 50-60 אלף טון והאונייה עומדת בנמל חודש וחצי, וכל יום זה 30 אלף דולר - זה ייצא המון. העניין הזה קורה בשלוש השנים האחרונות וזה הולך ונהיה יותר ויותר גרוע, אין לזה פתרון בטווח הקצר, אולי בטווח ארוך. הקציר הבא בעולם הוא ביולי, לטחנות הקמח בישראל יש חיטה אבל היא יקרה, היינו צריכים לקנות את החיטה לעונה הבאה כבר עכשיו. מחירי הקמח יתייקו בפעם השלישית, והם הולכים להתייקר ביולי אוגוסט", הזהיר גרייבסקי.

לסיכום אמר: "אם מישהו רוצה להביא קמח שיעשה את זה, הבעיה שלי היא לא זו, היא בעיה שוויונית. אם אני מחויב לקנות חיטה, כשמורידים את המכסים כי שני שרים לא רוצים להתמודד עם הבעיה, שיבטלו לנו את החובה. אני העלתי את מחיר הקמח, שיתמודדו עכשיו".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM