ח"כ ענבר בזק (יש עתיד) השיקה השבוע בכנסת את השדולה ללקויות למידה והפרעות קשב וריכוז שהקימה ושותפה לה ח"כ שירלי פינטו־קדוש (ימינה).  במפגש הייסוד נכח גם סגן שרת החינוך, מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה), והוצג בו סקר חדש שהזמינה ח"כ בזק מחברת גיאוקרטוגרפיה, ובו ביקשה בזק לבחון תפיסות ועמדות של הורים לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז.

נתוני הסקר חושפים תמונה מטרידה של היעדר רשת תמיכה במערכת החינוך בשלבי האבחון וההוראה המתקנת והמשלימה, אבל יותר מכל - הם מעידים על אי־ידיעת ההורים את הזכויות הבסיסיות המגיעות לילדיהם. מהסקר עולה כי 64% מהורים לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז מוציאים 600 שקל בחודש בממוצע מכיסם על סיוע לילדים. מרבית הילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז לומדים בכיתה רגילה, כאשר מעל לשני שלישים מהם לא מקבלים סיוע. רק כמחצית מההורים שבעי רצון מהכלים ומהיכולות שיש למוסד הלימודי והמחנכים כדי לסייע לילדיהם. 

זאת ועוד, רק כמחצית מהילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז עברו ועדות זכאות ואפיון, ומרביתם קיבלו תשובה חיובית, המסייעת בידי בית הספר להעניק להם הקלות ותנאים מותאמים. עם זאת, כחמישית מההורים לא מכירים כלל את הפרוצדורה של הוועדה המאפשרת זאת. גם 36% מהורי הילדים שכן עברו את הוועדה או שבתהליך אינם מודעים להטבה של נקודות זיכוי ממס הכנסה שההורים זכאים לה. בנוסף, הוצגו באירוע גם נתונים מדוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, המצביעים על פערים משמעותיים בנגישות לאבחונים לאנשים ממעמד סוציו־אקונומי נמוך. 

ח"כ ענבר בזק אמרה ל"מעריב": "החלטתי להקים את השדולה ללקויות למידה והפרעות קשב וריכוז, כי כאם לשלושה ילדים לקויי למידה אני חווה על בשרי את הקשיים שחווים ילדים ומבוגרים עם לקויות למידה והפרעות קשב - איך מערכת החינוך לא ערוכה לתת מענה אמיתי לצורכי התלמידים, ואיך ילדים שזקוקים באמת להתאמות לא תמיד מקבלים אותן".

ח"כ בזק מדגישה: "הוצאות ההורים ועלות האבחונים מעידות על פערים חברתיים. לא ייתכן שרק ילדים להורים שידם משגת לממן סיוע יזכו לכך. לכל ילד בישראל מגיע מענה מותאם לצרכיו. לא ייתכן שיהיו בישראל ילדים שיושארו מאחור".