חברת ההייטק OSR Enterprises, אשר לה מרכז פיתוח חדשני בישראל, קיבלה לאחרונה אישור לפטנט טכנולוגי ומציגה מודל עסקי־טכנולוגי חדשני, המאפשר לנוסעים להרוויח כסף בעבור שיתוף המידע שלהם. מודל זה צפוי, לפי החברה, לחולל מהפכה נרחבת. על פי החזון של החברה, הרכב יהפוך להיות מרכז וצומת המידע של החיים הדיגיטליים.

באמצעות הטכנולוגיה של החברה יאסוף כלי הרכב מידע מהמשתמשים בו, מהרכב ומסביבתו, ואף מהטלפון הנייד והבית החכם. זאת, באמצעות החיבור של כלל מערכות וחיישני הרכב למוח מרכזי אחד המבוסס על בינה מלאכותית (ה־EVOLVER), שאותו פיתחה OSR.  על בסיס אותו מוח מרכזי משולב גם הפטנט החדשני שפיתחה החברה, ובאמצעותו מתאפשר ניתוח מידע נרחב, הכולל לא רק מאפייני נהיגה ונוחות ברכב, מפגעים בכביש וכדומה, אלא מדדים בריאותיים של הנוסעים, שפת גוף ואף רגשות, תוכן דיגיטלי ומוצרי צריכה מועדפים. 

בשונה מענקיות המידע, OSR מאפשרת למשתמשים להרוויח ולקבל תשלום עבור החלק הארי מהמידע שאותו הם בוחרים לשתף, ומונעת באופן מוחלט איסוף מידע מהמשתמש אם אינו מעוניין בכך – כך שלמשתמש שליטה מלאה על המידע שבבעלותו. OSR היא החברה הראשונה בעולם שהגתה את המודל החדשני, ולאחרונה התקבל הפטנט על המודל הייחודי בארה"ב והוא בתהליך אישור במדינות רבות נוספות.

"לאחר שנים של פיתוח הטכנולוגיה, השלמנו בשוק המרכזי שלנו את תהליך רישום וקבלת הפטנט, המאפשר לכולנו שליטה מוחלטת במידע שלנו ובכלל זה המידע שזורם בין הרכב, הטלפון הנייד, המחשב האישי והבית החכם. הפטנט שלנו הופך רשמית את המידע שאנו מפיקים - מחסר ערך כלכלי לנכס מניב עבורנו", מסבירה אורית שיפמן, ממציאת הפטנט, מייסדת ומנכ"לית חברת OSR Enterprises.

"זאת מהפכה. אנו מציבים יעד שלפיו החלק הארי מערך המידע יחזור כתשלום לציבור. החברה משנה באופן מהותי את הרגלי השוק, ובכך נסיים את המונופול על המידע המוכר לכולם ונחזיר סוף־סוף את השליטה לצרכן, שהוא הבעלים הראוי". שיפמן מוסיפה. 

"הטכנולוגיה הייחודית, מבוססת ה־AI, שפיתחה חברת OSR, מאפשרת לזקק את המידע הגולמי ולהשביח ולדייק את ערכו באופן דרמטי. הטכנולוגיה מאפשרת לזהות באופן אוטומטי קונים פוטנציאליים למידע ולאפשר לכולנו להרוויח ממכירת המידע השייך לנו. מהפכת המידע והאבולוציה הדיגיטלית בהובלת OSR, באמצעות הרכב ובכלל, היא הפתרון שלנו לפגיעה בפרטיות של כולנו. הפטנט הרשום יחולל מהפכה עצומה באפיקים רבים בחיינו האישיים", אומר שי ניסים, מנהל מרכז הפיתוח של החברה בישראל.