בתי הכנסת של העיר מריופול, ובהם מבנה שהוקם באמצע המאה ה־19 ושרד בחלקו את הכיבוש הנאצי, נהרסו כליל בהתקפות הרוסים על עיר הנמל שבדרום־מזרח אוקראינה. כך הודיעו אתמול בעירייה ובקהילה היהודית המקומית. המועצה העירונית פרסמה תיעוד של ההרס בבית הכנסת הישן, שהוקם בשנת 1864, ובמרכז הקהילתי היהודי של מריופול. זמן קצר לפני הפלישה הרוסית שקלה המועצה להפוך את המבנה לאתר מורשת והוא היה אמור לעבור מבצע שיקום.

"המשחררים הרסו עוד בית כנסת במריופול, זה היה המקום שבו הכל החל", אמרה לודמילה בייטר מהקהילה היהודית בעיר. "קראנו לו 'בית הכנסת הישן' כשעברנו לבניין חדש. עד הסוף הייתה תקווה שלפחות הוא ישרוד". יועץ ראש העיר פטרו אנדרויושנקו היה תקיף יותר: "הם שוב הוכיחו את המעמד המביש שלהם כרושיסטים. 'המשחררים הרוסים' הורסים הכל בדרך והם כבר עברו את הנאצים במספר פשעי המלחמה. כמו הגרמנים במלחמת העולם השנייה, הם הורסים את המבנים של הקהילה היהודית".

איש העסקים האוקראיני וסגן נשיא הקונגרס היהודי העולמי בוריס לוזקין סיפר אתמול כי נהרס גם בית הכנסת החדש שנחנך בסוף 2020, וכעת "לא נותר אף בית כנסת במריופול". לוזקין גם הודה כי לא ידוע מה עלה בגורלם של כ־2,000 יהודים שהתגוררו בעיר עם פרוץ המלחמה, וזאת לאחר שהקהילה החלה להתאושש רק בתחילת שנות ה־2000, לאחר שנים שלא הייתה קיימת.

משרד ההגנה הרוסי טען אתמול כי מאז שלשום נכנעו קרוב ל־1,000 לוחמים אוקראינים שהסתתרו במפעל הפלדה אזובסטל שבמריופול, בהם כ־700 ביממה האחרונה. האוקראינים לא אישרו את המספרים. ועדת החקירות הרוסית הודיעה כי היא תחקור את לוחמי גדוד אזוב, אשר במוסקבה מאשימים כי הם "נאצים", בחשד לפשעים נגד האוכלוסייה האזרחית בדונבאס ובקייב. החשש הוא שהם יועמדו לדין ולא ישוחררו בעסקאות חילופי שבויים.

בינתיים הגישו שגרירי פינלנד ושוודיה במטה נאט"ו למזכ"ל הברית ינס סטולטנברג את הבקשות הרשמיות של מדינותיהם להצטרף כחברות מלאות בנאט"ו, אולם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הבהיר שוב כי ארצו לא תתמוך בהצטרפותן אם הן לא יסגירו "טרוריסטים", כלומר, מתנגדי משטר כורדים. "יש לנו רגישות בהגנה על הגבולות שלנו מהתקפות של ארגוני טרור", אמר. "ההתרחבות של נאט"ו היא משמעותית עבורנו רק אם יש כבוד לרגישויות שלנו".

כפי שהבהיר שר הביטחון בני גנץ, משרד הביטחון שיגר אתמול משלוח של 2,000 קסדות ו־500 אפודים עבור כוחות ההצלה האוקראיניים ולארגונים אזרחיים במדינה. הציוד, שנרכש על ידי מינהל הרכש במשרד הביטחון (מנה"ר), יועבר באמצעות היחידה הממונה על השינוע הבינלאומי.