המלחמה באוקראינה: המזכיר הכללי של ברית נאט"ו לשעבר, ג'ורג' רוברטסון, תקף היום (רביעי) את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, והזהיר כי "לאחר שנעל את רוסיה במשך שנתיים בגלל מגפת הקורונה ושכנע את עצמו שהמערב מעוניין להשמיד את מדינתו, לפוטין יש כעת אובססיה משיחית". כמו כן, אמר כי "על המערב להימנע מלהתגרות בנשיא הרוסי שעלול להסלים עוד יותר את הפלישה הברברית לאוקראינה".

רוברטסון המשיך והדגיש כי "פוטין עלול להסלים את האלימות נגד האוקראינים. בפגישות שערכתי איתו, הוא הפגין צד רגשי שהסתיר את הגישה הקרירה והמבוקרת שהוא נוקט בה ברוב העניינים. היום, הוא מרוחק מהעולם האמיתי. הוא התבשל עם ראייה חלקית של ההיסטוריה ואובססיה משיחית לגדולתה של רוסיה וזה יצר חשיבה מסוכנת".

בית ספר באוקראינה שנפגע מתקיפה רוסית (צילום: רויטרס)
בית ספר באוקראינה שנפגע מתקיפה רוסית (צילום: רויטרס)

מזכ"ל הברית לשעבר, שהיה הראשון והיחיד שהפעיל את סעיף ההגנה הקולקטיבית של נאט"ו, לאחר אירועי ה-11 בספטמבר, הדגיש כי "המהפכה ברחובות רוסיה היא הסיוט הגרוע ביותר של פוטין". לדבריו, "הדור הצעיר של הרוסים החיים במדינה כיום לא ירצה לחיות עם כתם התוקפנות של הנשיא".

בתוך כך, האיחוד האירופי הציב לאוקראינה תנאים לשיקום המדינה לאחר המלחמה ובראשן, המלחמה בשחיתות. זאת, בתמורה לקבלת כספים מהמדינות החברות ומשותפים בינלאומיים עבור שיקום המדינה - כך עלה מהטיוטה של "לבנות מחדש את אוקראינה", תוכנית השיקום של הנציבות האירופית שהגיעה לידי היומון הגרמני, זידויטשה צייטונג.

חלקי כלי רכב של הצבא הרוסי באוקראינה  (צילום: REUTERS/Zohra Bensemra)
חלקי כלי רכב של הצבא הרוסי באוקראינה (צילום: REUTERS/Zohra Bensemra)

ההערכה היא שפרויקט השיקום יימשך יותר מעשור, והוא צפוי לכלול הקמת תשתיות ובניית בתים שיהיו ידידותיים יותר לסביבה. ההערכות הן שהעלויות יגיעו למאות מיליארדי דולרים והנציבות מתכננת להקצות את הכספים באמצעות תוכנית חדשה במסגרת תקציב האיחוד.