אגירת הדבש בכוורות צפויה לעמוד השנה על כ־3,800 טון דבש, וזאת בעקבות החורף הגשום שהניב שפע של צוף ופריחות. כך אומר מנכ"ל מועצת הדבש אופי רייך לקראת יום הדבורה הבינלאומי שיחול מחר. תפוקת הדבש השנה תהיה גבוהה לעומת אשתקד, אז הסתכמה בכ־3,600 טון.

רייך ציין כי עם תום עונת הפריחה ותחילת קטיף פירות הארץ, הדבוראים שינעו בין החודשים מרץ־מאי יותר מ־70 אלף כוורות בכל רחבי הארץ, להאבקת פריחת מטעי הפרי הנשירים – דובדבן, תפוח, שזיף, משמש, אגס, נקטרינה ואבוקדו. בנוסף, שונעו כוורות גם לאזורי גידולים חקלאיים שבהבשלה, ובהם חמניות, מלונים, קיווי וחמניות. על פי הערכות מועצת הדבש, ערך האבקת הדבורים לתל"ג החקלאי עומד על כ־3.5 מיליארד שקל בשנה.

בישראל קיימים למעלה מ־30 זני דבש שונים, ובהם אבוקדו, אקליפטוס, דרדר, מרווה, קורנית, זעתר ובצל, כאשר לכל דבש טעם שונה והרכב ויטמינים ומינרלים ייחודי. בישראל מאות דבוראים מטפלים בעשרות אלפי כוורות הפזורות באלפי נקודות ברחבי הארץ, כאשר כ־80 כוורות מאביקות גידולים חקלאיים של פירות וירקות.

רייך ציין עוד כי החורף האחרון התאפיין בשינויי אקלים קיצוניים והיה מהחורפיים והקרים שהיו בישראל, עם כמות משקעים שעלתה על הממוצע השנתי וחורף שנמשך יותר זמן מהרגיל. "מזג האויר הזה הביא לפריחה שופעת ואיכותית, אך גם לשינויים בזמני הפריחה, במטעים ובשטחי פרחי הבר, אשר התאחרו והתארכו מזמנם הרגיל. הדבוראים עקבו אחר מצב הפריחה ונאלצו לשנות את זמני הצבת הכוורות בהתאם", הסביר רייך.

לדבריו, רדיית הקיץ מתחילה ברובה החודש, כאשר בתקופה זו נאספות חלות הדבש מכוורות הדבורים המוצבות בשטחי הבר ובשרות החקלאיים, ויובאו למכוני הרדייה במכוורות ברחבי הארץ. "קיימת חשיבות עליונה לדבורת הדבש מעצם היותה אחראית להאבקה והפריה של כ־80% מגידולי החקלאות בעולם. לכן יש לתרום לחינוך ולהבנת החשיבות של ענף הדבורים מגיל צעיר".

לרגל יום הדבורה הבינלאומי, יתקיימו מחר פעילויות הסברה במכוורות ברחבי הארץ בהדרכת דבוראים, שבמסגרתן הם יספרו על עונת ההאבקה ועל ההכרח של שמירת הדבורה מפני היכחדות, לנוכח חשיבותה בהאבקת פרחי ירקות ופירות ההופכים למזון מהצומח.

במועצת הדבש הדגישו כי בהתאם להחלטת האו"ם משנת 2018, יום הדבורה הבינלאומי מצוין בכל שנה ב־20 במאי, במטרה להעלות את המודעת לחשיבות השמירה על חיי דבורת הדבש, המאביקה העיקרית בטבע. דבורת הדבש נמצאת בסכנת הכחדה עקב תופעת "היעלמות הדבורים", המתגברת משנה לשנה בכל העולם ומהווה אתגר לענף הדבורים וההאבקה.